Flyselskap som har trafikkert Sola opp gjennom tidene.

BEA DC-3 på Fornebu

FBU-BEA-DC3.jpg

ENJOY!

Jeg fløy SK547 BGO-SVG-AMS våren 1987 (DC9-41). Avgang var fra den gamle terminalen på Flesland. Senere (ca. 1989-ca. 1993) fløy SK med Fokker 50 SVG-AMS-SVG.

SAS fløy SVG-AMS med F-50 tidlig på 1990-tallet, men ikke før tidligst 1992, mener jeg. Etter en tids fravær på ruten. Sen kveldsavgang til AMS, tidlig morgenavgang til SVG.

Det var omtrent på samme tid de prøvde seg med utvidede frekvenser fra Sola til Newcastle, Glasgow og Aberdeen. Oljedestinasjoner.

Forøvrig:
British Airways: Concorde ( charter )

Ja, men BA benyttet også Concorde (to?) én gang på LHR-SVG-LHR på vanlig rutenummer mot slutten av 1980-tallet. Crew training, selvsagt. Husker ikke datoen(e), men vi var flere som vuderte å kaste oss på et fly til SVG for å bli med på returen til LHR.

Det jeg imidlertid husker bedre er: BAs Trident III fra SVG til LHR, som UM sommeren 1978. Halve kabinen var innredet med bakovervendte seter, og jeg var veldig skuffet. Høydepunktet - take-off - ble jo ikke det samme med ryggen til. Årevis med terapi fulgte.

Ja, men BA benyttet også Concorde (to?) én gang på LHR-SVG-LHR på vanlig rutenummer mot slutten av 1980-tallet. Crew training, selvsagt. Husker ikke datoen(e), men vi var flere som vuderte å kaste oss på et fly til SVG for å bli med på returen til LHR.

Det ble benyttet en Concorde en gang på en ordinær flight LHR-SVG-LHR. 737´eren som egentlig skulle benyttes hadde snag og det var ingen andre av sorten å hente. Siden det var samme crew som betjente B737 og Concorde, satte de for anledningen inn den raske fuglen. Det var en del avisskriverier rundt dette, så det er sikkert mulig å finne tak i for den som måtte være interessert i dette. Årstall husker jeg ikke, men tipper det må ha vært i første halvdel av -80 tallet en gang.

Back