Før og etter bildetråden

Re: Før og etter bildetråden

....og da er det LN-BRJ sin tur:
Det har vært gjennom noen "utbedringer" med alt fra fippskjegg i 2003 mens det var eid av Braathens - 28/03/1994 - 10/11/2003.
Air Baltic reg,:YL-BBB fra 10/11/2003 til 14/04/2007 og fra 14/04/2007 til 01/06/2007 SAS Braathens. Så fra 01/06/2007 overtok SAS Norge.

Her kommer en liten bildeserie fra 2003 til idag:

Panorama02-1.jpg

HPIM7248-16x9.jpg

2003

HPIM7250-16x9.jpg

Jeg kan bedre ... dette er fra 1997 eller -98 ...

Flott bilde. Kan faktisk huske den "fargeklatten". Det var vel rundt midten av 90-tallet dem begynte med "reklamemalinga" ?

Og dette var vel før digital-kameraenes tid (ingen EXIF data) ;)
Var dessverre ikke så aktiv med "Kodak Instamatic`en" på 80/90 tallet. Ble bare til at jeg tok et bilde de gangene jeg var ute på reise.

Så det er godt noen var mere raus med filmrullene enn meg :up:

(når det meste er levert her av forandringene, får noen samle hvert reg.nr. så vi kan nyte forandringene, eller gremmes ;) )

Flyskifte - Samme reg.nr: Både LN-KKD & LN-KKE ble byttet ut med andre flytyper.
(Kom over disse i arkivet mitt.)

Panorama01-1.jpg

(Hadde dessverre ikke noe dårligere av Boeing LN-KKD ;) )

Flyplassen20030611-0342x3txt.jpg

HPIM6255-2x3txt.jpg

HPIM7345-2x3txt.jpg

og LN-KKE:

PanoramaLN-KKE.jpg

HPIM7328-2x3txt.jpg

HPIM7329txt.jpg

IMG_4682-2x3txt.jpg

IMG_4821-2x3txt.jpg

Last edited:

....og da er det LN-BRJ sin tur:
Det har vært gjennom noen "utbedringer" med alt fra fippskjegg i 2003 mens det var eid av Braathens - 28/03/1994 - 10/11/2003.
Air Baltic reg,:YL-BBB fra 10/11/2003 til 14/04/2007 og fra 14/04/2007 til 01/06/2007 SAS Braathens. Så fra 01/06/2007 overtok SAS Norge.

Denne ble bygget i 1991 til Braathens SAFE, men ble leid ut direkte til Lufthansa som D-ACBC i mars 91. Levert tilbake til Braathens SAFE i mars 94, ser både 28/3-94 og 13/4-94 brukt som registsreringsdato. Der ble det malt som "Sommerflyet" både 1994 og '95. Om vinteren 95/96 ble det malt opp som "Olympiaflyet", før det ble "Trondheim 1000 år" flyet i 1997. I januar 1998 var det helt hvitmalt med flagget på halen. Ble etter navnebyttet til Braathens malt opp i de da nye nordlysfargene. Så kom det et bytte av radom som hadde de siste Braathensfargene en eller annen gang som gjorde at den fikk "fippskjegg"...:)

Denne ble bygget i 1991 til Braathens SAFE, men ble leid ut direkte til Lufthansa som D-ACBC i mars 91. Levert tilbake til Braathens SAFE i mars 94, ser både 28/3-94 og 13/4-94 brukt som registsreringsdato. Der ble det malt som "Sommerflyet" både 1994 og '95. Om vinteren 95/96 ble det malt opp som "Olympiaflyet", før det ble "Trondheim 1000 år" flyet i 1997. I januar 1998 var det helt hvitmalt med flagget på halen. Ble etter navnebyttet til Braathens malt opp i de da nye nordlysfargene. Så kom det et bytte av radom som hadde de siste Braathensfargene en eller annen gang som gjorde at den fikk "fippskjegg"...:)

Hei LN-MEH !

Skjønner ikke hvor du henter alle opplysningene fra. Men er ihvertfall veldig glad for at du har dem ;)
Men det er en ting jeg er sikker på og det er at du må ha noen bilder av disse utgavene og sikkert noen "før / etter" bilder av noen maskiner..............

Mvh
Dag H

Hei der Dag, jeg skal ta å scanne inn det jeg har av -BRJ etterhvert. Det meste av de her nevnte varianter har jeg bilder av, men må digitalisere de først.:)

Mens du som er helikoptermann LN-DAG hittil har konsentrert deg om Boeing airlinere, skal du og alle andre få et eksempel på helikoptere og deres omflakkende tilværelse. Dette er LN-OLG Aerospatiale AS350B-1 Ecureuil med c/n 2198. Det ble bygget i 1989 og registrert i Norge 24/5-89, og operert av Lufttranport A/S. Hadde et totalhavari i Sunde i Snillfjord 13/2-91. Ble bygget opp og konvertert til en B-2 samtidig. Ble registrert på nytt 12/4-94 fortsatt Lufttransport. Fra 1/9-95 A/S Mørefly, fortsatt i Tromsø, nytt uhell Ranvik på Møre 1/11-96 og fra november 1997 operert som landets første politihelikopter av A/S Lufttransport. Etterhvert havnet det hos Helitrans fortsatt som LN-OLG. Første bilde er tatt i Movika utenfor Tromsø i august 1997, og neste bilde viser helikopteret i Helitrans sine farger på Langnes i mars 2000.

