FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men uten formell tillatelse - har han lov å selge billetter til de destinasjonene? Bare nysgjerrig ...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Relevant spørsmål ja, men LT har tydeligvis ikke satt ned foten.
"Det er ikke noen tvil om at vi får godkjenningen, men møtet må avholdes først, sa Dahl onsdag formiddag.

- Ingen lovnad
Møtet skal avholdes 6. mars, noe også Luftfarstilsynet bekrefter. Men de vil ikke være med på at en lisens for å fly på kortbanenettet i Nord-Norge kun er en formalitet.

- Luftfartstilsynet vil nødig være en festbrems. Vi synes det er positivt med flere aktører i norsk luftfart og hadde glede av å gratulere FlyViking da de fikk overlevert sin lisens hos oss i går. Men vår jobb er å forsikre oss om at flysikkerheten til passasjerene er ivaretatt.
- Luftfartstilsynet registrerer at FlyViking har startet sitt billettsalg fra mindre flyplasser, men vi har ikke gitt noen lovnad om at godkjenningene vil være klare til deres oppgitte datoer. "

Betalingsmur
https://www.ranablad.no/nyheter/nar...l-nodig-vare-noen-festbrems-men/s/5-42-249232
 
Last edited by a moderator:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Med unntak av OG & Co er det snakk om utenlandske piloter uten erfaring i fra NN og det norske kortbanenettet.
Regner med at LT stiller de samme krav som under det siste anbudet, dvs.trening i simulator alene er ikke godt nok. Regner også med at LT ser en godkjenning i lys av den erfaring pilotene har fra før av.
LT vurderer vel også hvilket treningsregime FV har.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva piloter angår så det ut på dokumentaren som NRK viste at der var snakk om norske og svenske piloter bla. m erfaring fra "BU" i Sverige. Men for all del her går det fort i svingene.
Ellers går Ola hardt ut i dag i IFINNMARK og sier – De (WF) går til krig mot fri konkurranse og IFINNMARK skriver selv: Næringslivet er forbannet. Nå var headline forandret til "WF setter sinnene i kok hos næringslivet"

"Direktør Odd Charles Karlsen i Hammerfest næringsforening, er også kritisk til Widerøes kampanje. Han uttaler overfor iFinnmark at dette beviser at Widerøe har melket Finnmarks befolkning, og næringsliv over lang tid"
http://luftfart.media/2017/02/16/wideroe-prisene-falt-da-konkurrenten-apnet-billettsalget/

Ser ut til at WF har for vane å gjøre dette etterhvert. Skjedde her på Helgeland og i Trøndelag og nå altså også i Finnmark...om jeg ikke husker feil....men hva vet vel en gammel mann ;-) Kan da ikke være bra å hisse så mange på seg.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men uten formell tillatelse - har han lov å selge billetter til de destinasjonene? Bare nysgjerrig ...

Hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det? De kan selvfølgelig ikke starte opp før alle formaliteter er på plass, men å forhåndsselge produkter og tjenester er jo helt vanlig.

Jeg ser ikke den helt store forskjellen på å selge disse billettene og å selge varer som enda ikke er ferdig fortollet eller å selge billetter til en konsert der bandet ikke er ferdig med visumsøknaden enda.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det? De kan selvfølgelig ikke starte opp før alle formaliteter er på plass, men å forhåndsselge produkter og tjenester er jo helt vanlig.

Vel, i og med at de har ikke lov til å selge billetter i det hele tatt før AOC er utstedt, synes jeg det er et relevant spørsmål. Dette er jo grunnen til at de ikke begynte å selge billetter 'i morgen' (i januar) som de da lovet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg ville jo vært forsiktig med å kjøpe billetter før alle tillatelser er på plass, men det virker jo som ting går fremover.

