• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Før og etter bildetråden

Re: Før og etter bildetråden

....og da er det LN-BRJ sin tur:
Det har vært gjennom noen "utbedringer" med alt fra fippskjegg i 2003 mens det var eid av Braathens - 28/03/1994 - 10/11/2003.
Air Baltic reg,:YL-BBB fra 10/11/2003 til 14/04/2007 og fra 14/04/2007 til 01/06/2007 SAS Braathens. Så fra 01/06/2007 overtok SAS Norge.

Her kommer en liten bildeserie fra 2003 til idag:

Panorama02-1.jpg


HPIM7248-16x9.jpg


2003

HPIM7250-16x9.jpg
 
Re: Før og etter bildetråden

Jeg kan bedre ... dette er fra 1997 eller -98 ...

Flott bilde. Kan faktisk huske den "fargeklatten". Det var vel rundt midten av 90-tallet dem begynte med "reklamemalinga" ?

Og dette var vel før digital-kameraenes tid (ingen EXIF data) ;)
Var dessverre ikke så aktiv med "Kodak Instamatic`en" på 80/90 tallet. Ble bare til at jeg tok et bilde de gangene jeg var ute på reise.

Så det er godt noen var mere raus med filmrullene enn meg :up:

(når det meste er levert her av forandringene, får noen samle hvert reg.nr. så vi kan nyte forandringene, eller gremmes ;) )
 
Re: Før og etter bildetråden

Flyskifte - Samme reg.nr: Både LN-KKD & LN-KKE ble byttet ut med andre flytyper.
(Kom over disse i arkivet mitt.)

Panorama01-1.jpg

(Hadde dessverre ikke noe dårligere av Boeing LN-KKD ;) )

Flyplassen20030611-0342x3txt.jpg


HPIM6255-2x3txt.jpg


HPIM7345-2x3txt.jpg



og LN-KKE:


PanoramaLN-KKE.jpg


HPIM7328-2x3txt.jpg


HPIM7329txt.jpg


IMG_4682-2x3txt.jpg


IMG_4821-2x3txt.jpg
 
Last edited:
Re: Før og etter bildetråden

....og da er det LN-BRJ sin tur:
Det har vært gjennom noen "utbedringer" med alt fra fippskjegg i 2003 mens det var eid av Braathens - 28/03/1994 - 10/11/2003.
Air Baltic reg,:YL-BBB fra 10/11/2003 til 14/04/2007 og fra 14/04/2007 til 01/06/2007 SAS Braathens. Så fra 01/06/2007 overtok SAS Norge.

Denne ble bygget i 1991 til Braathens SAFE, men ble leid ut direkte til Lufthansa som D-ACBC i mars 91. Levert tilbake til Braathens SAFE i mars 94, ser både 28/3-94 og 13/4-94 brukt som registsreringsdato. Der ble det malt som "Sommerflyet" både 1994 og '95. Om vinteren 95/96 ble det malt opp som "Olympiaflyet", før det ble "Trondheim 1000 år" flyet i 1997. I januar 1998 var det helt hvitmalt med flagget på halen. Ble etter navnebyttet til Braathens malt opp i de da nye nordlysfargene. Så kom det et bytte av radom som hadde de siste Braathensfargene en eller annen gang som gjorde at den fikk "fippskjegg"...:)
 
Re: Før og etter bildetråden

Denne ble bygget i 1991 til Braathens SAFE, men ble leid ut direkte til Lufthansa som D-ACBC i mars 91. Levert tilbake til Braathens SAFE i mars 94, ser både 28/3-94 og 13/4-94 brukt som registsreringsdato. Der ble det malt som "Sommerflyet" både 1994 og '95. Om vinteren 95/96 ble det malt opp som "Olympiaflyet", før det ble "Trondheim 1000 år" flyet i 1997. I januar 1998 var det helt hvitmalt med flagget på halen. Ble etter navnebyttet til Braathens malt opp i de da nye nordlysfargene. Så kom det et bytte av radom som hadde de siste Braathensfargene en eller annen gang som gjorde at den fikk "fippskjegg"...:)

Hei LN-MEH !

Skjønner ikke hvor du henter alle opplysningene fra. Men er ihvertfall veldig glad for at du har dem ;)
Men det er en ting jeg er sikker på og det er at du må ha noen bilder av disse utgavene og sikkert noen "før / etter" bilder av noen maskiner..............

Mvh
Dag H
 
Re: Før og etter bildetråden

Hei der Dag, jeg skal ta å scanne inn det jeg har av -BRJ etterhvert. Det meste av de her nevnte varianter har jeg bilder av, men må digitalisere de først.:)
 
Re: Før og etter bildetråden

Mens du som er helikoptermann LN-DAG hittil har konsentrert deg om Boeing airlinere, skal du og alle andre få et eksempel på helikoptere og deres omflakkende tilværelse. Dette er LN-OLG Aerospatiale AS350B-1 Ecureuil med c/n 2198. Det ble bygget i 1989 og registrert i Norge 24/5-89, og operert av Lufttranport A/S. Hadde et totalhavari i Sunde i Snillfjord 13/2-91. Ble bygget opp og konvertert til en B-2 samtidig. Ble registrert på nytt 12/4-94 fortsatt Lufttransport. Fra 1/9-95 A/S Mørefly, fortsatt i Tromsø, nytt uhell Ranvik på Møre 1/11-96 og fra november 1997 operert som landets første politihelikopter av A/S Lufttransport. Etterhvert havnet det hos Helitrans fortsatt som LN-OLG. Første bilde er tatt i Movika utenfor Tromsø i august 1997, og neste bilde viser helikopteret i Helitrans sine farger på Langnes i mars 2000.

