FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

En mycket nära källa säger att piloter skall vara anställda och väntar på att få starta.

Har de fått en dato for kursstart, i så fall når?

Har de ansatte pilotene type rating og erfaring på typen?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd


Som tidligere innlegg i luftfartmedia vedr. FV er de skrevet av freelance journalist Espen Bless Stenberg som blant annet er tilknyttet avisen Nordlys.
Artikkelen føyer seg inn i rekken av utspill fra Giæver(til Stenberg?) om kjøp av 19 Dash 8, emisjon på 200 mill. kjøp av 10 jetfly og nå inn i Russland!
Status er vel at det står en Dash 8 i Tromsø og at selskapet fortsatt mangler AOC.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Har de fått en dato for kursstart, i så fall når?

Har de ansatte pilotene type rating og erfaring på typen?

Både och som jag förstrår (mest utan) men man vill plötsligt att piloter utan rating skall betala den själv och det var tydligen inte det man hade sagt från början. In other words, Ola has a problem.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Eneste jeg har hørt/lest fra FV er mye blablabla men ingen action i det hele tatt!

I stedet for å komme med spekulasjoner om nye spektakulære planer skulle det ha vært best for FV's omdømme at FV en gang publiserer et konkret tidspunkt med når og hvor de starter operasjonen.....Og leverer i henhold til publiseringen.

Jeg har i grunn mye sympati for nykommere men dette holder på å bli helt latterlig og utroverdig. FV's ledelse kan kanskje være gode i å fly (manual flying skills) men empatisk markedssensitivitet (ta hånd om eget markedsomdømme) mangler de 100%. FV er akkurat det motsatte av Bjørn Kjos og DY.

Dette virker som konkretiseringen av læreboka "how NOT to start an airline".
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Både och som jag förstrår (mest utan) men man vill plötsligt att piloter utan rating skall betala den själv och det var tydligen inte det man hade sagt från början. In other words, Ola has a problem.

......I think: Ola has many problems......
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nå skal de kjøpe jetfly også....

Fly Viking chairman and CEO Ola Giæver says the Norwegian start-up carrier has entered into talks with Russia over the possible allocation of cabotage rights.

In an interview with Luftfart news, Giæver said in return, Russia would require Fly Viking to purchase an unspecified number of SSJ 100-95s to ply the routes.

http://ch-aviation.com/portal/news/51030-norways-fly-viking-mulls-possible-jet-operations
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Man begynner vel å forstå at det må ha vært krevende for et flyselskap å ha hatt en pilot ansatt som ikke har bena på jorda :-)
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

I spin-off rundt engasjerte flyselskap grundere har det en tendens til å være et betydelig gap mellom viljen og evnen.

Her er det åpenbart en viss evne siden et fly er på plass.

Han forstår også at stordrift er helt avgjørende for å holde kost nede.

Imidlertid er det vanskelig å ikke tenke på tidligere forsøk slik som

Norwegian Express / North Express http://www.tv2.no/a/3256848 FlyNonstop http://www.dagbladet.no/2013/12/05/tema/reise/flynonstop/konkurs/luftslott/30685302/ Viking International Airlines http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2014/06/26/1711/Luftfart/nytt-flyselskap-skal-utfordre-norwegian Krabi Airlines http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/krabi-airline-utsatt-utsatt-utsatt-utsatt-utsatt-utsatt-og-utsatt-igjen/a/558616/ Feel Air http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/feel-air-dropper-billige-langruter-fra-norge/a/10015266/

Når en viktig del av forretningsideen er å få tak i piloter som skal betale for sin egen type-rating er han i en usedvanlig konkurranse om dagen. De store selskapene har konkurrert lenge om piloter og de som åpenbart er de som sliter om dagen er de som 1. Kun leier inn via bemanningsbyrå og 2. Krever piloten for typekurset. Vi har sett begynnelsen på bemanningsutfordringene nå i 2016 men i 2017 vil det bli åpenbart for de aller fleste.

I Europa trenger bransjen fire - fem store konkurser for at søkermassen skal redde kabalen de neste to årene.

Å starte nytt flyselskap med et slikt bakteppe blir i hvertfall ikke kjedelig.

Lykke til skal han ha.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Innmari med piping i denne tråden.... jeg håper fyren lykkes.