Det er uansett spennende. Det kan lykkes på visse ruter hvor det komersielle grunnlaget er stort nok. Nordlendinger flyr mye p.g.a. avstander og hvordan geografien ser ut. Det er en fare for at det kun går bra en stund når de har David mot Goliat medfølelse. De er avhengige av at reisende er fornøyd med en gang. Det er uansett et spennende prosjekt og konkurranse og nye selskaper er alltid gøy. (Nordlys)turisme kan også bidra godt i kassen. Kanskje de også kan feede til Norwegians ruter sydover.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg ville jo vært forsiktig med å kjøpe billetter før alle tillatelser er på plass, men det virker jo som ting går fremover.

Kanskje de også kan feede til Norwegians ruter sydover.

..og visa versa.... :-)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Vel, i og med at de har ikke lov til å selge billetter i det hele tatt før AOC er utstedt, synes jeg det er et relevant spørsmål. Dette er jo grunnen til at de ikke begynte å selge billetter 'i morgen' (i januar) som de da lovet.

Godt poeng. Kan et være begrensninger på å kunne utstede billetter i det hele tatt? Det finnes jo nok av virtuelle flyselskaper som selger billetter uten AOC.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Godt poeng. Kan et være begrensninger på å kunne utstede billetter i det hele tatt? Det finnes jo nok av virtuelle flyselskaper som selger billetter uten AOC.

Ja, men så lenge operatøren har sitt i orden, trenger man bare en kontrakt. Man må ha en fysisk operatør med AOC.

Men det ser ut som LT ikke har noen innvendinger mot at han selger disse rutene så da er det sikkert i orden, sånn teknisk sett. Men synes personlig det er dristig, Vil være et stort nederlag hvis han ikke får lov til å starte på Svolvær og Hammerfest når han planlegger.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Legger merke til at det på mange dager bare er fire ledige, noe som sier meg at de er litt forsiktige i starten i tilfelle noe går på tverke.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ellers går Ola hardt ut i dag i IFINNMAR og sier – De (WF) går til krig mot fri konkurranse og IFINNMARK skriver selv: Næringslivet er forbannet. Nå var headline forandret til "WF setter sinnene i kok hos næringslivet"

"Direktør Odd Charles Karlsen i Hammerfest næringsforening, er også kritisk til Widerøes kampanje. Han uttaler overfor iFinnmark at dette beviser at Widerøe har melket Finnmarks befolkning, og næringsliv over lang tid"

Irriterer meg grenseløst "kampanjen" som kjøres mot WF.
WF er ingen pengemaskin og uten WF hadde det knapt vært noe næringsliv på småstedene.
Hva er det Finnmarkingene forventer?I Hammerfest bor det ca 7500.
Hvor mange flyselskaper er villige til å fly på slike destinasjoner og samtidig investere i kapitalkrevende materiell.
Joda,FV blir nå sett på som "redningen" for næringslivet og et bevis på at WF har melket markedet. De har blant annet ansatt lavtlønnede flygere uten erfaring.
Foreløpig har ikke OG og FV bevist noen ting annet enn at ett fly har stått på bakken i snart ett halvt år.
Foreslår at Odd Charles Karlsen venter et halvår før han snakker om "melking".

NB:Fortsatt ikke ansatt i WF.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

WF har melket markedet, at de har kostnader helt ute av kontroll endrer ikke på det. Etterspørselen vil gå opp om de slutter å ta de høye prisene. Og jo, jeg vet at vet er dyrt å drifte fly, men når det dreier seg om over 100k per enkelt flytime for en D8 eks avgifter noen steder så må det være noe galt i organisasjonen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Irriterer meg grenseløst "kampanjen" som kjøres mot WF.
WF er ingen pengemaskin og uten WF hadde det knapt vært noe næringsliv på småstedene.
Hva er det Finnmarkingene forventer?I Hammerfest bor det ca 7500.
Hvor mange flyselskaper er villige til å fly på slike destinasjoner og samtidig investere i kapitalkrevende materiell.
Joda,FV blir nå sett på som "redningen" for næringslivet og et bevis på at WF har melket markedet. De har blant annet ansatt lavtlønnede flygere uten erfaring.
Foreløpig har ikke OG og FV bevist noen ting annet enn at ett fly har stått på bakken i snart ett halvt år.
Foreslår at Odd Charles Karlsen venter et halvår før han snakker om "melking".

