FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva CNX angår ved ankomst TOS, er det ikke værre enn at crewet opplyser hvilken gate FV går i fra. Det samme enkelte WF crew nå gjør fra Helgelandsbyene ved forsinkelser inn til TRD.
Det er vel heller ingen hemmelighet at Ola har vært på besøk hos han Bjørn. En viss tilnærming skulle kunne vel være til fordel for begge.
Hva OP angår og det å holde igjen en FV maskin noen minutter, hallo vi snakker om TOS og ikke JFK! Om man skal fokusere på utfordringer, ser jeg vel heller utfordringer andre veien; å holde igjen en DY maskin/slot osv mot OSL.
Men sånn generelt sett er vi vel fortsatt mennesker i dette land som vil hverandre det beste, - også i denne bransjen. En ting er å konkurrere på et felles marked en annen ting er på nøytral grunn å bistå når det behøves - selvfølgelig innenfor gitte grenser. Noe vi ihvertfall er vant med her nord!

PTM and PSM stand for PASSENGER TRANSIT MESSAGE and PASSENGER SERVICE MESSAGE.
PSM brukte vi gjerne når det ikke var bagasje involvert evt andre service meldinger - rullestol, VIP etc...
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Sakset herfra
http://luftfartstilsynet.no/aktuelt/FlyViking_får_grønt_lys

Hva skjer nå?

Med godkjenninger og lisenser på plass kan FlyViking starte opp kommersiell virksomhet når de ønsker. For å fly til og fra kortbaneflyplasser trengs det godkjenninger utover de FlyViking har fått så langt. Det betyr at FlyViking foreløpig kun kan bruke større flyplasser for sine flygninger, og ikke kan fly på de mindre flyplassene på kortbanenettet.

Det første året vil Luftfartstilsynet ha tett oppfølging, i henhold til våre rutiner. Luftfartstilsynet følger alltid opp nyoppstartede selskaper med å gjennomføre tilsyn i løpet av første driftsår, både operativt og teknisk. I tillegg vil det bli gjennomført ruteinspeksjoner i løpet av første driftsår. Også det er vanlig rutine for nyoppstartede flyselskaper.


Gir dette nykommeren noen utfordringer?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det stilles særskilte krav til operatører, både på Svolvær, Helle og i Hammerfest. Kravene er av operativ art og fremgår av AIP for den enkelte lufthavn. Jeg mener at begge de nevnte lufthavn er satt til treningskategori C, som er den mest krevende. Stiller krav til særskilt trening av piloter, simulatortrening for den enkelte lufthavn osv. Dette er EU-krav som må dokumenteres tilfredsstilt før flyging kan finne sted.

Espen
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Gir dette nykommeren noen utfordringer?

''For å fly til og fra kortbaneflyplasser trengs det godkjenninger utover de FlyViking har fått så langt. Det betyr at FlyViking foreløpig kun kan bruke større flyplasser for sine flygninger, og ikke kan fly på de mindre flyplassene på kortbanenettet.''

Hammerfest lufthavn Finnmark 866m
Svolvær lufthavn, Helle Nordland 876m

Da kan det kanskje være at det blir Bodø-Tromsø og Alta-Tromsø likevel?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Da kan det kanskje være at det blir Bodø-Tromsø og Alta-Tromsø likevel?

Hjemmesiden er nå delvis oppdatert, dvs uten rutetider og priser.
Rutenettet er imidlertid angitt som Hammerfest, Svolvær, Tromsø.
Kom denne restriksjonen(kortbanerestriksjoner) fra LT som en overraskelse på FV?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tja, nå er det ikke godt å si om Fly Viking allerede er i gang med arbeidet for å få godkjennelse for å fly på kortbanenettet og hvor omfattende en slik godkjenning er. Men dette sitatet fra AIP Norge om kravene som stilles kan jo være verdt å merke seg med tanke på mulig oppstart i hvertfall:

3.6 Flyoperatør skal dokumentere etterlevelse av ovenstående krav
og dokumentasjonen skal forelegges Luftfartstilsynet senest
en måned
før første flyging til eller fra lufthavnen og skal
dessuten kunne forevises lokal flyplassmyndighet eller
Luftfartstilsynet på forespørsel.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kompliserer vi ikke vel mye nå?

