Fnate kuker rundt i Amerika... Det er sumar

Ah! Fantastisk rapport! Jeg elsker måten du skriver på! Klarer nesten å lukte fisen din her jeg sitter. :D

Det håper jeg bare er nesten. Men, takk

Yup, Babe Ruth

Fantastisk rapport, når jeg kom til det med "prompen" så lo jeg så tårene trillet, endte med at sjefen kom inn på kontoret og lurte på hva jeg drev med... ;-)

Ha ha ha, takk

Kanon rapport ! :D

Takker. Siden det er masse indianere her så er det kanskje bedre å kalle det pil&bue rapport, så de ikke blir grinete. Just sayin'

Vanvittig bra, så bra at jeg orker ikke leste på padda, gikk til min store Dell og printet ut på papir i farger, slo av TV'en og koste meg glugg i hjæl. Ole B sitter ved siden og ler seg skeiv....:musikk

Wow. Takk. Unn deg en liten Madeira og da. Bruk evt en drikkebong.

Welcome to Tatooine

Så kom vi skrensende inn på Four Seasons Scottsdale i den dampende heite Dodge Journey'en. Jeg var koko i knollen av varme, sol og jetlag.

- "do you want valet at USD45 per night or self park? I can show you the self park and drive you back in a buggy"
- "valet, please"

Sånn fikk jeg effektivt soset bort USD90. Fint.

Men egentlig var det greit. Alt var greit for jeg innså med det samme at dette ikke var en tilårskommen og falmet stjerne. Dette var en perle.

En Perle med skikkelig Four Season service. Smilende og leende folk. Lukt... jepp, Four Seasons har en egen lukt. Det er rent, fresht. Deilig.

- "Can I have your last name please" - spurte valet-fyren
- "Yes, Fnatesen"
- "Ah, so you must be Fnate, then. Welcome. I'll show you to the check in"

Det er ganske bra start når dørvakt kan fornavnet etter å ha fått etternavnet... før du har sjekket inn. Da føler man seg litt sånn "formann i borettslaget".

Vel inne i lobbyen fortsetter det.

- "Welcome Fnate. I know you are a frequently returning guest to Four Seasons. So we have a cacita very close to the main area. It has a nice view. And since you are a returning guest you have free use of all the facilities. You have complimentary free premium internet. And here are a few drink vouchers for our Onyx Bar." - sa de
- "that sounds dødsgood" - eller noe i den duren, sa jeg, før jeg takket pent nei til at noen skulle behøve å bære bagen min til leiligheten.

Alle rommene er leiligheter med terasse. De kaller dem Casitaer. Utenfra, og med den naturen rundt, føles det akkurat som om man har reist inn i et Star Wars univers og landet på planeten Tatooine.

DIGRESJON:
Nå kom vaskedama så jeg gikk en tur. En tur for å slå ihjel litt tid. Subbet rundt og fant plutselig inngangen til en hiking trail. Hm... Det er jo fint. Jeg liker jo godt å rusle og rusler i snitt over en time om dagen. Det gjør vi

Det slår meg ganske fort at denne trail'en leder til den toppen jeg ser fra verandaen. Woohooo.

Fine greier. Det er en god times rusletur.

Jeg går og går. Ingen skal komme og si at de ikke har merket hiking trailen sin godt over middels bra. Man føler seg ikke helt "Børge Ausland" selv om man subber rundt her.

Og 100 meter senere...

... og... Ahaaaaaaaa... No shit?

MEN... etter knapt mer enn en halvannen til to kilometer så får jeg et anfall av intelligente tanker. Det er oftest dritkjedelig, men ikke idag. I dag var det lurt.

Det er 40 grader ute. Jeg har ikke med vann og jeg har solfaktor 15. Jeg har ingen erfaring med å gå i sånn varme så dette er en sinnsykt dårlig plan.

Så jeg biter i den sure kaktusen og snur.

Disse to hilser meg når jeg er nesten fremme. Og så klart er det behørig skiltet i tilfelle Roald Amundsen skulle være i tvil.

