For liten bemanning i skranken på Torp

GF1

ScanFlyer Gold
For liten bemanning i skranken på Torp

Fra Tønsbergs Blad:

"KLM stenger gaten" ropte Widerøe-damen, og der gikk flyet til Cape Town uten familien Skavraker fra Tolvsrød.
.......
Kjell Skavraker og kona, søster og svoger møtte på Torp litt før 05.30 lørdag morgen, i god tid til å sjekke inn på KLM-flyet til Schiphol og forbindelsen videre til Sør-Afrika.
– Vi møtte opp mer enn én time før avgangen klokken 06.30, forteller Skavraker.
Da de stilte seg i innsjekkingskøen, fikk de snart mistanke om at noe var galt.
– Det var overhodet ikke bevegelse i køen, og bare en dame til å betjene de 35-40 passasjerene som skulle av gårde med KLMs tidlige morgenfly til Schiphol.
I skranken ved siden av ble 4-5 passasjerer sjekket inn på forretningsklasse, før mannen tok på jakka og forsvant.
– "Vår" dame ble tydelig stressa og forsøkte å ringe etter hjelp, forteller Skavraker. Etter hvert kom det en ny kar, men han fikk tilsynelatende heller ikke gjort noe for å betjene de stadig mer utålmodige passasjerene.

Både Tønsbergs Blad og Sandefjords Blad skriver om saken på sine nettsteder.

Replying to Topic 'For liten bemanning i skranken på Torp'

Noen som hadde forsovet seg?

Det tar da ikke så lang tid å sjekke inn 35 til 40 stykker! Uansett hvilket selskap det er snakk om! 30 minutter med innlagt røykepause...... :smokin Verre er det da ikke…. Hvis da ikke KLM har endret rutinene sine drastisk i de senere år…. :smokin :smokin

Da var det enda godt flyet ikke var mer enn halv fullt for da ville jo halve flyet staatt igjen paa Torp aa sett ett blaatt Fokker fly forsvinne i horisonten. Er det KLM eller handling agenten (er ikke det Wideroe paa TRF) som har driti paa leggen her?

I Tønsbergs Blads artikkel henvises det til en liten notis om denne saken, og der står det bl.a. dette:

"Det personalet umiddelbart forklarer, er at det var unormalt mange utfordringer rundt pass og visum, som vi vanligvis ikke har på denne typen avganger. I snitt tok hver innsjekking fem minutter, og det er mye, sier han."

Det skulle vel være omtrent 12 personer i timen!

Det må være no skikkelig ille vanskelig….. og med så store visumvansker så bør man kontakte en overordnet………………….OG så mange med visum problemer kan det da ikke være på en avgang?? Høres heller ut som en innsjekker med arbeidsmentaliteten til gamle vegvesenet! Selv på innsjekk til et fly til USA bruker man ikke så lang tid per passasjer… :smokin

Kan vel ha vært inntasting av adresser til pax til usa.....tar sin tid og vet KLM er igang med dette....men, virker som om noen har sovet godt her ja....

Jeg vil faktisk kalle dette en skandale! Intet annet. Rett og slett elendig service:cheers:
Røros Flyservice er meget intressert i å starte opp på TRF og KLM i TRD er meget godt fornøyd med de.

Originally posted by MD11

Røros Flyservice er meget intressert i å starte opp på TRF og KLM i TRD er meget godt fornøyd med de.

Det er fordi de stort sett består av gamle BU-folk det......:devot:

Enda en grunn til at alle nå bruker kun elektronisk billett.

Hvis man skal til USA sjekker man inn 30 timer før på nettet, velger de beste setene, også nødutgang/bulkhead på flere flytyper. Registerer alle passdata etc. Printer ut alt, inkl boardingpass på alle flighter, går rett til innsjekk med bagasjen, får en kvittering som limes rett på boadingpapirene dine og rett til gate.

Sist til USA for 10 dager siden tok innsjekk mindre enn et minutt med KL på OSL.

Uansett, en fordel å være tidlig ute. Da er det null kø.

Største fordelen med sølvkort eller høyere hos Flying Blue er at man kan bruke business innsjekken...

Originally posted by SQ 777

Dessverre er det altfor få folk som gjør det. De fleste kommer med verdens beste tid maks 30 min før avgang og forventer at de kan gå rett til køfri innsjekk, køfri sikkerhetskontroll osv. Også blir de sure når gate-personell må etterlyse dem, få dem til å raske på osv...

Faderullan, skulle gjerne gitt noen en skikkelig overhøvling noen ganger. Noen tror de skal reise med buss ( vitser om Airbus bes frabedt.. :D )

Men merkelig at det ikke var mulig å være mer enn 1 person i innsjekk.
Og hvorfor gikk den ene som kom og hjalp til?

Hvem er det som må betale for de ekstra utgiftene flyselskapet må ut med i dette tilfellet? KLM eller Widerøe? Hvor langt kan bakkeselskapet "trekke det" før dem blir holdt ansvarlig? Dette var utrolig dårlig. Med 12 passasjerer pr time vil en jo måtte møte opp 3-4 timer før avgang jo....en bør heller kjøre ut til Torp og sjekke inn før en drar hjem og legger seg for kvelden.

