OK, udover at det er en dårlig ide at bruge offentlige midler på skabe trafik ud af CPH, er der ikek meget vi ser ens på.
selvom jeg naturligvis håber vi i Danmark igen kan få et stærkt SAS..
Hvorfor er et stærkt SAS et mål i sig selv. For mig, er SAS et selskab som alle andre - de skal ikke have nogen fortrinsstilling, eller heller skal d behandles specielt dårligt. Om det er SAS eller andre selskaber der beflyver CPH er for mig hamrende ligegyldigt, målet må være, at dem der beflyver CPH gør det fordi det giver kommerciel mening
Netop derfor skal der være fokus på at bevare trafik og ikke mindst mange arbejdspladser i CPH. Det er af meget stor betydning for økonomien i både Danmark og ikke mindst hovedstadsområdet...
Det bliver efter min mening ikke mere korrekt af, at blive gentaget. Det giver mening at der er den trafik der er kommercielt forvsarligt og ikke en eneste flyvning mere end det. Jeg mener ikke man skal bedrive beskæftigelsespolitik forklædt som trafikpolitik.
Når SAS en gang kommer på fode igen, så vil de stadig have brug for en hub-struktur. Med en så begrænset IC-flåde, så er det ikke lønsomt at have alt for mange baser til dem - og her kan CPH være et akkurat lige så godt bud som ARN eller OSL. Det må jo være op til SAS at vurdere, hvor de kan få de bedste vilkår for forretningen....
Personligt tror jeg ikke på, at SAS reelt har en fremtid som IC selskab, og derfor tror jeg ikke på at fremtidens SAS (hvis det overlever som vi kender det idag) vil have brug for hubs/nav som vi kender det idag.
Vi ser over hele Europa en trend i form af koncentration af netværks IC på store hubs (FRA/MAD/CDG/LHR/AMS) og en række IC Charter ruter/LCC ruter som er point to point ruter. og der ved siden af ser vi flere og flere direkte ruter der bypasser tidligere hubs med "småfly" (CRJ700/900 ERJ135/140/170/190 og lign.) den udvikling kommer også til Skandinavien i endnu større grad end i dag - bare kig på KLM der er godt på vej med skandinavien feed til AMS. Dertil kommer så de stadigt stigende antal Point to point ruter som selv SAS jo også drive med, dette er ydeligere med til at udhule tanken om CPH som SAS hub.
Tror desværre den største fejl man i Danmark har lavet er at sælge CPH til en kapitalfond ....
Her snakker vi nok om en ideologisk forskellig tilgangsvinkel. Jeg mener det er helt ok at staten trækker sig ud af kommercielle akticiteter som transport - på samme linie mener jeg det er rigtigt om de jyske kommuner sælger ud af deres aktier i BLL.
Hvis kunderne virkeligt flygter fra CPH på grund afdet serviceniveau som ejerne vælger at tilbyde, udhules forretnigen, ogpå sigt vil al kommerciel forstand tilsigte at man ændre serviceniveauet tibage igen. CPH er reelt et indkøbscenter med flyafgange - det kan jeg med "spotterbriller" nok være betænkelig ved, men med kommercielle briller er det helt ok, jeg kan så som kunde vælge at benytte indkøbscentret eller ej, men det er en anden sag.
BLL har helt klart sin berettigelse, men det er og bliver helt klart en sekundærlufthavn, som på fin vis kan betjene regionale kunder. Men et reelt alternativ til landets hovedlufthavn er og bliver det ikke. Det taler antallet af pax og ruter også sit tydelige sprog omkring.
BLL bliver ikke så stor som CPH - derom er vi enige, men jeg tror vi løbende vil se en stigende udvikling, når infrastrukturen omkring lufthavnen forbedres. Men det kræver også en holdningsændring fra BLL's side så man i sit fokus går væk fra her-og-nu fokus på flukturende/ustabil FR/HV/QI trafik og satser mere på at tiltrække vedvarende trafik .