Flyselskapers omdømme - basert på Scanair
Etter å ha lest litt frem om tilbake her på forumet tror jeg enkelte flyselskapers omdømme kan sammenfattes omtrent slik:
RYAN: er vel mer et kriminelt syndikat enn et flyselskap. Å fly med dem grenser nesten opp til heleri. Ytterligere kommentarer overflødige og unødvendige.
STERLING: er enten i prinsippet eller snart konkurs og driver muligens kynisk videre for kreditors regning. Av den grunn tilbyr de både stadig nye ruter og dels latterlige lave billettpriser.
SAS: Gammelt statsbyråkratisk selskap fra monopoltiden. Har ikke funnet seg til rette i den nye tid og beviser det ved å rote i vei med flytyper og stadig nye serveringskonsepter. Har blant medarbeiderne enkelte med gammelkommunistiske holdninger, hvorav en Røde-Verner i DK skal være den verste. (Selv om det ikke er helt god tone å si det høyt, banker de flestes hjerter likevel varmt for SAS).
KLM: Grått (blått), solid og kjedelig selskap som hver uke bringer tusenvis av nordmenn til Schiphol, men få til Amsterdam. Serverer mat.
LUFTHANSA: Die alte Welt ist noch in Ordnung. Tysk selskap med Mercedes-kvaliteter som ignorer den nye tid med LCC-konkurranse. Har fremdeles høye billettpriser og god service og scorer mye på det.
WIDERØE: Artig selskap som driver med propellfly og greier. Flyr til destinasjoner som ellers bare finnes i NAF Veibok. At det eies av SAS betyr ingenting.
BRAATHENS: Akk og ve – norsk luftfarts tapte uskyld. Har brakt melankolien inn i mange uforferdede flyentusiasters hjerte, spesielt nå som det hjerteløse overtakende selskapet (statsbyråkratene) skånselsløst sletter navn og farger.
NORWEGIAN: Norsk vinnersak og det beste som har hendt oss. Det finnes bare en Real Norwegian og han heter Bjørn Kjos. Etter kjøpet av en god månedsproduksjon 738 er han blitt en av luftfartens titaner.
BRITISH AIRWAYS: Omfattes av all den sympati og trivsel som alt engelsk ellers i Norge.
SELSKAPER FRA USA: I luftfartens hjemland kan de det og har alltid kunnet. Kritikk er et fremmedord her, ja rent upassende. (Til tross for at Pan Am var en kapitalismens største konkurser og at enkelte ufortrødent har fått drive videre under kapittel 11 som er snillisme a la Amerika).
Etter å ha lest litt frem om tilbake her på forumet tror jeg enkelte flyselskapers omdømme kan sammenfattes omtrent slik:

RYAN: er vel mer et kriminelt syndikat enn et flyselskap. Å fly med dem grenser nesten opp til heleri. Ytterligere kommentarer overflødige og unødvendige.
STERLING: er enten i prinsippet eller snart konkurs og driver muligens kynisk videre for kreditors regning. Av den grunn tilbyr de både stadig nye ruter og dels latterlige lave billettpriser.
SAS: Gammelt statsbyråkratisk selskap fra monopoltiden. Har ikke funnet seg til rette i den nye tid og beviser det ved å rote i vei med flytyper og stadig nye serveringskonsepter. Har blant medarbeiderne enkelte med gammelkommunistiske holdninger, hvorav en Røde-Verner i DK skal være den verste. (Selv om det ikke er helt god tone å si det høyt, banker de flestes hjerter likevel varmt for SAS).
KLM: Grått (blått), solid og kjedelig selskap som hver uke bringer tusenvis av nordmenn til Schiphol, men få til Amsterdam. Serverer mat.
LUFTHANSA: Die alte Welt ist noch in Ordnung. Tysk selskap med Mercedes-kvaliteter som ignorer den nye tid med LCC-konkurranse. Har fremdeles høye billettpriser og god service og scorer mye på det.
WIDERØE: Artig selskap som driver med propellfly og greier. Flyr til destinasjoner som ellers bare finnes i NAF Veibok. At det eies av SAS betyr ingenting.
BRAATHENS: Akk og ve – norsk luftfarts tapte uskyld. Har brakt melankolien inn i mange uforferdede flyentusiasters hjerte, spesielt nå som det hjerteløse overtakende selskapet (statsbyråkratene) skånselsløst sletter navn og farger.
NORWEGIAN: Norsk vinnersak og det beste som har hendt oss. Det finnes bare en Real Norwegian og han heter Bjørn Kjos. Etter kjøpet av en god månedsproduksjon 738 er han blitt en av luftfartens titaner.
BRITISH AIRWAYS: Omfattes av all den sympati og trivsel som alt engelsk ellers i Norge.
SELSKAPER FRA USA: I luftfartens hjemland kan de det og har alltid kunnet. Kritikk er et fremmedord her, ja rent upassende. (Til tross for at Pan Am var en kapitalismens største konkurser og at enkelte ufortrødent har fått drive videre under kapittel 11 som er snillisme a la Amerika).