Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Det er ikke alle som har Bank Norwegian - kort eller andre løsninger for å slippe unna gebyret ;)

Skandiabanken er fint og helt gratis hos Norwegian.

Dessuten fikk jeg vindu sete på begge mine flighter i forrige uke, uten å betale!
Fikk til å med vært en tur innom dassen uten at jeg måtte bruke vadere.
Ikke nok med det, jeg landet også før tiden.
På toppen av det hele var ikke flyvertinnene sure.
Hun ene var til og med grise fin!

Dessuten kunne jeg ha sjekket inn 100kg ekstra baggasje, brukt Diners, bestilt sete og billetten ville fortsatt vært billigere enn hos SAS. Jeg kunne faktisk ha kjøpt en ekstra billett på sete 24B, bare for at 737-405 skulle slippe å plassert der. Selv med to billetter var Norwegian billigst.

Last edited:

Flott at det finnes løsninger som lar deg slippe unna :)
Men det gjelder dessverre ikke alle..

Jeg er ikke enig i at de representerer hvert sitt ytterpunkt. Til det er listene over hva SAS tilbyr for kort og lista over hva Norwegian tilbyr for lang.

Så vidt jeg kan se, har SAS brukt mye markedsføringspenger på å fortelle at Norwegian allerede har det de nå innfører. Derfor tror jeg effekten i markedet blir forholdsvis liten.

Jeg må si meg enig med Gustav her. SAS og DY er nok adskillig mindre forskjellige enn mange her synes å mene (om man nå ikke av en eller annen grunn har veldig sterke preferanser for det ene eller det andre selskapet av mer "ideologiske" årsaker). SAS er bedre på gjennomgående trafikk, SK er sannsynligvis bedre til å håndtere irregulariteter (selv om jeg har opplevd det motsatte selv), og SK har internettinnsjekk & finger ID. PÅ den annen side har DY man hos f.eks. muligheten til å reservere sete på billige billetter, man kan ta med seg inntil 40 kg baggasje for rundt 100-lappen.

Usakelig kommentar.

Jeg mente ikke å være usakelig, mulig språket mitt var upresist. Poenget var at mange er opptatt av hvor de skal sitte i flyet, og da er det et bra business move fra Norwegians side å utnytte folks eventuelle redsel for å få et dårlig sete til å tjene penger på nettopp setereservasjon! For meg som aldri reserverer sete på forhånd hos Norwegian, synes jeg selvsagt det er kjipt å ikke kunne velge 1A/F eller 13A/F på automat når jeg skal fly 737-300 ;)

Ironisk nok har de fleste av disse benyttet mer tid enn selve flighten på flytoget eller flybuss, uten mulighet til å på forhånd sikre seg sitt favoritt sete....

Good one ;)

En ting man synes og glemme her er at det vanlige mann i gata tenker annerledes enn vi som er opptatt av luftfart og har dette som interesse område. De fleste bryr seg overhodet ikke om hvor de sitter i flyet og og noen bytter etter at ombordstigningen er ferdig, noe vi i kabinbesetningen selvsagt assisterer med så godt vi kan. Og de viktige fullflex kundene har jo fortsatt fritt setevalg gratis. Dette er en storm i et vannglass, enkelt og greit.

Til samenligning tar BA 94norske kroner for å kunne reservere sete. Har akkurat reservert et sete hos dem den 14 februar. Det kostet 94kr i tillegg til allerede betalt bilett. Skal sies at biletten var av det billige slaget, Knapt 800kr en vei ifra London til Oslo

Et spørsmål ... når man reserverer flere "seter" med flere reisende. Vil man bli automatisk plassert ved siden av hverandre eller må man aktivt velge sete selv og derfor betale gebyr x antall reisende?

Hvorfor ikke gjøre det så enkelt som at de som vil reservere sete kan krysse av for det ved betaling av billetten i stedet for å legge på gebyr på gebyr og gå bort fra original pris?

