FlyViking - statustråd

Status
Not open for further replies.
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking Statustråd

Tror det med "om en snau måned" må være en misforståelse. Giæver sier jo at målet er å starte selve trafikken ila. desember. Det var kanskje billettsalget han snakket om.

Har ikke noe kartmaterial foran meg, men vil du kunne trenge et ETOPS segment på den ruten med en Baby Dash?

Jeg har ikke peiling på hva reglene sier, men ETOPS-60 på GCMap gir dette

Dette er flightplan for hjemturen :)
attachment.php

Attachments

• map-3.gif
    map-3.gif
    69.7 KB · Views: 2,475

Det blir spennende å se denne serien fra NRK.

I hele høst har NRK-reporter Helga Bones og fotograf Marita Andresen fulgt Ola Giæver tett. Han fikk sparken som pilot i Widerøe, og jobber nå intenst for å få sitt eget flyselskap Fly Viking på vingene. Selv om Giæver tapte kampen om anbud fra staten, gir han ikke opp. Han ønsker å konkurrere på frie ruter på kortbanenettet.

Serien kommer på våre nettsider - nrk.no/troms - i løpet av kort tid.

https://www.nrk.no/troms/nrk-folger-giaevers-kamp-for-a-komme-pa-vingene-1.13179848

Og Tommy777 fikk en kort telefonsamtale med ham i går og filosoferer litt over potensialet. Første maskin flys forøvrig fra Cal-ga-rrri i morgen.

https://insideflyer.no/flyviking-starten-pa-nytt-flyeventyr/

Hvem er denne storkjeften som til stadighet popper opp i Facebookfeeden min, spurte jeg meg selv for ett par år siden. Ola Giæver. Nessekongen fra Lyngseidet. Kjekkas i Widerøe kapteinsuniform. Fikk fyken fra Widerøe fordi han var stor i kjeften.

Og da ble han forbanna og bestemte seg for å starte eget flyselskap.

Det er den korte versjonen.

Bak betalingsmur i bl a Avisa Nordland http://www.an.no/lyngen/nyheter/her...oe-rutene-han-skulle-fly-i-norge/s/5-4-412153 er nå status for Giævers første fly:
FlyViking forsinket - må bytte ut kritisk del i flyet

- Det er en transponder. Så stor.

Ola O.K. Giæver holder hendene 30 centimeter fra hverandre.

- Og den koster 90.000 amerikanske dollar. Men det nekter jeg å betale.

Vi er i downtown Calgary. Etter planen skulle det første flyet til FlyViking lande i Tromsø mandag. Nå står det i en hangar på Calgary Airport mens mekanikere jobber på spreng med å gjøre endringer på flyet. Transponderen var godkjent i alle land, bortsett fra EU.

- Vi hadde et splitternytt system. Nå må vi bytte det ut med et eldre. Det er galskap, sier Giæver til Nord 24.

I tillegg har han møtt utfordringer med luftfartsmyndighetene etter at flyet ble flagget ut, og må få tillatelser i orden for å fly det ut av landet. Etter hektisk møtevirksomhet fikk pilotene fredag kveld norsk tid sine kanadiske lisenser. Men de får bare ha med ni personer.
Noen som har slurvet med kravspesifikasjonen?? Lisensene tillater bare ni personer i kabin..

Beklager å si det, men det virker jo ikke som om FlyViking og Mr. Giæver har kontroll på noe annet enn finansene. Han minner om Donald Trump. Det er han mot resten av verden, som bare forsøker å lage problemer for han. Hvordan skal dette gå, hvis de kommer seg i lufta?

Vet noen når flyet kommer til Trondheim, om det fortsatt skal?

Sent from my D6503 using Tapatalk

Beklager å si det, men det virker jo ikke som om FlyViking og Mr. Giæver har kontroll på noe annet enn finansene. Han minner om Donald Trump. Det er han mot resten av verden, som bare forsøker å lage problemer for han. Hvordan skal dette gå, hvis de kommer seg i lufta?

Har han kontroll på finansene da :) ellers helt enig med kommentaren din.

Kanskje går det karma gjennom livet?
Å starte nytt bolag for å ta rotta på tidligere arbeidsgiver er kanskje ikke den beste oppskriften.
Utrolig dyrt å begynne med flyselskap, og man må ha mye penger de første par årene for det får sikkert med tap i børjan.

Bra det finnes optimister og tar av hatten, men men..:cry:

C-GFSJ (LN-FVA) er nå i lufta fra Calgary på vei til Churchill....
Date Aircraft Origin Destination Departure Arrival Duration
23-Oct-2016 DH8A Churchill (CYYQ) Iqaluit (CYFB) 03:58PM CDT 08:15PM EDT Scheduled
23-Oct-2016 DH8A Calgary Int'l (CYYC) Churchill (CYYQ) 11:51AM MDT 04:13PM CDT En Route

Hele ruten hjem er: CYYC - CYYQ - CYFB - BGGH - BIRK - ENVA - ENTC

Last edited:

Godkjent i alle land unntatt EU. Ha ha.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fortsatt på canadisk reg ja .. på vei inn mot Churchill nå. Synlig på FR24. Callsign 12345678.

Spennende dokumentar men er vel ikke sant at FlyViking er og jeg siterer

"Giæver er den første på 20 år som prøver å starte et flyselskap for persontrafikk i Norge"

C-GFSJ står nå i Iqaluit klar som ¨12345678¨ på vei til Nuuk på Grønnland.

Her er noen bilder Ola har lagt ut...

Attachments

• 14650356_10154437815221210_5156136720879718341_n.jpg
    14650356_10154437815221210_5156136720879718341_n.jpg
    56.3 KB · Views: 775
  • 14695548_10154437815816210_7722887736226455208_n.jpg
    14695548_10154437815816210_7722887736226455208_n.jpg
    51.4 KB · Views: 760
Last edited:

Fikk jaggu besøk på den lille flyplassen min og

Attachments