NB:Fortsatt ikke ansatt i WF.

Hadde ikke Widerøe flydd, hadde noen andre gjort det. Sansynligvis vil det vært de samme menneskene osv. men annet navn....

Hvor har du det om at det er kun piloter utenom OG & Co?

Ikke noen form for personangrep, men slik som du slenger ut om FVK, så virker det for mange slik ... ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg forstår ikke hvorfor FVK`s nytilsatte piloter til stadighet blir hentet fram her som noen uten erfaring. Ola selv har jo noen år på beina, og så vidt meg bekjent er de andre som også er ansatt drevne i gamet. Dessuten er det LT som tester dem ut noe som skal gjøres nå også før FVK får operere på kortbanenettet og som i seg selv borger for soliditet og sikkerhet for pax`en som de i dag sier gjengitt i et ti-talls av dagens aviser.
Nå fikk WF FOT rutene for 5 år er det vel, noe som igjen skulle tilsi at om der var noen som (ettersom FVK får flere fly) ikke hadde 20 års erfaring vil de i tillegg til de flytimer de allerede har bak seg få en 5 år på toppen i nord med all slags vær og føre før de får prøve deg på de mest værutsatte flyplassene.
Hva lønsnivå i FVK angår, ser vi hva DY har gjort for å oppnå sitt beste resultat noen sinne og hva SK nå også gjør, - de flagger ut nettopp for å holde tritt med utviklingen, kutte kostnader og bruker lønnsnivå i det land der de har sin base... Som sjøfartsbransjen gjorde for årtier siden. Eller for å si det med Espen Andersens ord til NRK, -førsteamanuensis ved institutt for strategi Handelshøgskolen BI; "Widerøe er et gammelt selskap med en kostnadsutfordring man må gjøre noe med"

Det er tydeligvis noen som sover i timen her og tror at alle kan fortsette å ha det lukrative lønnsnivå WF har (selv om de og nå gikk i forhandlinger med sine ansatte i forbindelse med kommende anskaffelser av Embraer). La oss håpe at WF ikke biter seg selv i halen her og overlever. Det ville være et savn og katastrofe for Norge. Men...ikke rart WF må hente inn kronasjen sin gjennom blodsugende priser som irriterer menigmann og halve næringslivs-norge når de ikke greier å omstille seg men flyter videre på troen at de kan forbli i en monopol situasjon hvor FOT rutene vel enda er den bærende ryggrad. (noe jeg forøvrig ikke er sikker på lenger - mener jeg leste at hovedinntekten lå på de kommersielle rutene?) SAS fløt lenge på arrogansen og måtte gjennom en tøff omstilling - nå kopierer de DY.

Ellers, som jeg har vært inne på tidligere, konkurranse er sunt for alle og kommer oss alle til del. Jeg kan da bare ikke fatte hvorfor ikke nykommeren blir hilset velkommen....om man ikke jobber i WF da, da er du tilgitt ;-)
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvordan kommer du frem til 100K?

Ved å gå ut fra at det er solgt like mange billetter i de forskjellige prisklassene, og regne snitt per passasjer ut fra det, samt gjette meg frem til hva som er knntekt fra frakt. Dessverre ikke så vitenskapelig, men..

WF har også ruter hvor jeg kommer til rundt 25000 kroner eks avgifter per flytime, men det er FOT-ruter.

Skulle visst hvor mange timer de er i lufta i løpet av et år, hadde gjort alt mye enklere..
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Vel, i og med at de har ikke lov til å selge billetter i det hele tatt før AOC er utstedt, synes jeg det er et relevant spørsmål. Dette er jo grunnen til at de ikke begynte å selge billetter 'i morgen' (i januar) som de da lovet.

AOC gir isolert sett ingen rett til å selge billetter. Bare til å fly. Det er lisensen, som er et annet dokument, som gir rett til å drive kommersielt.

AOC er operativ godkjenning av selskapet. Lisensen er den økonomiske godkjenning av at selskapet klarer å drive forsvarlig ut fra sine økonomiske planer og tilgang til kapital.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top