Flyshow, Flydager og Fly-inns 2014.

Flög Draken och Viggen uppvisning på både lördag och söndag?
Jag undrar när både Draken och Viggen senast innan Vaernes flög uppvisning i Norge på samma Airshow?
Det känns som det måste vara ganska länge sedan...säkert närmare 20 år sedan.
 
Flög Draken och Viggen uppvisning på både lördag och söndag?
Jag undrar när både Draken och Viggen senast innan Vaernes flög uppvisning i Norge på samma Airshow?
Det känns som det måste vara ganska länge sedan...säkert närmare 20 år sedan.

Ja de hadde oppvisning begge dagene :)
Værnes Airshow 2014- by jarud, on Flickr

Og sist jeg så de var på Gardermoen -92
http://www.youtube.com/watch?v=b-q1WjmJ1AU&list=PL17792638F7AD298B&feature=share&index=19
 
Wow..nice bild!!
Rolls-Royce Avon motorn låter fint vid full afterburner!!
Notera att det är en two seat trainer SK 35C Draken.
 
Håper de får en-seteren i lufta etterhvert også. Den syns jeg ser enda bedre ut, og så håper jeg at den beholder fargene, er ikke SÅ stor fan av "bare metal" finishen som dagens Viggen og Draken har.
 
Det finns en en sits J 35 J Draken(grå målad), en kamo målad två sits SK 37 Viggen och
3 stycken J 32B Lansen. Dessa tillhör fortfarande formellt svenska flygvapnet.
Samtliga underhålls regelbundet och är tekniskt airworthy..de kan flygas imorgon!

SK 35C har aldrig varit målade. Typen var i tjänst 1961-1998 och var hela tiden "bare metal"

Förhoppningsvis kommer J 35J, SK 37 & J 32B överföras till SwAFHF senare under 2014.
För att det ska kunna ske krävs ett beslut från svenska regeringen.
 
Last edited:
Det var i starten reklamert med 50k besøkende, men gikk etter ei stund ned til 30k, 6k besøkte VAS på lørdag, tallet for søndag vet jeg ikke, men det blir ikke det store beløpet, om det i det hele tatt blir noe til overs som går til barne og ungdomsavdelingen på St.Olavs.
Som sagt så var det nok Været som felte besøkende lørdag, men det er nok andre grunner som kunne gjort at enda flere ikke kom, det er noe som de tenker over når man nå skal oppsummere.

Lufthavn-sjefen sa at det var absolutt noe som skulle gjentas, men ikke til neste år ;)
 
Det er nok flere ting enn bare været som førte til at besøkstallene ble som de ble, ja. Jeg tror det generelt er vanskelig å få til noe stort og spektakulært i Norge slik situasjonen er nå.

Så lenge Luftforsvaret ikke støtter opp show i andre land blir det vanskelig å lokke utenlandske militære hit, hvorfor skal de bruke masse tid og penger på å støtte opp våre show når vi ikke gjengjelder tjenesten? Uten at jeg vet om det er grunnen så har jeg litt på følelsen at dette var tilfelle med Iskry og Værnes... I fjor trakk Polen all støtte til show i England etter at britene bestemte seg for å ikke delta på Radom. Når britene senere bestemte seg for å sende et par Typhoons til Radom så takket Polakkene igjen ja til å delta på show i England. Danmark deltok på Radom, Norge takket nei, så jeg forstår at vi ikke står øverst på lista...

I år er vel Værnes det eneste airshowet som Luftforsvaret deltar med noe i lufta, ikke engang på Flydagen på Kjeller klarte de å stille en F-16 til rådighet. Og da blir arrangører nødt til å basere seg på sivile "acts" og det er ikke lett å lokke de store publikumsmassene (og ihvertfall ikke utenlandske entusiaster) til showet sitt når man hovedsakelig har sivile innslag. Tiger Moths, Harvards, Vampires osv. finnes det ørten på dusinet av rundt om i Europa, så det er fint liten grunn til å dra til Norge kun for å se dem.

Jeg har inntrykket av at endel høye herrer i Luftforsvaret ser på airshows som kun brød og sirkus for folket, og at det kun er en utgift som de ikke får noe igjen for. Selv etter jubileumssesongen i 2012 hvor visstnok søkertallet til Luftforsvarets Flygerskole var på nivå med det det var da Top Gun gikk på kino her i landet...