Nå ble digresjonen imidlertid så voldsom at jeg tror jeg må fortsette i egen post.

Balle, altså.

Forts...

The Chairman in The Borettslag continues...

Rommene i seg selv er ikke noe spektakulære. Men de passer inn i western temaet og er komfortable. Ca 45m2 + terasse.

Sittegruppe med TV og peis (!!!)...

Jeg kan opplyse om at peisen ikke ble brukt.

Så er det jo en stor men diger Four Seasons seng. Det er samme sengetøyet over hele væla og sengene er bare HELT BRILLE!

Bad hadde de også, gitt. Tommel opp for den, liksom. Kjipt å tisse i søppelbøtta.

Alle Casitaene har stor veranda med utsikt.

Snakket med en sånn hotelmanagerfyr for jeg lurte litt på neste bestilling (jepp jeg vil tilbake) og romkategorier og sånt.

Det jeg hadde var vistnok en De-Luxe Casita. Det er nest dårligste, eller neste beste, kategori. You choose.

Forskjellen mellom de ulike er utsikten. En standard er på bakkeplan og du ser bare rett i poolen. De-Luxe har stort sett sånn her utsikt og ligger i andre etasje:

Mens Premium Casitas ligger i tredje etasje... eller, forklarte han, i spesielle bygg 19. Har du råd til en Premium Casita så spør pent om bygg 19. Om du går på www.fourseasons.com/scottsdale og ser på utsiktsbilde fra Casitaene, så er det tatt fra bygg 19.

Det JEG synes var viktigst var derimot dette... MINIBAR. Det er ikke alltid det er på Resorts i USA. Så jeg hadde bagen full av groms.

Og apropos groms... til elefanten hadde de laget en velkomstpakke med diverse greier han kunne stappe i ansiktet.

Det som GJØR denne sjappa er områdene rundt. Inkludert hiking trailen "min".

Det er super-duper service over det hele. Det er masse fete restauranter, inkludert steder som ikke er så pretensiøse. Jeg hater sånne "blått hår-plasser". Her går det an å sitte og slenge med en diger Margherita ved poolen.

Eller stinke i Kåbbåibaren og få seg en "frisk skommande halvlitær øl med hank på".

Eller en 27dollars + tips sandwich...

Småting er med andre ord sinnsykt dyrt her. Men så hadde man vel blitt snurt om det kostet 75 kroner med nye bremser til Porscha også?

Det fineste... vet dere hva det er?

Det er at nå som det er off-season koster det 1/3 av vanlig pris. Drøyt USD200-230 per natt. Sjekket for retur i høst og da var det mer USD600 for den casitaen jeg har nå. Det er jo litt mer av en beslutning å ta.

Men i off season:

LØP OG KJØP

I morra tidlig blir det Alaska Airlines til Seattle. Jeg må bare få brukt opp drikkebongene først.

Jeg lar meg stadig imponere over hvor stålkontroll FS har selvom de ikke utsteder sølvkort til sine beste kunder. Kongefett.

Fremdeles fenomenal rapportering.

Sallan for en bra rapport. Det var vell anvendte minutter å drømme seg bort i en fenomenal rapport med flotte bilder.
God tur videre :)

Utmerket fortsettelse, den lille Italienerinnen med hjelp av den ikke saa lille beaglen har soerget for aa rydde unna skyer, holde solen blankpolert og justert temperaturen i Seattle til rundt 27 Grader naar du lander. Det er 27 Seattle Grader ikke noe Ritz Carlton papp grader, Beaglen har sluppet ut nok Ozon Neutraliserende Gasser (rimelig driv verdig Gassfelt internt i Beagler - du skal se de CO2 Credits vi maa investere i !). Uansett naar du har kort tid er vaeret paa plass i Seattle, Fonte har faatt trykket opp i Espresso maskinen - alt er klart for Gutta !

God afton fra Seattle...

