FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

I følge rutetabellen flytter de dagens ene avgang fra Evenes til morgenen (08.25, forøvrig et smart trekk tror jeg fordi Widerøes morgenavgang kan oppleves alt for tidlig ettersom man må opp mitt i natta for å nå den). Det ser også ut til at ankomsten fra Bodø er flyttet til tidlig kveld og at det dermed blir en overnatting på Evenes på det ene flyet.

I avisen Fremover hevdes det riktignok at de øker frekvensen på Evenes - Bodø samt setter inn en ekstra morgenavgang til Trondheim men det er vel å dra det litt langt såfremt rutetabellen stemmer :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvem vil velge DHC-8 med Flyviking fra Tromsø til Trondheim med billigste tur/retur kr 4798 via Stokmarknes og Bodø i høst- og vintervær, når man kan sette seg på en 737 via Bodø med retur for 2758? Jeg har søkt på samme dato i september, men nordovertur kan bare bestilles på søndager nå. Og ankomsttidene er for FV er jo ikke særlig kurante..

Det er kanskje ikke TOS-TRD markedet man primært er ute etter med denne ruten.

Espen
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Her er rutetidene:
Tromsø – Stokmarknes – Bodø – Værnes:
VF232 TOS1725 – 1800SKN1815 – 1850BOO1910 – 2030TRD DH8A 7
VF234 TOS0815 – 0850SKN0905 – 0940BOO1000 – 1120TRD DH8A x67

Værnes – Bodø – Stokmarknes – Tromsø:
VF233 TRD2100 – 2220BOO2240 – 2315SKN2330 – 0005TOS DH8A 7
VF235 TRD1150 – 1310BOO1330 – 1405SKN DH8A x67
http://wp.me/p2IoZg-2Np
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nei, det er vel ikke TRD-TOS/BOO man er på jakt etter. Og SKN-TOS/BOO er jo for så vidt også dekket, og vil uansett ikke behøve en tur innom TRD for å dekke det.

Så da står man igjen med TRD-SKN. Her tiltrer jeg øvrige tvilere; det var i hvert fall nytt for meg at dette var en etterspurt strekning.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Litt usikker på TRD-SKN er liv laga, men å fly TRD-BOO og TRD-TOS med Dash-8-100, sliter økonomen i meg med å se funke.
Her vil vel være eneste ruten hvor SAS med sine 737-600 har lavere CASM enn konkurrenten?

Så absolutt. Flys jo også med CRJ (særlig på sommeren) og med 737-700 på endel avganger i "rush-tiden" og søndager. En sjelden gang 738. Men DY opplevde jo at regulære avganger med 738 var noe av en overkill. SAS beskyldes jo for å ha i overkant med flytyper i stallen, men på slike ruter som dette ligger de nokså godt an i forhold til å tilpasse tilbud etter (varierende) etterspørsel.

I tillegg flyr jo WF en del avganger, direkte TRD-BOO/TOS, særlig med fly som skal videre til KRS, TRF (og deretter CPH). Men dette går jo med Q400.

Så å sette inn -100 på denne ruten virker i så måte merkelig. Men mye FV foretar seg må jo kunne sies ikke å være selvforklarende.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kan se ut som etableringsfasen er over, og prisene er skudd opp litt. Sikkert bedriftsøkonomisk smart.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ser nå at de har lagt inn HFT-TOS-EVE-BOO på morgenen og retur på kvelden. Dermed flyr de altså strekningen TOS-EVE t/r uten å kunne ta med passasjerer på akkurat den ettersom det er en anbudsrute.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ser nå at de har lagt inn HFT-TOS-EVE-BOO på morgenen og retur på kvelden. Dermed flyr de altså strekningen TOS-EVE t/r uten å kunne ta med passasjerer på akkurat den ettersom det er en anbudsrute.

Så det er egentlig HFT-TOS / tom position flight / EVE-BOO? For det er ikke lov å ha pax ombord?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så det er egentlig HFT-TOS / tom position flight / EVE-BOO? For det er ikke lov å ha pax ombord?


Kan vel ha pax ombord, men ikke selge billetter TOS-EVE. Du kan altså ha folk ombord som har bestilt HFT-EVE f.eks.

Hvordan har de tenkt å håndheve at folk ikke bestiller TOS-BOO via EVE, og hopper av der på halvveien?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men var ikke dette det myndighetene fant ut ikke var ok? OG hadde jo planen om å selge Berlevåg-Oslo med flybytte i Tromsø, men så var det visst ikke lovlig allikevel. Nå er det riktignok ikke med flybytte i Evenes, er det det som utgjør forskjellen?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nei, to forskjellige ting. Det ene er å fly pax på Berlevåg-Tromsø, en anbudsrute, hvor det hele veien er meningen at pax skal på i Berlevåg og av i Tromsø. Dette er altså ulovlig, selv om det tilbys connection videre.