Kanskje ting bedrer seg når vi får F-35, noen flere norske F-16 displays tror jeg ikke vi får se.
 
10486467_10152453900842557_4360824497545384510_n.jpg


Værnes Airshow, fredag oppvarming Luftwaffe på treningstur :-)
 
Det er nok flere ting enn bare været som førte til at besøkstallene ble som de ble, ja. Jeg tror det generelt er vanskelig å få til noe stort og spektakulært i Norge slik situasjonen er nå.

Så lenge Luftforsvaret ikke støtter opp show i andre land blir det vanskelig å lokke utenlandske militære hit, hvorfor skal de bruke masse tid og penger på å støtte opp våre show når vi ikke gjengjelder tjenesten? Uten at jeg vet om det er grunnen så har jeg litt på følelsen at dette var tilfelle med Iskry og Værnes... I fjor trakk Polen all støtte til show i England etter at britene bestemte seg for å ikke delta på Radom. Når britene senere bestemte seg for å sende et par Typhoons til Radom så takket Polakkene igjen ja til å delta på show i England. Danmark deltok på Radom, Norge takket nei, så jeg forstår at vi ikke står øverst på lista...

I år er vel Værnes det eneste airshowet som Luftforsvaret deltar med noe i lufta, ikke engang på Flydagen på Kjeller klarte de å stille en F-16 til rådighet. Og da blir arrangører nødt til å basere seg på sivile "acts" og det er ikke lett å lokke de store publikumsmassene (og ihvertfall ikke utenlandske entusiaster) til showet sitt når man hovedsakelig har sivile innslag. Tiger Moths, Harvards, Vampires osv. finnes det ørten på dusinet av rundt om i Europa, så det er fint liten grunn til å dra til Norge kun for å se dem.

Jeg har inntrykket av at endel høye herrer i Luftforsvaret ser på airshows som kun brød og sirkus for folket, og at det kun er en utgift som de ikke får noe igjen for. Selv etter jubileumssesongen i 2012 hvor visstnok søkertallet til Luftforsvarets Flygerskole var på nivå med det det var da Top Gun gikk på kino her i landet...

Kanskje ting bedrer seg når vi får F-35, noen flere norske F-16 displays tror jeg ikke vi får se.

Når det gjelder Iskry Teams valg av flyshow sist helg har vi hørt at det tydeligvis har vært lobbyvirksomhet fra danskenes side som endt med at Iskry bare dro til Danish Airshow, forøvrigt stilte RNoAF med sin DA20 på DAS og på Luftmachtdagen, samt at jeg har sett at RNoAF står oppført med både DA20, C130 og F16 på andre flyshow i Europa i sommer...

Vi snakket litt om det med større fly som publikum kunne gå inn i og fly som er på dagsorden burde bli mere av på neste Værnes Airshow, så får vi bare håpe på at vi får det til neste gang :)

Som man også ser, så er det når forvaret i de forskjellige landene skal bytte ut et fly stiller produsentene opp med fly og store stander, som i Danish Airshow i helgen var både Eurofighter Typhoon, Saab JAS-39 Gripen, F18 og F35 representert... alle unntatt F35 med displays... Samme var det når SeaKing skulle byttes ut, i Bodø i 2012 var det stands og de aller fleste helikoptrene var der.
Da er det bare og vente til Orion, DA20 og Saab Safari skal skiftes ut, da det faktisk begynner og haster og få igang en proses, de er faktisk blitt så gamle at hvis de skal igjennom den samme prosessen som F16 og ikke minst SeaKing, så må regjeringen og forsvarsdep. sette igang snarest...
 
Last edited:
Vi snakket litt om det med større fly som publikum kunne gå inn i og fly som er på dagsorden burde bli mere av på neste Værnes Airshow, så får vi bare håpe på at vi får det til neste gang

Er det du som svarte på facebook meldinger for Værnes Airshow myhrair? For jeg sendte nemlig en ønskeliste til de om nettopp de, Lufthansa A340-600, Norwegian 787-8, Cargolux 747-8, British Airways A380 og KLM 777-300. 100% ærlig så er det BA og Cargolux jeg ønsker mest :-) Vil tro KLM ikke kan være så vanskelig fordi de allerede flyr fast til Værnes.
 