Selvfølgelig er jeg klar over at majoriteten av befolkningen er mer interisert i å le over naboens konkurs framfor å glede seg over egen lottopremie.
Men, gjesp, la nå fyren holde på.
Uten "gærninger" som prøver å skape noe rundt omkring så hadde 99% av oss stått uten jobb....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Både och som jag förstrår (mest utan) men man vill plötsligt att piloter utan rating skall betala den själv och det var tydligen inte det man hade sagt från början. In other words, Ola has a problem.

Hvis noen skal "investere sammen med Ola Giæver" ved å betale selv for type rating så er det kanskje greit å se om det han sier skal gjøres blir gjennomført.

Februar, merk hva Giæver sier om mai/juni

http://www.ifinnmark.no/sor-varange...a-alta-og-kirkenes-til-murmansk/s/5-81-213602

April, organisasjonen er på det nærmeste på plass

https://fiskeribladetfiskaren.no/nyheter/?artikkel=46344

Mai, operativ i tredje kvartal

http://www.framtidinord.no/nyheter/2016/05/12/Flyr-om-få-måneder-12725445.ece

Juni, skal på børs, men skal først bevise at vi er et solid selskap

https://www.nrk.no/troms/na-er-ola-klar-til-a-ta-opp-kampen-med-wideroe-1.13008760

August, avtale om 19 fly.

http://www.nordlys.no/tromso/naring...-avtale-om-18-til-av-samme-sort/s/5-34-465612

Oktober, lisens var noen dager unna.

https://www.nrk.no/troms/skuffa-gru...er-ikke-avhengig-av-statens-penger-1.13183370

Status er at ett leaset fly står i Tromsø og spiser opp kapitalen uten at det kan brukes. Den siste nyheten om 20 russiske jetfly og innenriksflyging i Russland viser at fokus flyttes videre veldig fort. For piloter som vurderer å betale for type rating er kanskje andre alternativ som 737 like sikre, prisen er den samme eller lavere.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Med sine utspill har Giæver ødelagt selskapets troverdighet og bransjen tar ingen av hans utspill seriøst.
Dette bekreftes også ved at ingen av de seriøse næringsliv avisene har gjengitt noe av det som har stått på trykk i småavisene nordpå.
Synd for selskapet og ikke minst synd for de som prøver å gjøre en seriøs jobb.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Med sine utspill har Giæver ødelagt selskapets troverdighet og bransjen tar ingen av hans utspill seriøst.
Dette bekreftes også ved at ingen av de seriøse næringsliv avisene har gjengitt noe av det som har stått på trykk i småavisene nordpå.
Synd for selskapet og ikke minst synd for de som prøver å gjøre en seriøs jobb.

For meg virker det som om at alt ble satset på ett kort - å få minst en av anbudspakkene basert på lavest pris. OG har trolig regnet med at "resten" ville falle på plass bare han vant på lavest pris
Det ser ikke ut som om det har eksistert en "plan B"
Russiks innenriks etc etc virker noe panisk

Ved etablering av Norwegain var Kjos mye smartere
Han hadde allerede gjort et solid forarbeid mot statsadministrasjonen og sikret både storkundeavtale med Staten og forbud mot bonusprogrammer. Dette med god hjelp av Victor Normann som var statsråd.
Timingen var perfekt. Det var også mye goodwill både politisk og blant folk flest etter år med regulering
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ved etablering av Norwegain var Kjos mye smartere
Han hadde allerede gjort et solid forarbeid mot statsadministrasjonen og sikret både storkundeavtale med Staten og forbud mot bonusprogrammer. Dette med god hjelp av Victor Normann som var statsråd.
Timingen var perfekt. Det var også mye goodwill både politisk og blant folk flest etter år med regulering

Kjos hadde også noen års erfaring med å drive flyselskap.

(Jeg antar du referer til da han begynte å fly 737 i 2002. Da hadde han flydd Fokker 50 siden 1993)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kjos hadde også noen års erfaring med å drive flyselskap.

(Jeg antar du referer til da han begynte å fly 737 i 2002. Da hadde han flydd Fokker 50 siden 1993)

Det er korrekt og takk for en viktig presisering

Jeg reiste med NAS med F50 mellom Stavanger og Newcastle da de fløy for Braathens
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hva skjer med FV? Uvanlig stille fra den fronten.
Står fortsatt det ene flyet parkert på Tromsø lufthavn?
Uverifisert info sier at styrmenn tilbys 26k/mnd. i lønn.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top