Dagen begynte ganske døvt nedi Scottsdale. Jeg våknet tidlig av at DNB ringte og ringte og ringte. De hadde registrert a-typisk bruk av AmEx kortet mitt og lurte på hva jeg drev med. For sikkerhets skyld hadde de sperret det.

På en måte var det jo litt kjipt. Men først og fremst ble jeg sykt imponert over at de oppdaget det. Jeg var for trøtt til å mase om alle detaljene i bruken, men fyren jeg snakket med forsikret seg om at jeg hadde penger til å fortsette ferien og at alt var ok.

Rimelig bra altså.

Men det var ikke tid til å sitte og juble. Det måtte dusjes og så måtte jeg skyve innpå en muffins, før jeg jaget gutta opp i kofferten. Jeg regnet med at det ville ta litt ekstra tid på Hertz return siden AmEx kortet var brukt på billeien. Men de bare slo det fra seg med et "det går igjennom". Egentlig tror jeg de bare ikke gadd papirarbeid.

Jeg... jeg skulle ut og fly Alaska Air i Fnatnessclass.

Flight: Husker ikke, og dessuten har jeg fått drikkebonger av W
Selskap: Alaska Air
Flytype: Boeing 737-900
Klasse: Business... eller First, som de kaller det
Rute: Phoenix - Seattle
Sete: 1F

Kjøpte denne billetten da den ikke kostet så mye. USD280-ish. Det var USD100 mer enn i eco, men jeg hadde hørt gode ting om Alaska Air First så jeg ville gjerne prøve. Dessuten kan man samle poeng i BA Executive Club. Det eneste man skal være skeptisk til er "Cobb salaten" deres.

PHX terminal 2 var skikkelig effektiv. Dog gir ikke Alaska Air noe fast track eller priority ting for First. Det står ikke engang First på boardingkortet. Kø var det uansett ikke, og jeg var igjennom kverna 1,5 timer før avgang.

Neste spørsmål - lounge. Alaska bruker United loungen. Desverre ga ikke First billett adgand. Det hadde jeg heller ikke regnet med. BAEC status hjalp så klart heller ikke.

Men nå funket ikke Priority Pass heller lenger. Det var over fra og med 15 juni. Tydelig at UA heller vil selge egne medlemskap. Så jeg gikk heller for å spise ute sammen med almuen.

Min lounge ved gate 9

Der var det en god gammel "Ann Mae" som serverte meg. Hun var dødshyggelig og fikset meg en helt ok frokost med kaffe og Clubsoda for en skjorteknapp og tre glansbilder.

Etter hvert var det tid for boarding. Først så klart de med vansker for å kravle ombord. Det var omtrent alle.

Vi ble stående ved First linja og se på hverandre til en begynte å le. Det var businessfolk og alt mulig som dundret ombord på "special needs" linjen. Omtrent 40 pax :)
Trikset er altså å slepe litt på benet eller sleve litt i ene munnviken. Så får du plass til alle Rimovaene med 4 hjul og kjøkken.

Men man kom seg da ombord.

Say hello to Dr.Douche

Sidemannen...

Jeg har en regel om at man skal være forsiktig med å dømme andre før man har gått i deres sko.

Men hva om de ikke har sko?

Jeg tenker på dette, men ikke for lenge. Hadde jeg tenkt for hardt kunne jeg risikert å miste Macbook'en min i det søte ansiktet hans... i relativt høy hastighet. ;)

Så jeg bestemmer meg for at han her er det ok å henge ut.

I går kveld skrev godzilla til meg at problemet mitt var at jeg ikke var badboy på utsiden og god inni... Men tvert om. Godzilla var sur og sånt, noe som så klart gikk over. Mr.Douche derimot... hans problem var at han ville være bad men bare var drit sørgelig.

Dr. Douche plantet de søte, nakne føttene sine oppover bulkhead og begynte å prate ekstremt høylytt i telefonen. Han pratet ikke bare det vanlige business våset, men om usofistikerte og arbeidsløse eskimoer som måtte ryddes av banen så han fikk "expanded businessen" sin i Alaska.

