Flyselskap som har trafikkert Sola opp gjennom tidene.

Disse er vel ikke nevnt:

Teddy Air fløy SVG-SKE på nittitallet med EMB-110, husker dessverre ikke nøyaktig tidsperiode.

Før Maersk-eide AirBusiness fløy SVG-AAR-EBJ med Shorts 360 fra ca.1984 var det et annet dansk selskap som fløy EMB-110 SVG-Thisted-Esbjerg.
Noen som husker hva det het?

Disse er vel ikke nevnt:

Teddy Air fløy SVG-SKE på nittitallet med EMB-110, husker dessverre ikke nøyaktig tidsperiode.

Før Maersk-eide AirBusiness fløy SVG-AAR-EBJ med Shorts 360 fra ca.1984 var det et annet dansk selskap som fløy EMB-110 SVG-Thisted-Esbjerg.
Noen som husker hva det het?

Danske EMB-110 operatører var iallefall Sun-Air og MUK AIR,men husker ikke om også Midt-Fly hadde en slik.Alternativt så var det muligens en EMB-110 operasjon under AirBusiness-navnet før de ble Maersk-eiet ( pussig så glemsk man blir!)

Ref. min teori over, så fant jeg et bilde av EMB-110 Bandeirante OY-ASY i Esbjerg 1982 merket ALKAIR.Denne gikk iflg. bildetekst vidre til AirBusiness.Mener å huske at AB ble etablert av ALKAIR for så å bli solgt til Maersk

Ref. min teori over, så fant jeg et bilde av EMB-110 Bandeirante OY-ASY i Esbjerg 1982 merket ALKAIR.Denne gikk iflg. bildetekst vidre til AirBusiness.Mener å huske at AB ble etablert av ALKAIR for så å bli solgt til Maersk
Jepp. Alkair it was. Når Air Business overtok med Shorts 360 fløy de vel SVG-AAR-EBJ først hvis jeg ikke tar feil. Om de senere endret AAR til BLL husker jeg ikke helt. Men jeg tror faktisk ikke det.

Mye rart som dukker opp når en bruker Search funksjonen:lol:
BA fløy både til LGW/LHR som andre har bevist ved b-pass. Crew hadde nightstop i SVG. Husker t.o.m den kom inn 31/12 et år kl 2220 ( ca )
I tillegg så hadde vi de heldige som hadde billett SVG-LHR-LGW-... de fikk denied boarding compensation for å "slippe" å fly via LHR i.o.m de skulle videre fra LGW.

Dan-Air fløy og 737, de var vel de første til å ha blokkert midtsete foran gardinet, 737 var ikke spesiellt godt likt blant enkelte eks BAC skippere.

Og Air Anglia fløy på både NWI/ABZ.

Hei!
British European Airways Vickers Viking er så langt jeg kan se ikke nevnt. Fløy London (Northolt) - Sola - Fornebu allerede i 1946 og også så sent som i 1952, ifølge Propliner magazine No. 136.

Beste hilsen Espen

Hei
Etter å ha lest igjennom innleggene her minner jeg om:
VLS (Vestlandske Luftfartselskap A/S) trafikkerte Sola med Short Sealand - både Sola sjø og land - land om vinteren da det var et amfibium fra 1951 - 57. Selskapet hadde to sealands - LN-SUH og LN-SUF.
Videre hadde selskapet en DH-Heron mk.II LN-BDS som det hadde i rute mellom Bergen/Flesland og Stavanger/Sola og Bergen/Flesland og Trondheim/Værnes
Er det noen som har bilder fra disse operasjonene vil det være fint om de ble publisert.
hilsen
LN-TOR

Det var jo en fin tråd om VLS' ruteopersjoner på gamle Airpics forum.
Med et foto av Heron LN-BDS.

Om det er mulig å gjenskape den tråden, så hadde det jo vært flott.

Det var jo en fin tråd om VLS' ruteopersjoner på gamle Airpics forum.
Med et foto av Heron LN-BDS.

Om det er mulig å gjenskape den tråden, så hadde det jo vært flott.

Jeg skrev en gang et sammendrag av historien til Nordsjøfly som jeg la ut på ovenfor nevnte forum. Siden PCér har en tendens til å havarere mistet jeg selvfølgelig denne historien. Er det noen som har kopi av Nordsjøfly historien?

Jeg har et par tekstfiler med tittel: Haugesund.

Er usikker på om det er det du sikter til, eller utdrag jeg selv har skrevet
fra boka om Luftfarten på Haugalandet.

Hvis du sender PM med mailadresse, så kan jeg sende kopi,
så får du se selv. :)

Utenlandske ruteselskap jeg kommer på i farten:

Air Anglia F27 & F28

Air Business Shorts 360

Air France B727 & 737

airUK F-27

Allied Airways DH-86 Dragon Rapide?

