Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Ja, det var det jeg mente! Godt man har andre selskaper hvor man kan endre så mange ganger man gidder de siste 22 timer før avgang da :)

Kjøper du "full fleks" kan du bytte så mye du vil :)

Det at en ikke skal kunne endre seter på automaten er jeg ikke så veldig begeistret for. Tror at de som har forhåndreservert seter og fullflex kunder vil kunne endre på automaten.
Om du ikke er fornøyd med plasseringen eller ønsker å sitte sammen med en annen er det mennesker på innsjekk/gate som kan hjelpe til om nødvendig.
På gate er det best å spørre om seteendring før boarding har startet for ellers er det ikke sikkert at det er tid til slikt.
Jeg og flere prøver ihvertfall å hjelpe kundene så langt det går :)

"Du kan endre så mange ganger du ønsker frem til 25 timer før avgang.
Alle endringer av betalt setereservasjon gjøres på internett og er gratis"

Dette er uavhengig om du har fullflex eller lavpris! Har man én gang betalt for setereservasjon så trenger man ikke gjøre det flere ganger!

Man må IKKE betale på nytt om man ønsker å endre den allerede foreliggende setereservasjonen!

Bra, da finnes det noe fornuft i virvarret av regler og info!

Alt er fornuftig ;) det må kanskje bare leses et par ganger, hehe ;)

- Mange vil betrakte dette som en fordel, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten.

Jaha, ja... Har hun drukket litt for mye vin til lunsj? Hvis mange betrakter dette som en fordel, er det mange idioter rundt omkring.

- Bakgrunnen er at vi forenkler og automatiserer våre systemer, og det beste for å sikre en fast plass er å reservere sete i forkant, og ikke gamble på at man får favorittsetet når man ikke har betalt for det.

DY gjør altså dette for å hindre gambling og spillegalskap. Kjos tenker nå på alt og alle også ;)

OK, jeg vurderer å fly DY neste måned. Hvis jeg ikke betaler for seteplassering, får jeg da seter assigned right away eller er det sjansespill frem til jeg ser hvordan handlingagenten har preseated på lufthavnen?

(Jeg er ikke sikker på om jeg tørr ta sjansen på midtsete langt bak i bussen - og med seteplassering er plutselig SAS billigere - men DY har faktisk en avgang som passer meg bedre tidsmessig...)

- Mange vil betrakte dette som en fordel, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Aftenposten.

Jaha, ja... Har hun drukket litt for mye vin til lunsj? Hvis mange betrakter dette som en fordel, er det mange idioter rundt omkring.

Hele 800.000 nye idioter bare ved Osl i fjor!

Men da var det jo mulig å reservere sete på automaten, Martin...

Jeg betaler gladelig kr40 for å kunne velge et bra sete ved bestilling sammenlignet med å vente til 22 timer før avgang å være med i innsjekkracet for å kapre seg en akseptebelt sete gratis. Tapte racet delvis denne gang siden jeg var opptatt med annet denne dagen og ikke hadde tilgang til nettet. Noen som tok den?

Noen som tok den?

Det jeg tok er at DY fortsetter å stramme inn for å hente auxiliary revenue, noe apburen burde ha vett til å benytte seg av og tilby gratis seatingvalg bak rad 8 ved bestilling...

Men det å få inngrodde SAS ledere til å gjøre noe smart og gratis er jammen ikke lett... :rolleyes:

Merkelig forklaring på hvorfor gebyret innføres, det kan ikke Norwegian komme fra. Men når det er sagt så er og blir Norwegian rimeligst uansett!
Forøvrig så er det IKKE "setegebyr" for Fullflex hos Norwegian som JohnnyEagle nevner!
Nei, jeg jobber ikke i Norwegian.

Pris eksempel for morgendagen, tallene hentet i formiddag:
Oslo (OSL) Bergen tur retur
Snittpris hos Norwegian: kr 2001.- inkl en koffert og alle gebyrer.
Snittpris hos SAS: 2610.- inkl koffert og alle gebyrer.
SAS er heller ikke gebyrfritt, det bare heter "servicehonorar"!

Men heldigvis bor vi i et land der vi kan velge mellom Rema, Rimi og Kiwi - og SAS, Norwegian og Widerøe m.fl! Og takk for det!

Merkelig forklaring på hvorfor gebyret innføres, det kan SAS er heller ikke gebyrfritt, det bare heter "servicehonorar"!

Dette servicehonoraret er lovpålagt, har vært diskutert flere ganger før. ;)

SAS er noen ganger billigere enn Norwegian, og omvendt. Du må huske at SAS er et nettverksselskap, mens Norwegian er lowcost.

Og denne tråden handler ikke om billettpriser SAS vs Norwegian. Bare for å ha sagt det.

Ja, da må tydeligvis jeg være en idiot: Når en gruppe / familie reiser sammen er man nå sikret å sitte sammen UTEN å booke seter da disse blir autobooket før avgangen åpner for innsjekk slik at ingen kan splitte denne gruppa. Dette er jo en fordel. Det finnes faktisk strategiske valg til fordel for kunder som gjør at DY velger slik de gjør - ikke bare innføring / tvang av nye gebyrer, som en del her inne ynder å fremstiller det. Godt DY er i stand til å ta action - selv om ikke alle er like glade for det...

Fakta gutter (og jenter)!

Noen som vet hvordan auto-seating blir konfigurert? Tidligere har jo det forhåndsvalgte setet alltid plassert deg så langt bak i flyet som mulig. Vil det nye systemet gjøre det samme, og da gjerne fylle opp midtseter bak i flyet selv om det er ledig kapasitet foran?

For min del gjør dette alle norwegianbilletter 40kr dyrere. Til nå har jeg valgt et brukbart sete når jeg sjekker inn, basert på hvordan det så ut der og da (enten en vindussete om det er lite folk, eller midtgang om det begynner å se full ut på flyet). Jeg er absolutt ikke lysten på å bli autoplassert uten mulighet til å endre.

Det er mange som flyr DY pga at de faktisk har direkteruter, dette gjelder særlig fra flyplasser som TRD hvor SAS har et katastrofalt tillbud utenlands. Det er ikke få tilfeller av folk som faktisk betaler dobbel pris for å fly til Standstead direkte fremfor å dra til LHR via OSL, eller Gatwik via BGO (jeg har gjort det siste en gang...). Disse er ikke på DY's fly fordi de er så vanvittig begeistret for å måtte betale ekstra for alt, eller på grunn av den enorme "valgfriheten" i tillegstjenestene

Alle forsøk på å forklare dette gebyret med noe annet enn DYs måte å få flere gebyrkroner i kassen, er dødfødte. Selvfølgelig er det det som skjer, selv DY-ansatte må klare å innrømme. Og det er en ærlig sak. Men på samme måte som O K sier ovenfor, nå blir alle DY-billetter 40 kr dyrere, for jeg gidder ikke kjipe midtseter. Irriterende, men jeg tipper DY etterhvert kommer til å få inn langt mer på setekjøp enn de gjør idag ettersom kunder blir leie av å bli tildelt midtseter og annet skrap.

Back