Men om du flyr pax TOS-BOO med en teknisk stopp i SKN, hvilket er det som de facto skjer, så er vel det innenfor.

Jeg antar at man gjennom prissettingen kontrollerer at pax ikke regulært bestiller TOS-BOO, men hopper av i SKN. Blir trolig et mindre problem.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men var ikke dette det myndighetene fant ut ikke var ok? OG hadde jo planen om å selge Berlevåg-Oslo med flybytte i Tromsø, men så var det visst ikke lovlig allikevel. Nå er det riktignok ikke med flybytte i Evenes, er det det som utgjør forskjellen?


Tipper det er innenfor siden det vel er samme rutenummer. Men hvordan hindrer man folk å gå av på EVE? Eller har det ikke noe å si, siden billetten går til BOO, og alle regler er tilfredsstilt?

Ser vi en potensiell risiko for at denne ordningen kan bifalles av selskapet med litt skylapper på? TOS-BOO ligger vel ute til 999 Full Flex hos FV, mens TOS-EVE ser ut til å ha en max FOT-pris på 1346 kr hos WF, for å prøve å sammenligne to typer epler her. Hva hindrer pax i å gå av på EVE, er spørsmålet.

Så kan jeg jo være enig med siste taler i at problemet sannsynligvis blir relativt minimalt...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Så det er egentlig HFT-TOS / tom position flight / EVE-BOO? For det er ikke lov å ha pax ombord?

Her det snakk om to separate flygninger, dvs. TOS-HFT og EVE-BOO.
At FV oppgir det som HFT-TOS-EVE-BOO må være feil.
At de så velger å fly tomt fly utenfor ruteprogrammet (TOS-EVE) må være selskapets valg.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kan de virkelig ta med passasjerer fra HFT til EVE (via TOS)? Det vil jo i såfall gå direkte utover FOT-ruten TOS-EVE med Widerøe som passasjerene ellers ville brukt.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kan de virkelig ta med passasjerer fra HFT til EVE (via TOS)? Det vil jo i såfall gå direkte utover FOT-ruten TOS-EVE med Widerøe som passasjerene ellers ville brukt.


Hmm... Du sier noe. Jeg er usikker. Mulig de må fly tomme TOS-EVE. Trodde kanskje det var innafor. Regner med at de det angår i begge leirer vet hva som gjelder og agerer deretter.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nei, to forskjellige ting. Det ene er å fly pax på Berlevåg-Tromsø, en anbudsrute, hvor det hele veien er meningen at pax skal på i Berlevåg og av i Tromsø. Dette er altså ulovlig, selv om det tilbys connection videre.

Men om du flyr pax TOS-BOO med en teknisk stopp i SKN, hvilket er det som de facto skjer, så er vel det innenfor.

Jeg antar at man gjennom prissettingen kontrollerer at pax ikke regulært bestiller TOS-BOO, men hopper av i SKN. Blir trolig et mindre problem.

SKN har ikke FOT-ruter til BOO og TOS. På disse rutene er det fri konkurranse. HFT-TOS også.

Espen
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det går vel like mye utover FOT-rutene fra Lofoten til Bodø når WF flyr direkte fra Lofoten til Oslo
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

SKN har ikke FOT-ruter til BOO og TOS. På disse rutene er det fri konkurranse. HFT-TOS også.

Espen

Min feil, det gikk litt fort i svingene - jeg mente EVE, som var eksemplet som ble brukt. Men hva som er destinasjonen er for så vidt uten relevans for diskusjonen, for den går vel på hva som er lov/ikke lov innenfor FOT-reglementet.

Mulig samferdselsdep. må gå igang med å lage noen nye veiledere.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det går vel like mye utover FOT-rutene fra Lofoten til Bodø når WF flyr direkte fra Lofoten til Oslo

Jeg tror resonnementet stemmer. WF flyr jo f.eks Vadsø-Tromsø direkte (ikke FOT(?)), "i konkurranse" med seg selv på Vadsø-melkerute-Tromsø. Og det går jo tilsynelatende greit. Det er vel direkte konkurranse på den FOT-inkluderte ruten (f.eks. TOS-EVE) som er forbud, ikke konkurranse i form av en rute til en annen destinasjon som kan tenkes å stjele passasjerer. Ellers skulle vel også TOS-OSL-EVE være forbudt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top