Nr 1, det heter ikke eskimoer... resten prater for seg selv. Og han var skikkelig ufin. Veldresset, perfectly groomed med gjennomsiktige tenner og gulrotbrun solariumshud. Sweet.

Rett etter take-off bestilte han cranberry juice med 2 vodka på siden (da hadde han hatt seteryggen helt nede siden taxing).Da kom det juice og to småflasker vodka. Han åpnet flaskene og styrtet begge to bart. DÆNG!!! Så tok han litt juice.

HIT ME AGAIN!!!

Samme rutine. Styrtet vodkaen bar og skylte med juice. Etterhvert som han ble fullere ble styrtingen etterfulgt av mer høylytt slafsing og stønning.

HIT ME AGAIN!!!

Man møter mye rare folk når man er ute og reiser. Mange kan irritere meg. Jeg er ganske lett å irritere. Men jeg kommer nesten alltid, til slutt, ned på at jeg kan se noe fra vedkommendes vinkel. Om man bare prøver, så vil 99% av verdens befolkning være ok. Noen, derimot...

Lé Flight

Etter å ha sittet og spist og hatt en veldig morsom og politisk ukorrekt diskusjon med en journalist henger jeg meg litt på det Franske. Det var liksom temaet.

Alaska hadde derimot ikke Fransk tema.

Det var ingen pre-departure drink. Men det var varme håndklær etter take off. Deretter bestilling av drikke.

Jeg bestilte Club soda og fikk denne sammen med sånn snack-pose som jeg faktisk aldri åpnet.

Club sodaen var toppers.

Alaska Air har forresten sånt ganske kult mønster i teppene sine. Det er gulv til tak tepper i bulkhead. Setene er forøvrig ca de samme som på UA/AA etc

Og... i motsetning til United så mener de at 2:40-flyvning kvalifiserer til mer enn potetgull og banan. De mener det kvalifiserer til et skikkelig måltid.

- "Do you want to dine with us today, mr Fnate" (jepp, de pugget alles navn)
- "Yes, please"
- "I'll bring you your cobb salad, sir"

Riktig, riktig...

Nå var den ikke så gal altså. Jeg bare liker ikke blåmuggost. De andre i First kabinen bestilte imidlertid mat fra economy istedenfor, når de hørte hva som skulle bli servert. Det var null problem og de fikk velge mellom cheeseburger og ost/frukt-tallerken.

Det så skikkelig godt ut, faktisk. Vaffal ostetingen. Veldig bra økonomimat.

Nå skulle de flyes. Jeg tok opp bok, og siden Mr.Douche prøvde å sove åpnet jeg gluggene på vidt gap og latet som jeg nistirret på skyene. Men det var jo ikke bare skyer. Det var også sykt fjonge fjell

Men mest av alt leste jeg bok og begynte faktisk å svette litt i øyekroken av en fyr som hette Mimo og som var dritforelska i ei jente og som brukte alle sparepengene sine på å kjøpe 1000 kondomer og som så ble arrestert før han rakk å bruke alle sammen. Det er en skikkelig fin bok, faktisk, og det handler egentlig om noe annet. Men jeg har ikke helt funnet ut hva den egentlig handler om. Men jeg er bare halvveis, så det er fortsatt håp.

Beklager digresjonene, men jeg har fått drikkebonger igjen.

Uansett så landet vi snart. Og balja ser sånn ut. Det er kult livery.

Og jeg kunne steppe ut i lommemannbyen

Seattle baby, yeah!

Jeg lar meg stadig imponere over hvor stålkontroll FS har selvom de ikke utsteder sølvkort til sine beste kunder. Kongefett.

Fremdeles fenomenal rapportering.

Thanks... Jeg spurte om de hadde en egen rødbetavdeling i tilfelle du ville komme.

Sallan for en bra rapport. Det var vell anvendte minutter å drømme seg bort i en fenomenal rapport med flotte bilder.
God tur videre :)

Tusen takk, kall'

Kul rapport! Begynte faktisk å titte rundt på FS Scottsdale siden..

