Flyver DY med tomme fly?

Pressemelding fra Norwegian:

Norwegian lukker rute fra Billund til København

2010-03-03

Det næststørste flyselskab i Københavns Lufthavn Norwegian lukker pr. 4. april sin rute mellem Billund og København.

”Norwegian har haft en stærk vækst i Danmark og har i løbet af godt et år åbnet 40 nye ruter, og vi har endnu flere udviklingsplaner for Danmark. Det er beklageligt over for vores passagerer, at vi nu er nødt til at indstille en af de 40 ruter, men Norwegian kan ikke flyve på en rute, der ikke er tilstrækkelig lønsom. Vi må se i øjnene, at København-Billund ikke har levet op til den lønsomhed og passagertilvækst som vi forventer, og som vi har oplevet på Karup og Aalborg” siger presse- og markedschef fra Norwegian Johan Bisgaard Larsen.

De passagerer, som har booket billetter på ruten med afgang efter 4. april, vil blive kontaktet af Norwegian og få alle deres udgifter refunderet.

Ruten Billund-Gran Canaria fortsætter som planlagt frem til 3. april, og ruten Billund-Malaga fortsætter som planlagt til 27. marts 2010. Ruten Billund-Oslo fortsætter uændret.

Yderligere information:

Johan Bisgaard Larsen, presse- og markedschef, Norwegian Danmark, +45 31 31 31 28
 
Mon ikke de finder ud af at det kun er AAL og evt. AAR som kan opereres lønsomt med 737-800.

Hvor mon den frigjorte kapacitet fra CPH-BLL skal benyttes?
Her tror jeg du tager meget fejle, Peter....
Selv ikke AAL kan være lønsomt, måske med mindre du har 189 pax hvergang, og det har DY som bekendt ikke.
Tror heller ikke at DY tjener de store penge på deres ruter i DK.
Mener heller ikke at DY kommer ind på AAR...Det er gangske enkelt for dyrt at
operere en B737-800 på en tur der tager max. 25 minutter...
SAS bruger CRJ900 som er velegnet, kapasitets mæssig....Ser egentlig heller ikke at DY kommer ind på AAR, selv hvis QI stopper på AAR....og jeg bruger IKKE mine SAS briller her
Hilsen
Ole
 
Skal vi gætte på at Karup følger efter i løbet af ganske kort tid, mens Bornholm nok overlever indtil August....
Tvivler på at RNN overlever maj måned....Tidspunktet DY flyver på er helt forkert.
At komme til Bornholm omkring kl. 2100 er ikke godt, og DY har jo kun den ene
afgang.
KRP....ja her meget stille om denne rute...og det tyder vel ikke så godt...DY kan nok overleve her, hvis QI stopper....
KRP er QI "besat" område og jeg tror nok at de har mange, mange faste kunder, som DY kan får svært ved at få over påderes fly...
-------
men i baggrunden lurer DAT, det kan der ikke være tvivl om,,,
Hilsen
Ole
 
Det var så tilfældet... Altså; de fløj med tomme fly:-)

De starter helt sikkert ikke på AAR nu - Lad os nu se med KRP og RNN. Jeg vil gi Ole ret i at RNN ikke overlever ret lang tid - hvis den overhovedet når at komme i gang!
Ruten til KRP er jeg mere usikker på - på visse afgange er der rent faktisk tæt på udsolgt. Men med de priser skal der vel helst være helt udsolg, hvergang!
Den ledige kapacitet de får fra Billund kunne de passende sætte ind på fx. KRP-LGW/SXF/ORY eller noget i den stil.
 
Cimber har i dag oplyst at de i februar fragtede 9200 pax på BLL-CPH ruten. Det efterlader et pax-tal til Norwegian på ca. 2800 fordelt over ca. 68 afgange i april, hvilket giver et gennemsnitligt load på ca. 40 pax pr. afgang.