LN-OLG1-1.jpg


LN-OLG2-1.jpg
 
Re: Før og etter bildetråden

Mens du som er helikoptermann LN-DAG hittil har konsentrert deg om Boeing airlinere,
Ja, at en selverklært helikopterfrik kun kan komme opp med bilder av Boeing maskiner er ikke bra ;)

Så jeg følger på med bilder av LN-OHC, første er tatt juli 2004 under landing på riggen Bideford Dolpin i Helikopter Service livery.

Det andre bilde er tatt på BGO 1/9-09 idet den takser ut for en ny tur ut på feltet, nå er den fresh og fin i fargene med CHC livery.

HKS805_002.jpg



DSC_2250.jpg



Yngve
 
Re: Før og etter bildetråden

Ja, at en selverklært helikopterfrik kun kan komme opp med bilder av Boeing maskiner er ikke bra ;)

Yngve

Tenkte jeg skulle "Hover" litt lavt med helikopter tråder ei lita stund så jeg kunne bli assosiert med litt Boeing`er også ;)

Så takk skal dere ha for bidragene. Kanskje jeg tør komme ut av "helikopter-skapet" nå :)
 
Re: Før og etter bildetråden

Det var kanskje litt feil å si at du kun har bilder av Boeinger, for bildene av F-50 fra NAS var et artig gjensyn!!!
Utrolig hvor fort en glemmer, så det var veldig kjekt at du hostet opp de bildene.

Yngve
 
Re: Før og etter bildetråden

Det var kanskje litt feil å si at du kun har bilder av Boeinger, for bildene av F-50 fra NAS var et artig gjensyn!!!
Utrolig hvor fort en glemmer, så det var veldig kjekt at du hostet opp de bildene.

Yngve

Takk :)
Ja det dukka opp noen Fokker bilder også. Har ikke fått sett gjennom Widerøe bildene ennå om det er noen forandringer på dem også, for da blir det en masse DASH`er.
Dessverre er det utrolig nok dårlig med "før og etter" bilder i "helikopter basen" min ;)

Dag H
 
Re: Før og etter bildetråden

Dessverre er det utrolig nok dårlig med "før og etter" bilder i "helikopter basen" min

Samme her, jeg har postet det jeg har :) Generelt dårlig i "flybasen" min også faktisk.


Yngve
 
Re: Før og etter bildetråden

Da får jeg vel komme med en maursluker! A/S Lufttransport har to slike , LN-LYR og LN-MOL. Jeg kommer her med to bilder av den ene flymaskinen, før og etter. Det dreier seg om LN-LYR, flyet ble bygget i 1989, er c/n 8166 og har vært D-CBDW, D-CBCE, TC-FBP, D-CBDU og D-CTCA før det ble LN-LYR 25/5-94. Det har har vært hos A/S Lufttransport hele tiden på norsk register. Flyet fikk etterhvert på seg kystvakttitler og -flagg. Så har det også fått navnet "Kings Bay", men det var borte nå i dag. Dette flyet er første fixed wing til selskapet som jeg har sett blitt malt i dette fargeskjemaet. Hittil har det jo blitt brukt på noen av helikopterene deres. Første bilde viser flyet slik man har vært vant til å se maskinen og er tatt 4/9-2008.
259.jpg


Dette bildet er tatt i dag 13/1-2010 og viser en nyoveh(m)alt maursluker. Stakk nordover like etterpå...
041.jpg
 
Last edited:
Re: Før og etter bildetråden

Liten utvendig endring hos SAS og det er ikke Braathens til SAS endring, men
Star Alliance til SAS :)

SE-DMB på BGO i SA livery i 2008
12818%20SE_DMB.jpg


Fikk ikke så godt bilde av SE-DMB på OSL i 2009
SE_DMB02.jpg
 
Re: Før og etter bildetråden

Holde denne varm med litt mer Norwegien :p

Kom over LN-KKR som var litt mer liv i før enn den kjedelige tilværelsen nå

2006
LN_KKR01.jpg


2009
LN_KKR02.jpg
 
Re: Før og etter bildetråden

LN-OHA i 2005
P3120005.jpg


LN-OHA i 2009
IMG_0002-2.jpg


Helikopter Service nostalgi hos de som maler maskinen? Er to maskiner i disse fargene på BGO, begge med den gamle Helikopter Service pilen.
 
Re: Før og etter bildetråden

Det begynner å bli noen måneder siden "Før og nå " tråden stanset opp. Kom på den da jeg så LN-BUD var blitt så ribbet.

Back in 2005
IMG_5466-1-2x3_resize.jpg


Det er gått fire år fra dette bildet ble tatt i september 2005
IMG_5410-2x3-2-date_resize.jpg


til dette ble tatt nesten på samme plass i september 2009:
IMG_2373-2x3-1-date_resize.jpg


IMG_2410-16x9_resize.jpg


og i 11 måneder etter dukket denne utgaven opp (oktober 2010)
DSCF0716-16x9-_resize.jpg


DSCF0731-16x9_resize.jpg


og her forsvinner det sørover. Er spent på om den dukker opp igjen når fotosesongen starter sånn ca. i februar neste år:
DSCF0742-16x9_resize.jpg
 
Back
Top