"Legg i handlekurven"

Utmerket fortsettelse, den lille Italienerinnen med hjelp av den ikke saa lille beaglen har soerget for aa rydde unna skyer, holde solen blankpolert og justert temperaturen i Seattle til rundt 27 Grader naar du lander. Det er 27 Seattle Grader ikke noe Ritz Carlton papp grader, Beaglen har sluppet ut nok Ozon Neutraliserende Gasser (rimelig driv verdig Gassfelt internt i Beagler - du skal se de CO2 Credits vi maa investere i !). Uansett naar du har kort tid er vaeret paa plass i Seattle, Fonte har faatt trykket opp i Espresso maskinen - alt er klart for Gutta !

Trallabom etc...! Skal si du ordnet været. Takker.

Herlig! Det ser relativt varmt ut ...

Det er helt korrekt observert.

Takk for en kanon start på dagen, til tross for at frokosten nå blir en god halvtime senere enn planlagt[emoji1]

Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug bør leses av alle knallbra bok.
Folk med flipflops på fly er enten stereotypiske self entitled drittsekker eller hyggelige backpackere ca 50/50 fordeling har vært min erfaring.

Fantastisk lesning, bra humor midt på dagen når man har en gravid kjerring som har kapitulert under dyna pga varmen ( som om det ikke var varmt der)!

Skal dog innrømme jeg ble begymret over "Fnate kuker rundt" og historien om 16åringen kom!

Tid for Seattle...

Børner rett til Hertz skranken og får hentet bilbalja. Ser ut som en skikkelig sur boks av en Nissan Maxima, men fytti katta de har puttet bruspulver på den. Jøje meg. Tok aldri bilde av den, men det var jo ikke akkurat noe syn for guder heller. Den ser ut som bilen til "old popa Joe", men for en gangs skyld kan man si at den går værre enn den bråker.

Det bar rett nordover... eller er det sørover? Ble litt usikker nå, men det er samme retning som til Everett. Der hadde jeg en jobb å gjøre med å sette opp et nettverk hos noen folk og å selge inn "Norske" strømmetjenester. Deretter vanket det litt grevling på Marinaen. Nærmere bestemt "Palisade" på West Marina Place. Litt utenfor allfarvei, men en veldig god usikt mot havet og skyline. God mat er det også.

Deretter bar det ned til hotellet mitt.

Dette er, av alle ting, tredje gang i Seattle i år. Første gangen bodde jeg på Four Seasons. Det ble altfor sterilt for min del. Andre gangen bodde jeg på Fairmont Olympic, som jeg elsker. Denne gangen ville jeg prøve W, som jeg også hadde på mitt første Seattle besøk i 2007.

Det virket en del mer falmet nå. Før var det "super chic" med høy popmusikk, speil og folk med puddel. Nå var det litt mer som om de hadde ansatt en 60 år gammel manager fra Westin til å få orden på det. Det første han "gjorde" var å ripe opp alt, fjerne speilene og sette på Jim Reeves istedenfor "sånnt som bare ungdommen ligaaaa".

Det var rett og slett bittelitt passé.

MEN... det betyr ikke at det var dårlig. Det var et helt brillefint hotell, og jeg skal være den første til å innrømme at jeg jo er en bortskjemt dust. Her er rommet med fin seng...

Ved vinduene var den en fin sofa. I 2007 hadde den sofaen rare puter med bling på, og det lå funky tepper og rare ting rundt om. Det gjorde det ikke nå lenger.

De har også minibar (dog ikke kaffemaskin... Grrrrr.), men det var ingen hint av "coolnessen" som W pleide ha. De pleide ha store "nightlife-pakker", selvlysende kondomer og odde greier. Det betyr jo ikke spes mye når jeg reiser alene og skal tidlig opp. Men det er litt sånn trist å se det blir "Westinized away".

Men ja, de hadde øl. Ikke at jeg skulle ha så mye...