Når det gjelder Iskry Teams valg av flyshow sist helg har vi hørt at det tydeligvis har vært lobbyvirksomhet fra danskenes side som endt med at Iskry bare dro til Danish Airshow, forøvrigt stilte RNoAF med sin DA20 på DAS og på Luftmachtdagen, samt at jeg har sett at RNoAF står oppført med både DA20, C130 og F16 på andre flyshow i Europa i sommer...
Ja, men kun på static, og det er en noget større "undertaking" å sende et display team med ti maskiner, piloter, bakkemannskaper og utstyr til et sted i utkant-Norge enn det er å sende èn maskin til static på kontinentet.

Som man også ser, så er det når forvaret i de forskjellige landene skal bytte ut et fly stiller produsentene opp med fly og store stander, som i Danish Airshow i helgen var både Eurofighter Typhoon, Saab JAS-39 Gripen, F18 og F35 representert... alle unntatt F35 med displays... Samme var det når SeaKing skulle byttes ut, i Bodø i 2012 var det stands og de aller fleste helikoptrene var der.
Da er det bare og vente til Orion, DA20 og Saab Safari skal skiftes ut, da det faktisk begynner og haster og få igang en proses, de er faktisk blitt så gamle at hvis de skal igjennom den samme prosessen som F16 og ikke minst SeaKing, så må regjeringen og forsvarsdep. sette igang snarest...
Ja, det er ingen tvil om at valget at nye kampfly hjalp danskene mye i år, men det er jo ikke akkurat til å stikke under en stol at Danskene er flinke til å støtte opp om show rundt om i Europa og det hjelper dem mye når de arrangerer show selv. Det er nok ikke helt tilfeldig at Karup fikk Red Arrows, Iskry og Red Devils, mens Værnes måtte nøye seg med et sivilt team.
 
Er det du som svarte på facebook meldinger for Værnes Airshow myhrair? For jeg sendte nemlig en ønskeliste til de om nettopp de, Lufthansa A340-600, Norwegian 787-8, Cargolux 747-8, British Airways A380 og KLM 777-300. 100% ærlig så er det BA og Cargolux jeg ønsker mest :-) Vil tro KLM ikke kan være så vanskelig fordi de allerede flyr fast til Værnes.

Ja, men det hadde hovedsakelig med folk som var på stagnert som snakket med meg/oss der og da vi tok utgangspunkt... Forøvrigt så kan jeg ikke se at det er noen andre enn NAX B787 og til weeks KLM som har noen interesse av å komme til Værnes, skal du oppleve disse på flyshow, må du nok ut av landet....
 
Mye av problemet er vel at de norske F-16 flyene synger på siste værs når det gjelder flytimer. Er vel heller ikke så mangen som er operative, så vi får håpe at det blir bedre når vi får nye fly :)
 
Mye av problemet er vel at de norske F-16 flyene synger på siste værs når det gjelder flytimer. Er vel heller ikke så mangen som er operative, så vi får håpe at det blir bedre når vi får nye fly :)

Blir ikke bedre. Nå i norge, 40 år gammel f16 er som top secret våpen, hva tror du hva skjer med sikkerhets regler når f35 kommer? ;) pris på flytimer er nesten dobbel, hva med demo pilot? Hvem skal fly som demo pilot etter basic trening i usa? Det går ikke.
 
Jeg ser poenget toftos, men Danmark, Nederland og Belgia har like gamle maskiner og klarer likevel å finne plass til et F-16-display hvert år :)
 
Gode nyheter for de som har tenkt seg over til England om et par uker, responsen RIAT har fått på invitasjonene sine i år har vært så stor at de nå har utvidet programmet med 45 minutter.
 
Gode nyheter for de som har tenkt seg over til England om et par uker, responsen RIAT har fått på invitasjonene sine i år har vært så stor at de nå har utvidet programmet med 45 minutter.

Men er samtidig opprør blant en del RIAT fans fordi F35B er trukket fra showet. Flere som mener de bør få pengene tilbake.
 
Men er samtidig opprør blant en del RIAT fans fordi F35B er trukket fra showet. Flere som mener de bør få pengene tilbake.
Ja, det er mange kjøtthuer I England :P

Når det er sagt så mangler de helt store øyeblikkene på RIAT i år. Formasjonen med Red Arrows og team leaderne i Patrouille de France, Patrouille Suisse, F recce Tricolori og Breitling Jet Team I går var dog moro å se.

Sannsynligvis ingen F-35 på Farnborough heller, de er fortsatt grounded.
 
Back
Top