Hvis der tages udgangspunkt i at væksten på Karup er DY pax, så har DY fragtet ca. 9500 pax på denne rute i febraur fordelt over ca. 136 afgange. Dette giver en gennemsnitlig load på ca. 70 pax pr. afgang - bedre end BLL, men stadig langt fra hvad der er rentabelt med en 738.
 
Cimber har i dag oplyst at de i februar fragtede 9200 pax på BLL-CPH ruten. Det efterlader et pax-tal til Norwegian på ca. 2800 fordelt over ca. 68 afgange i april, hvilket giver et gennemsnitligt load på ca. 40 pax pr. afgang.

Hvis der tages udgangspunkt i at væksten på Karup er DY pax, så har DY fragtet ca. 9500 pax på denne rute i febraur fordelt over ca. 136 afgange. Dette giver en gennemsnitlig load på ca. 70 pax pr. afgang - bedre end BLL, men stadig langt fra hvad der er rentabelt med en 738.
Tror ikke du kan gå ud fra at hele væksten er DY pax på KRP. QI er jo gået med ned på DYs fantasiprisniveau, så de har har nok selv trukket noget af væksten i paxtal - og faldet i Yield!
 
Måske er en af grundene til Norwegians overskud og Cimbers underskud at Nordmændene trækker sig fra uprofitable markeder i tide.
Så slipper de for at lyve over for aktionærerne......!
 
I Billund er de ikke overrasket over lukningen.

I Billund kommer lukningen langt fra som en overraskelse.

- Lukningen kommer ikke til at betyde ret meget for Billund Lufthavn. Vi har faktisk undret os over, at de overhovedet har åbnet den, siger administrerende direktør Jørgen Krab Jørgensen til ErhvervsBladet.dk.

http://www.erhvervsbladet.dk/virksomheder/norwegian-lukker-dansk-rute

Malaga ruten kommer næppe igen, da de så også skal kæmpe mod "kongen" over lavpris FR, der starter op til juni med 4 ugentlig på den rute ved siden af QI's 3 ugentlige.

Billund-Gran Canaria er sæson, så den tvivler jeg på de kommer tilbage på til vinter for blot en enkelt rute.
I mine øjne har de grebet det helt forkert an fra starten i Billund, ved at satse indenrigs, flertallet af brugerne i lufthavnen er hurtigere på Rådhuspladsen i København ved at bruge bil eller tog end ved at bruge flyet. Hvis de ville havde battlet effektivt med QI i BLL skulle de havde satset på nogen af deres kerneruter, så som ARL CDG MUC der ville de gøre størst skade på dem, hvis det var det der var hensigten. Spørgsmålet er om de har mod på at prøve noget mere i BLL, eller de spekulere i noget rabat når/hvis QI går i graven.
 
så som ARL CDG MUC

IATA kode for STO er BMA eller ARN

ARL er noget helt andet....Arly i Burkina Faso, men skidt nu med det
Vidste godt at det var en trykfejl

Hilsen
Ole
 
Tror ikke du kan gå ud fra at hele væksten er DY pax på KRP. QI er jo gået med ned på DYs fantasiprisniveau, så de har har nok selv trukket noget af væksten i paxtal - og faldet i Yield!

Men mere interessant er at se fordelingen mellem de to operatører på ruten. Cimber Sterling havde 13.589 passagerer på ruten i februar måned, hvilket er en fremgang på næsten 10 % i forhold til året før. Norwegian formåede at tiltrække knapt 8.400 passagerer til selskabets lavpriser på ruten, hvilket svarer til en gennemsnitlig belægningsprocent på 44 %, idet det norske selskab udbød 18.944 sæder til salg på ruten i februar måned.

"Karup-ruten udvikler sig rigtig fornuftigt, som det også har været tilfældet med Aalborg-ruten," siger presse- og markedschef fra Norwegian Johan Bisgaard Larsen.
Men også Cimber Sterling er tilfredse med udviklingen. Selskabet opnåede en belægningsprocent på 58 % på Karup-ruten, hvilket er fire procentpoint bedre end samme måned året før - samt herudover en fremgang på ca. 1.200 passagerer.

http://www.boarding.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=24043
 
Back
Top