Det er ei bittelita sjappe som prøver å starte opp, og de er garantert ikke blinde. Så de ser at DY lander og venter en liten stund før de drar.

Det kan jo ikke være såååå vanskelig. Tanta til piloten kan sikkert stå med et skilt i bagasjehallen og samle opp folk, om så skulle være.

Det er ikke et multinasjonalt selskap med 73 fly og 9 millioner passasjerer daglig over 4 kontinenter.

Joa. Men hvis manskapet allerede er short på tid, så går nok det flyet, med rette, etter rutetiden. Ville være rart om ikke FV utnytter tidene maks, så dette er nok et aktuelt scenario. De store har nok betydelig mer kapasitet til å innhente forsinkelser.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Fortsatt ikke tegn til åpen bilettbestilling. Venter i spenning :)

(Dog litt skeptisk...)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det betyr at FlyViking foreløpig kun kan bruke større flyplasser for sine flygninger, og ikke kan fly på de mindre flyplassene på kortbanenettet.
.


Gir dette nykommeren noen utfordringer?

Trøste og bære. I tillegg lover Giæver at ingen billett på FV skal koste over kr 1000. Det vil si at maks. bruttoinntekt for en avgang med fullt belegg og kun fullprisbilletter vil være under kr 40 000 inklusive skatter og avgifter, og for alle avganger som har rabatterte billetter eller tomme seter tilsvarende mindre. Jeg er ingen økonom, men kan det være bærekraftig?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Med billetter tilgjengelig fra 27. mars. Gratis mellom BOO og TOS - 4 billetter igjen.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Med billetter tilgjengelig fra 27. mars. Gratis mellom BOO og TOS - 4 billetter igjen.
Ser ut som at lavpriskalenderen viser 0kr uansett hva en søker på, men riktig pris når en går til neste steg.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ser ut som at lavpriskalenderen viser 0kr uansett hva en søker på, men riktig pris når en går til neste steg.



Ikke på TOS - HFT. Der ligger det intropris ut april på 499 og 999 deretter.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

ICAO-koden er FVK som tidligere, og callsign BALDER...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Trøste og bære. I tillegg lover Giæver at ingen billett på FV skal koste over kr 1000. Det vil si at maks. bruttoinntekt for en avgang med fullt belegg og kun fullprisbilletter vil være under kr 40 000 inklusive skatter og avgifter, og for alle avganger som har rabatterte billetter eller tomme seter tilsvarende mindre. Jeg er ingen økonom, men kan det være bærekraftig?

Uten å vite eksakt tipper jeg at fuel kost BOO-TOS ligger på +- 10`.
Med 50% belegg og snitt pris 8-850 og øvrige kost inklusive passasjer avgift, etc. etc. kan lønnsomheten blir svak.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Tja, nå er det ikke godt å si om Fly Viking allerede er i gang med arbeidet for å få godkjennelse for å fly på kortbanenettet og hvor omfattende en slik godkjenning er. Men dette sitatet fra AIP Norge om kravene som stilles kan jo være verdt å merke seg med tanke på mulig oppstart i hvertfall:

Fra iFinnmark:

"[...] klareringen vil først komme etter et møte 6. mars, forklarer administrerende direktør i Flyviking, Stein Terje Dahl.

– Det er ikke noen tvil om at vi får det, men møtet må avholdes først. Der skal Luftfartstilsynet forsikre seg om at vi har gjennomført nødvendig trening for å få godkjenning for kortbanenettet, sier han.

Han understreker at møtet er en formalitet."
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top