Fordypningsoppgave i fysikk

ThePlanespotter1

ScanFlyer Silver
Hei! Jeg trenger hjelp med en skoleoppgave! :)
Jeg går 2. året på IB-linja (International Baccalaureate) som er tilsvarende Studiespesialisering, bare at all undervisning (bortsett fra norsk) går på engelsk, og at mengden med arbeid kan sammenliknes med universitetet.

I det norske skolesystemet, skriver man særemne/fordypningsoppgave i norsk. På IB derimot, kan jeg velge å skrive en slik oppgave i hvilket som helst fag. Skal være på rundt 4000 ord.
Jeg har valgt fysikk og vil skrive om noe som har tilknyttning til fly (aerodynamikk).
Jeg spurte læreren om å skrive om "hvorfor fly ser slik ut som de gjør?", men han mente det ikke var noen lur idé, ettersom det jeg hadde kommet til å skrive hadde blitt enten for generelt, eller til en bok.
Deretter prøvde jeg heller på om jeg kunne skrive om "hva er det som gjør at fly kan fly?". Han sa jeg var på sporet, men jeg kunne ende opp med veldig komplisert matte, i tillegg til hvordan jeg skulle kunne gjennomføre et eksperiment.

Jeg er ute etter et "spørsmål" som jeg kan skrive om i oppgaven. Det må være spesifikt, ikke for komplisert og skal være mulig å gjennomføre et eksperiment/forsøk.

Jeg setter veldig, veldig stor pris på om dere har noen ideer :)
Tusen takk!

Kanskje noe i denne stilen : Hvorfor er det farlig ä ta flyet opp over max höyde i cruisefart ? Som "eksperiment" referer til AF447 RIO-CDG, eller ta Laereren din med deg opp i et turist-fly (ta med deg minst en fall-skjerm i tilfelle noe ubehagelig uventet skulle skje ?)

Flyene flyr jo pga. løftet over vingen, så om du regner litt på det og lager eksperimentet med en modellvinge el.l. for å vise løft i praksis. Du behøver jo ikke et fullskala fly.

Back