British Airways Bac1-11 & B-737?

Cimber Air

City Star Airlines Dornier Do328

Dan Air DH Comet, HS748, BAe 146

Danish Air Transport ATR-42 & Saab 340

Eastern Airways BAe J-41?

Eurowings Avro RJ85?

Golden Air Saab 340

KLM DC-9-10, B-737?

KLM Cityhopper Fokker 70/100

Lufthansa B-737 & CRJ50/70

Muk Air

Mærskair F-50

Newair

North Flying

Sterling B-737

Welcome Air Dornier Do 328?

Noen andre som kan komplettere listen med flere selskaper, flytyper, destinasjoner og årstall
Charter selskaper følger.

Nå husker jeg ikke alle, men AirUk fløy og med BAE-146 og F-50
Dan-air som vent i andre tråder med B737
Men noe ringer i hodet om KLM og SF340, er det bare surr i et gammelt hode, eller narde som har samme ringingen.

Nå husker jeg ikke alle, men AirUk fløy og med BAE-146 og F-50
Dan-air som vent i andre tråder med B737
Men noe ringer i hodet om KLM og SF340, er det bare surr i et gammelt hode, eller narde som har samme ringingen.
Ringingen i hodet ditt er nok korrekt. KLM Cityhopper fløy innimellom SF340 som erstatning for F50 rundt midten av nittitallet. De fløy vel også F27 en liten periode før det.
Dan-Air fløy vel sjeldent med 737 (-200 og -400?), men likevel. 1-11 vrimlet det jo av i årevis.

Ringingen i hodet ditt er nok korrekt. KLM Cityhopper fløy innimellom SF340 som erstatning for F50 rundt midten av nittitallet. De fløy vel også F27 en liten periode før det.
Dan-Air fløy vel sjeldent med 737 (-200 og -400?), men likevel. 1-11 vrimlet det jo av i årevis.

Klarer ikke å dra det helt, men grunnen til at jeg husker 737'ern, var vel som BU mann så anså man vel den for den "optimale" maskinen. Derimot husker jeg at enkelte Dan Air kapteiner som hadde flydd 1-11 "hatet" 737 flymessing.

Forøvrig var det NLM som fløy SF340 og F-27 for KLM.

Forøvrig var det NLM som fløy SF340 og F-27 for KLM.
Vel. KLM Cityhopper ble jo dannet når NLM og Netherlines ble fusjonert i 1991, etter at sistnevnte ble kjøpt opp av KLM, så F27 var vel NLM, mens de SF340-operasjonene jeg siktet til var definitivt KLM Cityhopper. Jeg har ikke sett SF340 i NLM-farger på Sola.
Details schmitails.... ;)

Flere detaljer: BusyBee fløy for Cityhopper med LN-BBB i deres farger. Varighet ca. ett år, fram til konkursen desember 1992.Maskinen stod Malmø over natten og gikk Amsterdam-Nürnberg-Ams.-Basel-Ams.-Stavanger-Ams.-Malmø. Crewbytte Ams.

Vel. KLM Cityhopper ble jo dannet når NLM og Netherlines ble fusjonert i 1991, etter at sistnevnte ble kjøpt opp av KLM, så F27 var vel NLM, mens de SF340-operasjonene jeg siktet til var definitivt KLM Cityhopper. Jeg har ikke sett SF340 i NLM-farger på Sola.
Details schmitails.... ;)

Du har nok rett. Var en kjapp "konklusjon" etter et lite dykk i WIKI.
My bad

Hei!
British European Airways Vickers Viking er så langt jeg kan se ikke nevnt. Fløy London (Northolt) - Sola - Fornebu allerede i 1946 og også så sent som i 1952, ifølge Propliner magazine No. 136.

Beste hilsen Espen

Enda godt noen har hode nok til å ta vare på enkelte ting, ikke jeg dog, men
dette fant jeg iallefall:
Som nevnt så begynte de å fly fra NORTHOLT, men ifølge deres sjef på Vestlandet så var det med DC-3 I 46.
Så, fra sommeren 1960 fortsatte det med uregelmessige flygninger frem til 1971, hovedsaklig nattflygninger om sommeren.
Fra 1978 begynte de så å fly TRIDENT 2, 6 x ukentlig, hvorpå de gikk til daglig i 1980.
Gjengitt fra et skriv i forbindelse med at BA byttet handling agent fra SK til BU i 1988.

Hei!

Beste hilsen Espen

Jeg tror også at det var DC-3 i 1946.
En annen ting er at i 1947 fløy BEA Northolt- Sola - Gardermoen (GEN) når de skulle sette inn Viking. FBU hadde på den tid en ganske begrensa rullebanelengde.
Da de kom med Viking igjen i 1952, var rullebanen lang nok og de gikk til FBU med den.

Back