For sju år siden på Fornebu...

Re: For sju år siden på Fornebu...

Faktisk vondt å se bildene fra gamle dager. Sørger visst ennå, jeg. Nytter ikke å skyve det til bakhodet, det velter seg fram når man ser bilder.
Rart å kjøre bil over tarmac der man for 7 år siden måtte ha korrekt farge på ID-kortet for å kunne sette foten nedpå. Og se Alcatel-skilt på terminalen der det før sto Fornebu. Har ikke orket å gå inn i bygningen noengang siden. Angrer at jeg ikke tok masse flere bilder gjennom tidene. Klarte aldri å fatte at det virkelig skulle bli slutt.
:wow:

Synes det er trist selv jeg, selv om jeg aldri har jobbet der.
Fornebu hadde en sjarm (for å si det litt dumt) som Gardermoen mangler totalt.
Det hendte rett som det var at man tok seg en tur dit selv om man ikke skulle ut å fly. Bare for å snuse inn atmosfæren og ta en kaffe eller en middag i restauranten oppe.
Gardermoen er bare en plass man må til når man skal ut å fly, ikke et sted man drar til pga. plassen i seg selv.

Nei, ikke et sted man drar til for plassen i seg selv.. , men avgjort et sted man drar til for å få sett noen fly!!!

Har ingen problemer med å mimre til de "glade" dagene da det var lett å dra ut til FBU nær sagt når som helst for å se de flyene jeg ville se. Men flyinteressen er såpass stor at det nytter ikke bare å leve på minner, da lindrer det men noen timer på jordvollen der oppe på OSL.

Men det er fine bilder dere har hostet opp fra den gang for 7 år siden, jeg håper å scanne inn et par fra selve avslutningsdagen i kveld. F. eks. har jeg en av de DC-9 ene som flakset med vingene i det den begynner på sin ferd over enden av bane 06, og jeg har OY-KGT når den kommer inn og lander siste gang ca kl17:30 var det vel..

Og misforstå meg ikke, jeg savner FBU!! Ikke som reisende, kanskje, men som spenna spikka flygærn!

D-dagen dro jeg til gamle Fornebu og sto nedenfor tårnet med en lousy radio som virket innimellom. Greitt at det var mye action og jakkjakk, men ellers slik man var vant til å se det. Nedleggelsen var fortsatt teori i mitt hode. MEN - da 9'eren kom på lowpass fikk jeg et slag i mellomgulvet: Man så jo ellers alltid denne maskinen med hjula ute og i vinkel til banen, aldri på denne måten. DA først kom tårene, og forsyne meg gjør de det nå også. Den plassen hadde sjel. Kommer visst aldri over tapet.

Gardermoen? Kunne likegodt vært Frankfurt for meg. Klarer ikke å opparbeide meg noe forhold til den derre arkitektonisk visstnok flotte men akk så upraktiske greia.

:(

Skjønner godt at folk ble nostalgiske. Hvorfor pokker nedla de en flyplass som lå praktisk til nær byen? (Av hensyn til noen furtne støyutsatte folk på Bygdøy? - Bedre å bråke for de på bøgda?). Vel, den var for liten, men hvorfor skulle de da absolutt legge den nye flyplassen i gokk?

Fordi folk her blir hysteriske bare de ser et fly! Etter nedleggelsen sirklet et og annet småfly rundt Fornebu, der de ellers aldri kunne bevege seg fritt. Da kom det illsinte innlegg i lokalavisen fra folk som mente at nå var det forbudt for fly i området.

Ellers ganske vanlig at flyplasser ligger en halvtimes kjøring (gjerne mer) fra bysentrum. Noe annet er jo at Forsvaret og BU flyttet fra stedet pga isingsforholdene, men pytt, sånt er da bagateller når man kan skilte med verdens peneste terminal?

:(

Back