Flytoget

Tar konsekvent Flytoget fra Asker til OSL. Meget behagelig, men stolene kunne hatt litt tykkere for i setene. Er heller ikke begeistret for oppvarmingen som stiger opp fra vinduskanten. Blir fort varmt rundt ansiktet og følelsen av dårlig luft. Ansatte på OSL får kjøpt fordelskort med 50 enkeltreiser for kr. 2.350.00 og det er billigere enn å kjøre bil på strekningen.
 
Synes det er ganske sykt hvor dyrt det er å komme seg til OSL med off. kommunikasjon.
Sist jeg var i København kostet det under 30 kroner å ta tog til Kastrup. I London kommer man seg til LHR for ca. en 50-lapp med tuben. De aller fleste steder rundt om i verden er det mulig å komme seg billig til flyplassen. Men i Oslo er det ikke mulig å komme seg til byens og landets hovedflyplass for under 140NOK. :baeh
 
Men i Oslo er det ikke mulig å komme seg til byens og landets hovedflyplass for under 140NOK. :baeh

Joda! Kr. 94 med vanlig tog, men det er ikke akkurat mange avganger å velge mellom. Markedet rår, og Flytoget har vel så stor andel at de setter standarden for de andre som ikke kjører subsidierte ruter.
 
Tar konsekvent Flytoget fra Asker til OSL. Meget behagelig, men stolene kunne hatt litt tykkere for i setene. Er heller ikke begeistret for oppvarmingen som stiger opp fra vinduskanten. Blir fort varmt rundt ansiktet og følelsen av dårlig luft. Ansatte på OSL får kjøpt fordelskort med 50 enkeltreiser for kr. 2.350.00 og det er billigere enn å kjøre bil på strekningen.

Nettopp. Og det er mindre enn reisefradraget du kan skrive også...

Men ja, mye billigere enn å kjøre bil for ansatte. Og selv for vanlig fullprisbetalende så kan det bli billigere hvis du regner inn noen dager på parkering på OSL.

Dessuten, og si at det er billigere å komme seg til flyplasser "alle andre steder" er jo en liten overdrivelse. Enda dyrere med ARN Express - Heathrow Exp. ligger vel på ca 10 pund, MXP express lå på 11 EUR - mulig det var studentpris for litt siden etc.

CPH som sådann er jo litt spesielt fordi det ligger så nærme sentrum (og dermed blir jo kostnadene i seg selv mindre) i tillegg til at normal offentlig transport; metro samt tog går veldig ofte. Men så kan du sammenligne offentlig transport vs taxi... Fra CPH koster det vel 30 kroner for en enkeltbillett og til sentrum. En drosje koster ca 150 på dagtid. 30/150= 0,2

OSL: Flytog: 160/taxi 650= 0,24. Forholdsmessig er dermed offentlig transport i form av flytoget hakket dyrere, men ikke så mye å snakke om. Man må sammenligne strekningene også. :)
 
CPH som sådann er jo litt spesielt fordi det ligger så nærme sentrum (og dermed blir jo kostnadene i seg selv mindre) i tillegg til at normal offentlig transport; metro samt tog går veldig ofte. Men så kan du sammenligne offentlig transport vs taxi... Fra CPH koster det vel 30 kroner for en enkeltbillett og til sentrum. En drosje koster ca 150 på dagtid. 30/150= 0,2

OSL: Flytog: 160/taxi 650= 0,24. Forholdsmessig er dermed offentlig transport i form av flytoget hakket dyrere, men ikke så mye å snakke om. Man må sammenligne strekningene også. :)

Nemlig, ser man på avstanden iforhold til byen koster det ca det samme da OSL ligger ca 5-ganger så langt fra sentrum i forhold til CPH

Itillegg så blir det automatisk mye billigere når flyplassen ligger i en sånn avstand at det er mulig å ta T-bane ut til den
 
Hadde hovedflyplassen ligget i t-baneavstand til byen, ville myndighetene basert seg på en t-baneløsning og ikke en løsning med høyhastighetstog. Premisset for Gardermoen var at det ikke skulle ta nevneverdig lenger tid fra byen til Gardermoen enn til Fornebu. Siden Gardermoen ligger såpass langt fra Oslo sentrum ble prosjektet nødvendigvis ganske dyrt. Flytoget leverer uansett et produkt folk er fornøyd med, andelen som reiser kollektivt til Gardermoen er utrolig høyt og prisene har dessuten ikke økt noe de siste årene. Jeg synes kanskje de burde gitt noe rabatt for kjøp av returbilletter og for å reise billettløst, men når folk velger Flytoget og er fornøyd med tilbudet, er det ingen grunn til å sette ned prisene.
 
Der er "rabatt" på å reise billettløst eller kjøp av tkt på automat - kjøper du den over skranke tror jeg de legger til 10 eller 20 kroner.
 
Det koster 16,50 pund å reise en vei med Heathrow Express, dyrt, men alternativer finnes jo.
 
Der er "rabatt" på å reise billettløst eller kjøp av tkt på automat - kjøper du den over skranke tror jeg de legger til 10 eller 20 kroner.

Okei, men ingen kjøper i skranke - så da er det heller snakk om et gebyr for skranke enn en rabatt for billettløst/automat.
 
Okei, men ingen kjøper i skranke - så da er det heller snakk om et gebyr for skranke enn en rabatt for billettløst/automat.

Ikke for å være kranglete, men hver gang jeg skal fylle opp klippekortet mitt er det en god og lang kø til skranken (av vanlig reisende)...
 
Joda! Kr. 94 med vanlig tog, men det er ikke akkurat mange avganger å velge mellom. Markedet rår, og Flytoget har vel så stor andel at de setter standarden for de andre som ikke kjører subsidierte ruter.

Og kr. 99 med Flybussen hvis du kjøper billetten på internett først
 
Den relativt høye prisen på Flytoget skyldes at Gardermobanen og Flytoget skal være brukerfinansiert, det vil si at billetten gjenspeiler de faktiske kostnadene for tilbudet. Billettprisen er altså ikke delfinansiert i form av offentlige subsidier, slik all kollektivtrafikk i og rundt byer stort sett er.
 
Ikke for å være kranglete, men hver gang jeg skal fylle opp klippekortet mitt er det en god og lang kø til skranken (av vanlig reisende)...

Okei, trodde folk helt hadde sluttet å bruke skranke, jeg. Hvordan klippekortløsninger har Flytoget? På nettsidene står det bare hvor mange klipp man kan kjøpe, ikke hvor mye de koster...
 
Ansatte med adgangskort får en spesialpris som er meget god. Tror andre klippekort faktisk ikke er rabattert i det hele tatt, men gjør vel at bedrifter får en del mindre fakturaer å forholde seg til. Klippekortene er relativt fancy med sånn skipassytem - antagelig det vi har hørt mye snakk om hva kollektivtrafikk i oslo siden jeg ble født.

edit: må innrømme jeg på det verste har henvendt meg til folk i køen og snakket varmt om automatene og at de sparer penger på det...
 
Back
Top