Flystyrt i Hellas

AHH, nå er det litt forskjell på hva som skrives på et forum på internett og hva som trykkes i riksaviser og sendes på riksdekkende TV.

Originally posted by AHH
Det er litt pussig å lese kritikk til journalistene for deres manglende flyfaglige kunskap, når en seg den samme manglede kunskap her på forumet i denne saken....

Er det ingen som vet hvordan ting fungerer? Cabin press, oxygen, cockpitdører, o.s.v.....

For det første vil jeg påstå at de fleste her inne har MYE mere kunnskap om luftfart enn det de fleste journalister i pressen har.
For det andre vet selvsagt ikke vi her ALT om fly bare fordi vi er flyinteressert. Men sammen vet vi sikkert veldig mye.

Så det samme...virket litt rart at det var mye bedre nå som det var en annen flytype......altså en anna flytype enn en finner ved ca 80%(tall tatt ut av lufta) av alle flyvninger i Norge.....:wow:

Jeg skal selvfølgelig ikke kritisere. Jeg er enig i at det burde være stor takhøyde her. Og at men skal få lov til å synse.

Det har vært en del spekulasjoner her omkring årsaken til ulykken. Den endelige rapporten vil forhåpentlig gi oss noen svar. Men det er vel innlysende at kabintrykket har blitt borte. Hvis man får et plutselig trykkfall, kjenner man jo det i ørene. (Det bobler bra) Men hvis trykket gradvis blir mindre, vi men ikke kjenne det like godt, og da kan det vær for sent. 737'en er litt dårlig på varsling i cockpit på dette området. Det eneste man får beskjed om er ved at et "horn" fløyter litt. Det er det samme hornet som brukes til en rekke andre varsel. Det er ingen lys som lyser. Selvfølgelig vil jo cabinpress-indikatoren vise at trykket er for lavt. I cockpit får man ikke beskjed når maskene deployeres i kabinen. (det er ingen masker som kommer automatisk i cockpit. De må taes på manuelt.) I kabinene er det en egen oxygengenerator over hver seterad. Denne genererer oxygen i ca. 10 min. Pilotene har egen oxygenflaske. Denne er forøvrig plassert i fremre cargo.
Cockpitdøren kan bare åpnes fra innsiden! (Det er en måte til, men den kan jeg ikke si noe om her) Hvis dere legger merke til det, så pleier C/A å ringe inn før servering til cockpit.

Så over til hva som kunne ha skedd... Her får vi spekulere litt. Jeg har min teori, men vet ikke om man gjør lurt i å spekulere fritt omkring det, eller hva?????
Det er to hull her. 1: Kapteinen var borte. 2: "Noen" andre gjorde forsøk på noe i cockpit. Dette ble observert av pilotene i de F16-flyene som ble scramblet.

Originally posted by AHH
Cockpitdøren kan bare åpnes fra innsiden! (Det er en måte til, men den kan jeg ikke si noe om her) Hvis dere legger merke til det, så pleier C/A å ringe inn før servering til cockpit.

For en stund siden satt jeg på rad 1 på en DY flight til TOS. Det så unektelig ut som at kabinpersonalet trykket en kode på panelet utenfor cockpitdøren for å komme seg inn. Det kan selvsagt være at jeg ikke fikk med meg alt som skjedde forut for dette.

Originally posted by TOS
Originally posted by AHH

For en stund siden satt jeg på rad 1 på en DY flight til TOS. Det så unektelig ut som at kabinpersonalet trykket en kode på panelet utenfor cockpitdøren for å komme seg inn. Det kan selvsagt være at jeg ikke fikk med meg alt som skjedde forut for dette.
Selvsagt kan dem det....men som sagt uoffisielt....dem vil neppe bli "presset" av kaprere til å åpne døra....:sarc

Det er bekreftet at denne sms'en fra flyet var falsk, mannen som påstod at han hadde mottatt meldingen fra en slektning i flyet er arrestert.

