• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

For 1:1 samlere...

Husker vi hadde en nesten lik sak da jeg var på flyteknisk på Andøya. Ikke noe særlig på vinterføre, men for en gromlyd i den luftkjølte V12'ern. Såvidt jeg forstår samme motor som i Deutz Airpartner (airstarter), vet ikke om det fins sånne lenger.

Hadde jeg hatt en egen flystripe, med en hangar og et fly, så hadde denne vært selvskreven.. :)

Husker vi hadde en nesten lik sak da jeg var på flyteknisk på Andøya. Ikke noe særlig på vinterføre, men for en gromlyd i den luftkjølte V12'ern. Såvidt jeg forstår samme motor som i Deutz Airpartner (airstarter), vet ikke om det fins sånne lenger.

Jøsses, er det ikke en liten jet-motor i airstartere? Eller er Deutz Airpartner en eldre versjon med noe annet snacks inni kanskje :)

Jøsses, er det ikke en liten jet-motor i airstartere? Eller er Deutz Airpartner en eldre versjon med noe annet snacks inni kanskje :)

Det er flere måter å gjøre dette på. Den vanligste nå er vel den du nevner med en liten turbin, faktisk ofte samme type som flyets egen APU. Det finnes også mange såkalte start-tanker, dvs en stor tank med trykkluft med en liten kompressor til å lade denne. Så kommer vi til det jeg nevnte, en stor motor med påkoblet kompressor som kan levere til flyet. Denne er like stor og uhåndterlig som starttanken og støyer en hel del. Lenge siden jeg har sett slike...

Back