LN-OLG1-1.jpg

LN-OLG2-1.jpg

Mens du som er helikoptermann LN-DAG hittil har konsentrert deg om Boeing airlinere,
Ja, at en selverklært helikopterfrik kun kan komme opp med bilder av Boeing maskiner er ikke bra ;)

Så jeg følger på med bilder av LN-OHC, første er tatt juli 2004 under landing på riggen Bideford Dolpin i Helikopter Service livery.

Det andre bilde er tatt på BGO 1/9-09 idet den takser ut for en ny tur ut på feltet, nå er den fresh og fin i fargene med CHC livery.

HKS805_002.jpg

DSC_2250.jpg

Yngve

Ja, at en selverklært helikopterfrik kun kan komme opp med bilder av Boeing maskiner er ikke bra ;)

Yngve

Tenkte jeg skulle "Hover" litt lavt med helikopter tråder ei lita stund så jeg kunne bli assosiert med litt Boeing`er også ;)

Så takk skal dere ha for bidragene. Kanskje jeg tør komme ut av "helikopter-skapet" nå :)

Det var kanskje litt feil å si at du kun har bilder av Boeinger, for bildene av F-50 fra NAS var et artig gjensyn!!!
Utrolig hvor fort en glemmer, så det var veldig kjekt at du hostet opp de bildene.

Yngve

Det var kanskje litt feil å si at du kun har bilder av Boeinger, for bildene av F-50 fra NAS var et artig gjensyn!!!
Utrolig hvor fort en glemmer, så det var veldig kjekt at du hostet opp de bildene.

Yngve

Takk :)
Ja det dukka opp noen Fokker bilder også. Har ikke fått sett gjennom Widerøe bildene ennå om det er noen forandringer på dem også, for da blir det en masse DASH`er.
Dessverre er det utrolig nok dårlig med "før og etter" bilder i "helikopter basen" min ;)

Dag H

Dessverre er det utrolig nok dårlig med "før og etter" bilder i "helikopter basen" min

Samme her, jeg har postet det jeg har :) Generelt dårlig i "flybasen" min også faktisk.

Yngve

Da får jeg vel komme med en maursluker! A/S Lufttransport har to slike , LN-LYR og LN-MOL. Jeg kommer her med to bilder av den ene flymaskinen, før og etter. Det dreier seg om LN-LYR, flyet ble bygget i 1989, er c/n 8166 og har vært D-CBDW, D-CBCE, TC-FBP, D-CBDU og D-CTCA før det ble LN-LYR 25/5-94. Det har har vært hos A/S Lufttransport hele tiden på norsk register. Flyet fikk etterhvert på seg kystvakttitler og -flagg. Så har det også fått navnet "Kings Bay", men det var borte nå i dag. Dette flyet er første fixed wing til selskapet som jeg har sett blitt malt i dette fargeskjemaet. Hittil har det jo blitt brukt på noen av helikopterene deres. Første bilde viser flyet slik man har vært vant til å se maskinen og er tatt 4/9-2008.
259.jpg

Dette bildet er tatt i dag 13/1-2010 og viser en nyoveh(m)alt maursluker. Stakk nordover like etterpå...
041.jpg

Last edited:

Liten utvendig endring hos SAS og det er ikke Braathens til SAS endring, men
Star Alliance til SAS :)

SE-DMB på BGO i SA livery i 2008
12818%20SE_DMB.jpg

Fikk ikke så godt bilde av SE-DMB på OSL i 2009
SE_DMB02.jpg

Holde denne varm med litt mer Norwegien :p

Kom over LN-KKR som var litt mer liv i før enn den kjedelige tilværelsen nå

2006
LN_KKR01.jpg

2009
LN_KKR02.jpg

LN-OHA i 2005
P3120005.jpg

LN-OHA i 2009
IMG_0002-2.jpg

Helikopter Service nostalgi hos de som maler maskinen? Er to maskiner i disse fargene på BGO, begge med den gamle Helikopter Service pilen.

Det begynner å bli noen måneder siden "Før og nå " tråden stanset opp. Kom på den da jeg så LN-BUD var blitt så ribbet.

Back in 2005
IMG_5466-1-2x3_resize.jpg

Det er gått fire år fra dette bildet ble tatt i september 2005
IMG_5410-2x3-2-date_resize.jpg

til dette ble tatt nesten på samme plass i september 2009:
IMG_2373-2x3-1-date_resize.jpg

IMG_2410-16x9_resize.jpg

og i 11 måneder etter dukket denne utgaven opp (oktober 2010)
DSCF0716-16x9-_resize.jpg

DSCF0731-16x9_resize.jpg

og her forsvinner det sørover. Er spent på om den dukker opp igjen når fotosesongen starter sånn ca. i februar neste år:
DSCF0742-16x9_resize.jpg

Back