Flystøy til Høyesterett

LN-BRK

ScanFlyer Gold
Flystøy til Høyesterett

Er verdiene av eiendommene og utemiljøet for fastboende rundt Gardermoen forringet som følge av hovedflyplassen? Det spørsmålet skal nå Høyesterett ta stilling til. Saken kommer opp 10. januar.

http://www.eub.no/artikkel.asp?Artid=130079

Replying to Topic 'Flystøy til Høyesterett'

Boligprisene rundt Fornebu spratt jo opp etter at flyene forsvant.

MEN - flystøyen der hindret ikke verken boligbygging eller -omsetning. Folk flyttet dit uansett, og klaget heller på støyen etterpå. (De eneste berettiget til å klage burde jo være de som bodde der FØR flyplassen ble anlagt...) Tror det på samme måte vil "gå seg til" rundt Gardermoen etterhvert.

Har dog sympati for de som hadde bodd lenge på Romerike og ikke kunne vurdere over hvilken "impact" en storflyplass ville ha. For søren - hvis jeg ikke allerede hadde bodd nærme en flyplass, ville jeg pronto kjøpt det hus som ga best utsikt til flyene på OSL!

Men på sikt vil muligens eiendommene der bli overtatt av luftfartsansatte som setter nærhet til jobben over flystøy, som de forhåpentligvis er relativt immune mot...

:D

Flystøy har vært oppe i HR flere ganger tidligere, og såvidt jeg husker er det kun et eksempel på at saksøkerne har fått medhold. Dersom HR legger seg på samme linje som de har gjort tidligere tror jeg ikke saksøkerne får medhold her heller.

Jeg vet ikke om den nådde høyesterett, men jeg mener å huske at det har vært en sak om Bodø Lufthavn, hvor erstatningen varierte etter når man bygde huset sitt.

I grove trekk kan man si det slik at Høyesteretts holdning hittil har vært at dersom det var en flyplass i området da man bygde huset, så må man ha vært forberedt på det meste, både kraftige utvidelser og overgang fra propell- til jetfly.

Back