Jeg hadde nemlig booket en pre-paid rate som inkluderte Premium internet, valet parking og drikkebonger. YEAAAY

Det holdt til to stramme GT og det var egentlig alt jeg hadde lyst på.

Sist jeg var her var det imidlertid flere lave bord og lokale folk som hang ut og hadde det fett. Nå var det litt mer sånn "landeveisselger som daffer med Macbooken sin i litt for stor dress med litt for korte ben som slapper av etter å ha forsøkt fylle hyllene på den lokale Staples med kulepenner" - type sted.

Denne gangen funka det ikke like bra å slentre inn og si - "Ke det går i, gutta"

Det er faktisk ikke en klage, selv om det høres sånn ut. Det er bare en konstatering. Strengt tatt er jeg jo en selger som daffer etter å ha forsøkt pushe noe greier selv.

Men jo... de har trådgardiner i ulike farger i lobbyen. Det brukte vi på standene våre i 2009 også, så det er jo kult.

Åååh, en veldig kult ting...

De bytter matter i heisen to ganger om dagen. Det er kuuuult.

Og egentlig... kan jeg anbefale W? Ja, egentlig. Om du ikke er en håpløs romantiker som har våte drømmer om gamle W, der de spilte drit høyt electronica i lobbyen og hadde discokuler på do, så ja.

W er et skikkelig realt bra hotell.

Og det er selvfiespeil i gangen. Snedig

Men det er en tid for alt.

Først var det tid for å vekke elefanten og elgen og den andre elefanten. Det var et strev å lose dem igjennom morgenrutinene.

De hadde sittet oppe til langt på natt og kranglet om fordelingen av en pose Snickers. Hver gang Fnate snudde seg for å be om støtte for sitt syn på saken, hadde elgen nebbet nedi posen.

Så var det Starbucks for frokost. Så var det å gå til business senteret og få sendt alt utstyret mitt. Jeg hadde sendt et helt ekstra kit just in case ratcase. Så var det å kjøre ut til flyplassen.

Og så var det å få seg en øl og ha en "fest per Snap" med ei som er på vei til Fnat Tropez med Norwegian. Det er faktisk litt morro. Skåler og skriver og det durer i klokka mi. Jeg forteller om Mino, og alle synes det er ekstremt trist.

Det er et konsept jeg kan anbefale. Jeg prøvde det første gang med vedeokonferansevorspiel fra Cape Town. Men det ble dyrt. Dette ble jo helt gratis.

Mac & Jacks African Amber er bare spitzenklasse.

Next up... UA**** til Houston.

Så oljeruta (proppfull sådan) til Stavanger, og så har jeg billett til begge flightene videre hjem til Oslo så jeg kan velge den som går først.

Får håpe ingen fra Nordlys er med, for da slipper jeg ratt ikke ombord. Festen har begynt, og jeg skal ikke sovne på skulderen til noen.

Det her er så brillefint!!

Takk takk

Takk for en kanon start på dagen, til tross for at frokosten nå blir en god halvtime senere enn planlagt[emoji1]

There's nothing like the smell og canons in the morning

Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug bør leses av alle knallbra bok.
Folk med flipflops på fly er enten stereotypiske self entitled drittsekker eller hyggelige backpackere ca 50/50 fordeling har vært min erfaring.

Speaking of canons...

Ah, det er det boka heter. Jeg tror den er fin, men jeg skjønner fremdeles ikke hva den handler om.

Strøkent.
100% slik en tripreport burde være :old

Takkskaruhaaa

Fantastisk lesning, bra humor midt på dagen når man har en gravid kjerring som har kapitulert under dyna pga varmen ( som om det ikke var varmt der)!

Skal dog innrømme jeg ble begymret over "Fnate kuker rundt" og historien om 16åringen kom!

Ha ha ha, jo. Når jeg skrev så tenkte jeg. F@en... skal jeg skrive dette? Kanskje folk tror jeg er helt "lommemannen". Men som regel konkluderer jeg med at det bare er å skrive og så ta julingen etter på.

Back