Er ruten Tromsø til Longyearbyen vurdert?
I hele høst har NRK-reporter Helga Bones og fotograf Marita Andresen fulgt Ola Giæver tett. Han fikk sparken som pilot i Widerøe, og jobber nå intenst for å få sitt eget flyselskap Fly Viking på vingene. Selv om Giæver tapte kampen om anbud fra staten, gir han ikke opp. Han ønsker å konkurrere på frie ruter på kortbanenettet.
Serien kommer på våre nettsider - nrk.no/troms - i løpet av kort tid.
Hvem er denne storkjeften som til stadighet popper opp i Facebookfeeden min, spurte jeg meg selv for ett par år siden. Ola Giæver. Nessekongen fra Lyngseidet. Kjekkas i Widerøe kapteinsuniform. Fikk fyken fra Widerøe fordi han var stor i kjeften.
Og da ble han forbanna og bestemte seg for å starte eget flyselskap.
Det er den korte versjonen.
Noen som har slurvet med kravspesifikasjonen?? Lisensene tillater bare ni personer i kabin..FlyViking forsinket - må bytte ut kritisk del i flyet
- Det er en transponder. Så stor.
Ola O.K. Giæver holder hendene 30 centimeter fra hverandre.
- Og den koster 90.000 amerikanske dollar. Men det nekter jeg å betale.
Vi er i downtown Calgary. Etter planen skulle det første flyet til FlyViking lande i Tromsø mandag. Nå står det i en hangar på Calgary Airport mens mekanikere jobber på spreng med å gjøre endringer på flyet. Transponderen var godkjent i alle land, bortsett fra EU.
- Vi hadde et splitternytt system. Nå må vi bytte det ut med et eldre. Det er galskap, sier Giæver til Nord 24.
I tillegg har han møtt utfordringer med luftfartsmyndighetene etter at flyet ble flagget ut, og må få tillatelser i orden for å fly det ut av landet. Etter hektisk møtevirksomhet fikk pilotene fredag kveld norsk tid sine kanadiske lisenser. Men de får bare ha med ni personer.
Beklager å si det, men det virker jo ikke som om FlyViking og Mr. Giæver har kontroll på noe annet enn finansene. Han minner om Donald Trump. Det er han mot resten av verden, som bare forsøker å lage problemer for han. Hvordan skal dette gå, hvis de kommer seg i lufta?
Det blir spennende å se denne serien fra NRK.
https://www.nrk.no/troms/nrk-folger-giaevers-kamp-for-a-komme-pa-vingene-1.13179848
Date Aircraft Origin Destination Departure Arrival Duration
23-Oct-2016 DH8A Churchill (CYYQ) Iqaluit (CYFB) 03:58PM CDT 08:15PM EDT Scheduled
23-Oct-2016 DH8A Calgary Int'l (CYYC) Churchill (CYYQ) 11:51AM MDT 04:13PM CDT En Route
Denne skulle jo komme idag, men enda ikke sett noe på nettsiden.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.