Når det gjelder cockpitdører så vil det alltid være enkelt for en terrorist å åpne den. Trusler om å drepe besetningsmedlemmer eller passasjerer ville fått de fleste kapteiner til å gi etter før eller siden.

Eh, guys, prosedyrer for éntre til cockpit bør ikke være diskusjonstema på et åpent forum som denne, enn så edelt det er. Tror ikke vaktene på OSL diskuterer portåpningsprosedyrer på sine fora (-:

Razzia hos Helios
Kypriotisk politi gjennomførte razzia mandag kveld

Kypriotisk politi utførte i går kveld en razzia mot flyselskapet Helios kontorer i Nikosia. Helios er flyselskapet som eide Boeing 737-flyet som styrtet utenfor Aten Søndag.

– Etter anklager framsatt av samferdselsministeren og politisjefen, utstedte riksadvokaten undersøkelsesordre for hovedkontorene til Helios’ slik at dokumenter og eventuelle andre bevis kan sikres med tanke på en eventuell etterforskning, sa regjeringstalsmann Marios Karoyan til nyhetsbyrået Reuters.

Det er fortsatt usikkert hva som skjedde om bord flyet før det styrtet, men det er trolig at flyet har sirklet på autopilot i to timer før det krasjet. De aller fleste van sannsynligvis døde av oksygenmangel før flyet styrtet, tror greske myndigheter.

(Hegnar.no, 15.august)

MELDING FRA MODERATOR:

Sikkerhet, både Safety og Security, er viktig i denne bransjen. Dette er et forum som kan leses av hvem som helst, og det må vi alle ta hensyn til, både de som jobber i bransjen og de som ikke gjør det. Sensitiv informasjon skal selvfølgelig IKKE legges ut her. Adgangsprosedyrer til cockpit er sådan informasjon.

OPSEC, gutter, OPSEC!

Dagbladet: "Flyets svarte boks ødelagt": http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/08/16/440331.html

Det kan likevel virke som om de fremdeles håper å finne resten av CVRen.

- Flyvertinne funnet i cockpit

(VG Nett) En flyvertinne skal ha blitt funnet inne i cockpiten i Helios-flyet som styrtet i Athen søndag.
Opplysningene kommer fra kilder i den greske hæren, melder flere nyhetsbyråer, ifølge NTB.

Funnet indikerer at minst en av besetningsmedlemmene har forsøkt å ta kontroll over flyet.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286979

etter at SMS-meldingen fra en av passasjerene bel avslørt som tull, venter jeg med å tro på noe som helst innen greske myndigheter slipper noe som ligner en offisiell oppsummering

Så dere formannen i den Greske pilotforenin`g? Gikk ut på tv og kritiserte pilotene for at de ikke klarte å håndtere situasjonen! Ganske utrolig at en "kollega" hiver seg inn i media med sånne uttalelser før man vet hva som har skjedd! Ble sint når jeg så på det og ropte noe styggt til TV'n. Ikke sikkert han hørte det... :pissed

Hvor mye opplæring skal til av kabinpersonalet til å kunne betjene radio , for så å kunne slå av autopilot å evnt kunne lande kjærra ? (spørrsmålet kommer jo etter en inngående diskusjon rundt temaet med den hjemlige 737'ca fruen som hadde ide'er rundt dette)

Mulig hun burde får FS2004 til jul ?( ikke ment som en spøk, da dette ikke er noe å spøke med)

/G

Jeg vet at endel selskaper (FAA krav?) her borte gir kabinen opplaering i hvordan man slaar av APU og betjener radioen for aa kunne haandtere en noedsituasjon paa gate hvis det ikke er piloter ombord ..

Det skulle ikke være umulig å lære opp kabinpersonale til å benytte radioen. Det de må kunne er jo å vite hvordan man skifter frekvens, da i de fleste tilfeller skifte til nødfrekvens, hvordan man ser om rett radio er valgt og hvordan man sender.

Back