De som har bestilt setereservering og har reservert sete, og de som reiser på annet enn økonomipris, kan boarde først. Så kan de som betaler minste pris og uten reservering komme inn etter dette, så ser man dessuten hvilke seter som er reservert og ikke :)

En naturlig videreføring av dette må da være å la folk endre sete på automaten for et passende gebyr, f.eks. 100 kroner? Og så bør jo kabinbetjeningen passe på at ingen setter seg på andre seter enn de har fått tildelt :-P

Til samenligning tar BA 94norske kroner for å kunne reservere sete. Har akkurat reservert et sete hos dem den 14 februar. Det kostet 94kr i tillegg til allerede betalt bilett. Skal sies at biletten var av det billige slaget, Knapt 800kr en vei ifra London til Oslo

Det er akkurat det samme som DY hadde tidligere. Igjen, her er det ikke snakk om at DY innfører gebyr for setevalg, men at de fjerner muligheten til å velge ved innsjekk dersom du ikke har betalt.

Dette er en storm i et vannglass, enkelt og greit.

Selvsagt er det isolert sett det (men NOE må vi jo diskutere :lol:), men allikevel så er det et poeng at når DY innfører stadig flere små gebyrer (mange bekker små osv.) så priser de seg opp i hva SK forlanger - og SK leverer fremdeles et bedre produkt. Men ja, DY kan levere et billigere produkt på billigbillettene enn SK - det er bare at DY selv sørger for at forskjellen i levert produkt blir større uten at de gir noen ytterligere prisforskjeller.

På toppen av det hele var ikke flyvertinnene sure.
Hun ene var til og med grise fin!

Det kommer nok snart et ekstra gebyr for å bli servert av de søteste flyvertinnene også, skal du se!

Sist jeg fløy Norwegian hadde jeg sete 1A (liker vindu..)på billetten, men der satt en som trengte setet mer enn meg (han kom med rullestol..), jeg fikk da beskjed om at jeg kunne sitte på et midtsete på raden bak.. Det ville jeg jo helst ikke, men heldigvis hadde rullestolbrukeren et vindusete lenger bak, så jeg byttet med han istedenfor å ta tilbudet til den litt gretne flyverten.. Men jeg fikk ikke det som var betalt for! Regner med at tilsvarende skjer svært ofte..

Jeg opplevde det samme en gang, og fikk da beskjed om at jeg ville få setereservasjonsgebyret refundert. Det viste seg imidlertid at vindusplassen på raden foran var ledig, så da ble det ikke noe mer problem.

Du vet, slikt er det så lett å løse for en som har litt initiativ .. 'Beklager det intruffne - vil du ha noe godt gratis fra tralla i steden?' Så er saken ute av verden, alle er (ihvertfall sånn noenlunde) fornøyde og man slipper claim og dyrt etterarbeide ..

Sist jeg fløy Norwegian hadde jeg sete 1A (liker vindu..)på billetten, men der satt en som trengte setet mer enn meg (han kom med rullestol..), jeg fikk da beskjed om at jeg kunne sitte på et midtsete på raden bak.. Det ville jeg jo helst ikke, men heldigvis hadde rullestolbrukeren et vindusete lenger bak, så jeg byttet med han istedenfor å ta tilbudet til den litt gretne flyverten.. Men jeg fikk ikke det som var betalt for! Regner med at tilsvarende skjer svært ofte..

En rullestolbruker kan da ikke plasseres på rad 1??

Det bestrides jo ikke av noen her i tråden, meg inkludert.
Derimot mener jeg at det er feil å påstå at Norwegian gjør dette for å utnytte folks redsel.

Men nå foreslår jeg at diskusjone pensler inn fra sidesporet igjen!

Helt enig! et selskap ville alldrig gjort noe sånt?

Sålenge Norwegian er billigere (inkl de 80,- for setevalg) så vil jeg tro de fleste velger DY fremfor SAS pga pris. Utenom forretningsreisende selvfølgelig. I min jobb er pris stort sett viktigere enn punktlighet.

Forretnings-Turene skjer vel mest på Long-HAUL flights!? ;) derimot mener jeg SK taper på dette. Setene På SK sine B737 maskiner er vonde når ma flyr utenlands eller innen.Om man ikke snakker om B737-400! det har godt med plass de! :) Hadde vert verre hvis DY hadde gjort dette med lengre turer. Men var det bare Innenlands det var sakk om her?

Håper lignende spørsmål ikke er stilt fra før, uansett:

Jeg bestilte en reise med Norwegian for et par måneder siden, reisen finner ikke sted før etter denne endringen har tiltrådt. Under bookingen valgte jeg å ikke reservere sete på forhånd. Vil jeg da bli berørt av denne endringen ettersom reisen er etter 15.01 ?

Back