Torp ville sikkert hatt godt av å få Røros Flyservice på banen...:up:

Men hvorfor dro flyet i det hele tatt før alle (som hadde kommet i tide) var sjekket inn? Oppstår det ikke forsinkelser med avganger fra tid til annen nettopp fordi innsjekkingen har tatt for lang tid?

Tja...er vel en tidsfrist som skal holdes.

Har forresten opplevd at passasjerer på Gardermoen ble nektet adgang for å gå ombord fordi flyet SKULLE gå på tid. Gatepersonalet var stressa og det var vel 10-12 stykker igjen. da kom en SAS ansatt på en slik sparkesykkel og stengte hele gaten med begrunnelse av at flyet SKULLE gå på tid. Folk trodde ikek sine egne ører, men ble nektet å gå ombord. Dem ble bokket om til senere fly. Heldigvis skulle ikke jeg til Stavanger, men til Trondheim og satt ikke langt unna gaten til Stavanger.

Dette er noen år siden. SAS og Braathens var konkurrenter da. Men jeg tror jeg hadde blitt fly forb**** om jeg hadde blitt nekta adgang å gå ombord med billetten i hånda.

Hvis det er mange pax til USA er dette et problem. De nye kravene til dataen som skal legges inn er omfattende og det tar flere minuter å legge inn dette på 1 enkel pap hvis ikke dette er gjort på forhånd. Da kan det ta så lang tid å sjekke inn 30-40 pax. 5 minuter per pap høres ut som litt for mye. Vi kommet fram til at det tar 3 min pr pap men så har vi langt flere pax og er nok litt mer rutinerte på Gardermoen. Å ha kun en skranke oppe når man ikke er så rutinert og med så mange pax til USA, det sier seg selv er alt for lite. Skal ingen til USA så skulle denne køen vært borte på under en halvtime.

Når det gjelder å dra på tid er det flere faktorer. Har flyet en slot som tilsier at flyet skal på rute så gjør man enten det eller ber om en ny slot. I noen tilfeller så kan det være slik at den siste løsningen gir en forsinkelse på en time eller 2. Det er ingen tjent med for da sitter du plutselig med 50+ pax som mister videreforbindelsen sin. Da stenger man døra og setter igjen 10 pax. Men den beslutningen taes nok ikke lett. (selv om man har sparkesykel :spin: )

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by LN-FHU

Originally posted by SQ 777

Dessverre er det altfor få folk som gjør det. De fleste kommer med verdens beste tid maks 30 min før avgang og forventer at de kan gå rett til køfri innsjekk, køfri sikkerhetskontroll osv. Også blir de sure når gate-personell må etterlyse dem, få dem til å raske på osv...

Faderullan, skulle gjerne gitt noen en skikkelig overhøvling noen ganger. Noen tror de skal reise med buss ( vitser om Airbus bes frabedt.. :D )
Enig, og hvorvidt er kilden til denne historien sjekket?
Har selv opplevd pax som påstår at de har stått 30-60 min i kø, i mange tilfeller har det vist seg at de enten ikke kan klokka eller direkte lyver meg opp i ansiktet for å komme med flyet.

Hei,

Det er ikke lenge siden jeg opplevde å stå 45min i innsjekkingskø til SAS på OSL.
Heldigvis var flyet til Spania en hel time forsinket så det gikk greit.
Pleier vanligvis å bruke automatsjekkinn, men kunne ikke gjøre det den gangen fordi det var flere personer på referansekoden.
Det var to personer bak skranken som ikke virket spesielt effektive til å ta unna køen, kom til slutt en leder forbi som fikk kalt ut et par innsjekkere ekstra.
Personen som sto ved køens begynnelse for å sende flest mulig til innsjekkautomatene gjorde ingen ting bortsett fra å flytte seg lengre ut på golvet når køen vokste.
Etter at lederen hadde fått tak i flere til skrankene så hadde han en enveissamtale med køvokteren.
Jeg regner 10-15min som rimelig kø, men når det blir over halvtimen en vanlig hverdag uten spesielle problemer ellers på flyplassen så er det noen som svikter.
Det bør være mulig å regne ut at det blir ekstra arbeide med innsjekking av fly til Spania hvor hver familie skal ha med halve huset, svigermor i rullestol og to unger i vogn.

Eders
Knut Erik

Originally posted by LN-REF

Største fordelen med sølvkort eller høyere hos Flying Blue er at man kan bruke business innsjekken...
¨

I USA er det godt som gull, som regel minimal kø ved innsjekk og ekspress-linjene ved sikkerhetskontrollen. På OSL derimot, er bissniss-innsjekken en vits (Servisair, ikke CO sin innsjekk)
En annen super ting med FB er tilgang til lounger. Både Presidents Club og World Club er fine steder å vente. I utgangspunktet skal man være FB-elite og være på en internasjonal skyteam-billett, men på mine forsøk har jeg bare blitt nekta avgang en gang med innenlands billett.

Back