Flög Draken och Viggen uppvisning på både lördag och söndag?
Jag undrar när både Draken och Viggen senast innan Vaernes flög uppvisning i Norge på samma Airshow?
Det känns som det måste vara ganska länge sedan...säkert närmare 20 år sedan.
Det er nok flere ting enn bare været som førte til at besøkstallene ble som de ble, ja. Jeg tror det generelt er vanskelig å få til noe stort og spektakulært i Norge slik situasjonen er nå.
Så lenge Luftforsvaret ikke støtter opp show i andre land blir det vanskelig å lokke utenlandske militære hit, hvorfor skal de bruke masse tid og penger på å støtte opp våre show når vi ikke gjengjelder tjenesten? Uten at jeg vet om det er grunnen så har jeg litt på følelsen at dette var tilfelle med Iskry og Værnes... I fjor trakk Polen all støtte til show i England etter at britene bestemte seg for å ikke delta på Radom. Når britene senere bestemte seg for å sende et par Typhoons til Radom så takket Polakkene igjen ja til å delta på show i England. Danmark deltok på Radom, Norge takket nei, så jeg forstår at vi ikke står øverst på lista...
I år er vel Værnes det eneste airshowet som Luftforsvaret deltar med noe i lufta, ikke engang på Flydagen på Kjeller klarte de å stille en F-16 til rådighet. Og da blir arrangører nødt til å basere seg på sivile "acts" og det er ikke lett å lokke de store publikumsmassene (og ihvertfall ikke utenlandske entusiaster) til showet sitt når man hovedsakelig har sivile innslag. Tiger Moths, Harvards, Vampires osv. finnes det ørten på dusinet av rundt om i Europa, så det er fint liten grunn til å dra til Norge kun for å se dem.
Jeg har inntrykket av at endel høye herrer i Luftforsvaret ser på airshows som kun brød og sirkus for folket, og at det kun er en utgift som de ikke får noe igjen for. Selv etter jubileumssesongen i 2012 hvor visstnok søkertallet til Luftforsvarets Flygerskole var på nivå med det det var da Top Gun gikk på kino her i landet...
Kanskje ting bedrer seg når vi får F-35, noen flere norske F-16 displays tror jeg ikke vi får se.
Vi snakket litt om det med større fly som publikum kunne gå inn i og fly som er på dagsorden burde bli mere av på neste Værnes Airshow, så får vi bare håpe på at vi får det til neste gang
Ja, men kun på static, og det er en noget større "undertaking" å sende et display team med ti maskiner, piloter, bakkemannskaper og utstyr til et sted i utkant-Norge enn det er å sende èn maskin til static på kontinentet.Når det gjelder Iskry Teams valg av flyshow sist helg har vi hørt at det tydeligvis har vært lobbyvirksomhet fra danskenes side som endt med at Iskry bare dro til Danish Airshow, forøvrigt stilte RNoAF med sin DA20 på DAS og på Luftmachtdagen, samt at jeg har sett at RNoAF står oppført med både DA20, C130 og F16 på andre flyshow i Europa i sommer...
Ja, det er ingen tvil om at valget at nye kampfly hjalp danskene mye i år, men det er jo ikke akkurat til å stikke under en stol at Danskene er flinke til å støtte opp om show rundt om i Europa og det hjelper dem mye når de arrangerer show selv. Det er nok ikke helt tilfeldig at Karup fikk Red Arrows, Iskry og Red Devils, mens Værnes måtte nøye seg med et sivilt team.Som man også ser, så er det når forvaret i de forskjellige landene skal bytte ut et fly stiller produsentene opp med fly og store stander, som i Danish Airshow i helgen var både Eurofighter Typhoon, Saab JAS-39 Gripen, F18 og F35 representert... alle unntatt F35 med displays... Samme var det når SeaKing skulle byttes ut, i Bodø i 2012 var det stands og de aller fleste helikoptrene var der.
Da er det bare og vente til Orion, DA20 og Saab Safari skal skiftes ut, da det faktisk begynner og haster og få igang en proses, de er faktisk blitt så gamle at hvis de skal igjennom den samme prosessen som F16 og ikke minst SeaKing, så må regjeringen og forsvarsdep. sette igang snarest...
Er det du som svarte på facebook meldinger for Værnes Airshow myhrair? For jeg sendte nemlig en ønskeliste til de om nettopp de, Lufthansa A340-600, Norwegian 787-8, Cargolux 747-8, British Airways A380 og KLM 777-300. 100% ærlig så er det BA og Cargolux jeg ønsker mestVil tro KLM ikke kan være så vanskelig fordi de allerede flyr fast til Værnes.
Mye av problemet er vel at de norske F-16 flyene synger på siste værs når det gjelder flytimer. Er vel heller ikke så mangen som er operative, så vi får håpe at det blir bedre når vi får nye fly![]()
Gode nyheter for de som har tenkt seg over til England om et par uker, responsen RIAT har fått på invitasjonene sine i år har vært så stor at de nå har utvidet programmet med 45 minutter.
Men er samtidig opprør blant en del RIAT fans fordi F35B er trukket fra showet. Flere som mener de bør få pengene tilbake.
Ja, det er mange kjøtthuer I EnglandMen er samtidig opprør blant en del RIAT fans fordi F35B er trukket fra showet. Flere som mener de bør få pengene tilbake.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.