Flyselskap som har trafikkert Sola opp gjennom tidene.

Mulig turen til Norwich var i 1976-1980 en gang.
Må finkjemme far min sine gamle pass (han har flydd MYE) :)

Ifølge far min, så var det Air Anglia vi fløy med Norwich-Sola.
Air Anglia ble senere kjøpt opp av Air UK i 1980.

BA sluttet å fly på SVG-LHR den sommeren som Jan Einar sitt bilde er tatt på Sola
BA fløy også SVG-BGO-LHR det siste året for å fylle opp ruten.
Fikk en del svar idag ifra en gammel BA -ansatt på Sola

Ifølge far min, så var det Air Anglia vi fløy med Norwich-Sola.
Air Anglia ble senere kjøpt opp av Air UK i 1980.

Blir vel kanskje ikke helt riktig å si at AirUK "kjøpte" opp Air Anglia. Det var vel heller en sammenslåing av 3(4) selskaper. Sammenslåingen var mellom Air Anglia, Air Wales, British Island Airways (BIA). BIA hadde alt overtatt Air Westward i mars 1979. AirUK startet operasjonene sine 1. januar 1980.

Air Anglia varte bare i 10år (1970-1980), det var resultat av en annen sammenslåing i 1970

Her er svaret ifra mine LHR/GW venner

I think BA stopped flying LHR-SVG around 1991. I flew on BA772/773 LHR/
BGO/SVG/BGO/LHR May 1991 on I think the service stopped in October.

Brgds PAUL

On Oct 6, 10:19 am, Mark Curran <n37...@googlemail.com> wrote:
> Old Wiki not entirely correct: Dan passed NCL-SVG/BGO/FBU to Braathens prior
> to their demise. Indeed the LGW-NCL flights were operated by a One-Eleven
> 500 which day stopped at Newcastle. There was no through-flight from
> Gatwick, NCL-LGW as DA101/2/7/8 whereas the NCL-Norway flights were DA84x.
> Of course there was a lot of chopping and changing between One-Eleven and
> 146 variants in the preceding years.
>

Dette kan ikke være mye venner Lennart,
Jeg brukte BA772/773 mye mellom SVG og LHR på hele nittitallet.
Ruten ble lagt ned på slutten av 1999 etter den hysteriske satsingen i 1998 hvor de enkelte dager var oppe i hele 3 avganger med både 732 , 734 og 752.

Meg bekjent har BA aldri trafikkert SVG - LGW.

BABP.jpg

Dette er vel et greit bevis på at de har gjort det minst en gang? I tillegg var flightnummeret i ca. samme serie som ruteflyvningene mellom OSL og LGW, så for meg virker det sannsynlig at det var en ruteflyvning også, og ikke charter.

Om jeg husker rett fløy BA Stavanger-London og hvidere til Paris i 1989/1990 med Fokker-100 (innleid men husker ikke av hvem). KLM fløy til SVG som NLM cityhopper (forgjenger KLM Cityhooper) med både Fokker 28 Fellowship of Fokker 27 Friendship (70/80/90-tallet).

KLM startet flyginger til SVG den 4. april 1977. I mangen år gikk ruten med en Douglas DC-9-10 med 80 seter. Ruten har vel mer eller mindre gått sammenhengende frem til i dag, med unntak av de årene hvor Braathens fløy codeshare med/for KLM.

Var ikke KLM på Sola før 1977?
Mener da jeg reiste FBU-SVG-AMS med KLM tidligere på 70-tallet

Det er mye mulig du har, men jeg sitter på et avisutklipp fra 1987 der det er 10års jubileum for ruteåpningen AMS-SVG-AMS. Om det har vært andre ruter som har svingt via SVG står det ingenting om. Men for de som sitter med gamle rutehefter kan kanskje gi oss ett svar.

Var ikke KLM på Sola før 1977?
Mener da jeg reiste FBU-SVG-AMS med KLM tidligere på 70-tallet

KLM har aldri fløyet FBU-SVG-AMS. Men de fløy i mange år FBU-KRS-AMS, men dette var kun til og med 1971, da de vekslet til å fly FBU-GOT-AMS inntil de begynet med nonstop FBU-AMS.

Jeg kan ikke svare på når de begynte å fly AMS-SVG, men jeg er ikke overrasket om 1977 er riktig, slik det er skrevet her.

SAS fløy FBU-SVG-AMS i mange år, men hvor lenge ut på 70-tallet husker jeg ikke.

Jeg synes å huske at SK fløy SVG-AMS-SVG i 1987. Jeg jobbet på flyplassen på denne tiden og jeg tror ikke denne ruten var gjennomgående. SK hadde gjennomgående ruter fra BGO-SVG-LHR (SK515-517 tror jeg det var), senere ble det en FBU-SVG-ABZ (DC-9-21) om ikke husken spiller meg et puss. Var det også en gjennomgående BGO-SVG-CPH på denne tiden?

Last edited:
Back