Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Håper lignende spørsmål ikke er stilt fra før, uansett:

Jeg bestilte en reise med Norwegian for et par måneder siden, reisen finner ikke sted før etter denne endringen har tiltrådt. Under bookingen valgte jeg å ikke reservere sete på forhånd. Vil jeg da bli berørt av denne endringen ettersom reisen er etter 15.01 ?

Nei, du blir ikke berørt. Alle får sitte uansett tidspunkt for billettkjøp:up:

Bussines på 30-40 min flytur! ! :p LOL

Nå tror jeg du blander litt begreper her. Det er forskjell på en tur i business class og en såkalt forretningstur eller forretningsreise. Jeg har stadig forretningturer med jobben, men de fleste av dem er på economy billetter

Nå tror jeg du blander litt begreper her. Det er forskjell på en tur i business class og en såkalt forretningstur eller forretningsreise. Jeg har stadig forretningturer med jobben, men de fleste av dem er på economy billetter

Ja, jeg har også hatt forretningsreise med T-banen, selv om de ikke har business-class.

Er der nogen der har kilden til denne ændring - evt. link?

www.norwegian.no og bestill en "tilfeldig" billett..
Når du kommer til trinnet der du kan velge å reservere sete står følgende beskjed:
"Dersom du ikke reserverer sete vil det bli automatisk tildelt. Fom 15.01.2010 vil automatisk tildelt sete ikke kunne endres ved innsjekk. Dette gjelder Lavprisbilletter."

Dette stemmer jo ikke. Bestiller en 4 billetter i en felles booking, så blir ikke disse spredd rundt i flyet. Dette er gjentatt utallige ganger her på forumet. Dere blir kanskje plassert en annen plass enn dere ønsker, men dere blir plassert samlet.

EDIT: Denne var ment til JohnnyEagle

Det kommer an på hva du mener med rundt omkring i flyet.. jeg booket nettopp om en billett (4 personer (inkl. spebarn og barn)) og fikk disse 3 setene automatisk.. 2C, 3C, 3D. De er i nærheten av hverandre, men vil naturligvis ha ABC, eller DEF (som det var masse ledig av lenger bak i flyet)..

www.norwegian.no og bestill en "tilfeldig" billett..
Når du kommer til trinnet der du kan velge å reservere sete står følgende beskjed:
"Dersom du ikke reserverer sete vil det bli automatisk tildelt. Fom 15.01.2010 vil automatisk tildelt sete ikke kunne endres ved innsjekk. Dette gjelder Lavprisbilletter."

Samt http://www.norwegian.no/Nyttig-pa-reisen/Reisetjenester/Reservere-sete/
Vær klar over at lavprisbilletter ikke gir mulighet til å velge nytt sete i automaten.

Er det mange som endrer oppfatning av sitt favoritt sete fra bestilling til flight?

Sjelden endring av favoritt sete, men ganske ofte endring av forutsetninger for sete valg, en kollega blir med i siste liten etc.

Er det mange som endrer oppfatning av sitt favoritt sete fra bestilling til flight?

Ja. Ta f.eks. min neste tur, til julebordet.

På turen til SEA, flyrtypen er 777, med 3x3x3-seating. Mitt "favorittsete" er: Så langt fram som mulig, lett tilgang til midtgangen, og færrest mulig som evt. må forbi meg for å komme seg på do. Evt. vindu om mulig. Det ideelle ville vært og fått en treseter for meg selv på vindusraden, men har istedenfor valgt meg et midtgansete på den midterste tre-seteren: Da er det 50/50 sjanse for at den personen som evt. sitter i midtsetet går forbi meg. I tillegg sitter det noen på motsatt side av tre-seteren, som minsker sjansen for at noen frivillig setter seg i midtsetet.. Skulle det plutselig ikke sitte noen i det andre midtgangsetet, øker plutselig sjansen for at et følge på to setter seg der. og da er ikke mitt sete mitt favorttsete lenger, og jeg flytter meg evt. Returen med 747: Samme logikk, bortsett fra at nå er tre-seteren byttet ut med en fire-seter, og sjansen for at vedkommende i setet ved siden av må forbi meg, øker betraktelig.

Er ikke ofte jeg kjøper billetter hvor jeg kan velge sete ved bestilling, men når jeg har muligheten, er jeg ofte inne og kikker på setekartet, og siste virdering av setevalg tas så sent som på flyplassen, på automaten. Hvis DY har tenkt å "låse meg fast" i et sete, og jeg evt. må betale for å være garantert å slippe midtsete, er valget enkelt. Da flyr jeg SAS, hvor jeg som regel ikke har hatt noe problem med å skaffe meg et bra sete når innsjekk åpner 22 timer før.

Når man hos DY betaler for setereservasjon og velger sitt sete samtidig som man kjøper billett, kan man i etterkant gå inn å endre dette? Kan man også endre sete når man sjekker inn på automat, eller ved gate?

TCAS: Ja, man kan endre dette setet i ettertid KUN hvis du betaler gebyret på nytt, altså kr 40 + 40 nye kroner for å endre.
Fra 15.01.2010 er det ikke lengre mulig å endre sete når man sjekker inn på automat..
Setebytte ved gate vet jeg lite om..
Men det er nok lite trolig at Røros/Northport vil bruke mye tid på dette har jeg hørt.

Hæ? Man må betale nye 40,- hvis man ønsker å endre et sete man allerede har betalt kr 40,- for? Dra meg baklengs inn i bankboksen....

For å ta et eksempel slik at vi ikke misforstår hverandre :) :
Du skal fly Bergen - Oslo med Norwegian og har reservert sete 1 A på forhånd. (Forutsetter at dette er en avgang med - 300)
Dette betaler du kr 40,- for.
Plutselig finner du ut at en kollega av deg skal med samme avgang og vil derfor endre sete siden han har valgt sete 4 F.
Du vil endre sete til 4 E og må da betale nye kr 40,-for å sikre deg dette setet.
Var det dette du mente ?

Ja, det var det jeg mente! Godt man har andre selskaper hvor man kan endre så mange ganger man gidder de siste 22 timer før avgang da :)

Flott !
Jeg personlig synes denne endringen er uheldig for Norwegian som i flere år har vært fleksible angående setevalg.
Har et stort antall turer i 1 A på deres - 300 maskiner uten en eneste forhåndsreservering.
Folk må få lov til å ha andre meninger/synspunkter om dette, men som du nevner finnes det andre selskaper vi kan benytte oss av :)

Back