Flyselskap som har trafikkert Sola opp gjennom tidene.

Jeg fløy SK547 BGO-SVG-AMS våren 1987 (DC9-41). Avgang var fra den gamle terminalen på Flesland. Senere (ca. 1989-ca. 1993) fløy SK med Fokker 50 SVG-AMS-SVG.

SVG har vært mellomlandingsplass for andre destinasjoner fra Fornebu - jeg fløy med DC-9-21 fra Oslo til Glasgow med mellomlanding på SVG begge veier i påsken 1990. Begynnelsen på oppholdet i Scotland denne påsken ble litt spesiell - for det første var det foran gardinen til GLA fredag den 6. april, et GLA i kaos på grunn av oppbygninger, en skranglebusstur til Edinburgh og ombord kunne røyke (jeg gjorde det ikke) og så våknet en opp neste dag med nyhetene om Scandinavian Star. Det la litt demper på stemningen i Craigmillar Park de første par dagene, så derfor flyttet vi til Bruntsfield før vi begav oss opp i The Highlands med besøk hos en del whisky-destillerier før en tok fatt på vestkysten. Selvsagt var returen hjem også med DC-9-21 foran gardinen.

Å ja, det ble ytret ønske om tips til hvilke flyplasser en skal fly til i UK - dere får vente til etter 29. januar, for da er det et jubileum for meg - jeg har da flydd til/fra 30 flyplasser i UK. Har vel besøkt mer enn titalls flere flyplasser som det enten ikke er mulig å fly til/fra eller ikke har flydd til enda og en femtentalls flymuseer.

BABP.jpg

Dette er vel et greit bevis på at de har gjort det minst en gang? I tillegg var flightnummeret i ca. samme serie som ruteflyvningene mellom OSL og LGW, så for meg virker det sannsynlig at det var en ruteflyvning også, og ikke charter.
Jeg har også fløyet SVG-LGW med BA 737 på slutten av 90-tallet. Ikke noe chartertur dette heller;)

On Topic; Husker å ha fløyet charter med Premiair fra SVG-HER (Kreta) en gang på 90-tallet. Noen som vet hvilke flytype som ble brukt på den aktuelle ruten? Har på følelsen av at det kan ha vært en A300 vi fløy med.

Last edited:
Premiair hadde vel de 3 A300 ifra Conair. Usikker på resten av flåten på den tiden.
Eg har ett bilde av Premiair A300 tatt på Sola, men ikke digitalt.

Last edited:
KLM har aldri fløyet FBU-SVG-AMS. Men de fløy i mange år FBU-KRS-AMS, men dette var kun til og med 1971, da de vekslet til å fly FBU-GOT-AMS inntil de begynet med nonstop FBU-AMS.

SAS fløy FBU-SVG-AMS i mange år, men hvor lenge ut på 70-tallet husker jeg ikke.

OK - takk for oppklaringen. Mener vi fløy med KLM den ene veien og SAS den andre, men husker ikke detaljene - var bare guttungen den gangen.

Jeg synes å huske at SK fløy SVG-AMS-SVG i 1987. Jeg jobbet på flyplassen på denne tiden og jeg tror ikke denne ruten var gjennomgående. SK hadde gjennomgående ruter fra BGO-SVG-LHR (SK515-517 tror jeg det var), senere ble det en FBU-SVG-ABZ (DC-9-21) om ikke husken spiller meg et puss. Var det også en gjennomgående BGO-SVG-CPH på denne tiden?

SK547/548 var alltid gjennomgående FBU-SVG-AMS.
Jeg brukte den ruten både på strekket SVG-AMS retur og SVG-FBU retur.
Passet alltid godt som tidlig ettermiddags flight fra Fornebu til SVG.
Det var den ene av 2 SAS flighter i mange år mellom FBU og SVG SAS fikk trafikkere i de regulerte tider, mens BU hadde resten enten direkte til SVG eller via KRS.

Har selv fløyet BA fra SVG til LHR med Trident 2 og Trident 3B. De fløy med B737-200 til LGW samtidig som de fløy med B757 til LHR. Dan-Air fløy SVG-Newcastle med HS748,BAC 1-11 og senere med BAE 146-100(det andre flyet som ble satt i trafikk av Dan-Air) Dan-Air fløy charter til LGW med BAC 1-11,Comet 4 og B727-100 med 150 seter(ekstra nødutganger). Ved ett tilfelle var alle representert samtidig. Tror dette var 1977 (?) TAP (Portugal) fløy også charter til Faro på slutten av 70tallet(B727-100).
SAS fløy sommerrute fra New York(Kennedy) til ARN via SVG kun på turen østover på 70tallet med DC8-63. SAS fløy også cargoruter fra Chicago og New York til SVG med DC8-62F(også 62CF)
Loganair fløy ABZ-SVG med Bech 18 de første årene de fløy.Noen ganger brukte de også Short Skyvan(den første turen med Skyvan!):D

Takk SVG
Mye info der jeg ikke visste, Dette med Beech 18 til ABZ hadde jeg ingen peiling paa. Hadde vaert morsomt om noen hadde bilder aa dele med oss fra denne epoken.

Journalist i Stavanger Aftenblad, Jan-Petter Helgesen er mer enn middels flyinteressert. Han har så lenge jeg kan huske skrevet alt av flyrelaterte saker for Stavanger Aftenblad, og dessuten skrevet boka "Kampen om Sola".

Han skriver i Aftenbladet den 6 februar 1998: British Airways ønsker forsatt å ha et godt rutetilbud mellom Stavanger Lufthavn, Sola og Gatwick-flyplassen utenfor London.
Lenger nede i samme rubrikk, skriver han at Braathen's som i årevis hadde sammarbeidet med BA ble nødt til å avslutte sammarbeidet fordi KL kjøpte seg opp i BU.
Videre står det at BA brukte B-737-400 med 117 seter, og at SK fløy SVG-LHR to ganger daglig

På en annen side, men samme dag står det at BU starter flyginger SVG-AMS-SVG den 29. mars 1998.

Håper dette er oppklarende på våres SVG-LGW diskusjon

Føk til SVG fra enten LHR eller LGW i desember 1993, var vertfall mørkt da vi landet, så må ha vert en ettermiddags/kveldsflight. Noen som har peiling her om hva det kan være jeg har flydd ? Mangler rutenummer og alt. (vet det kanskje skal til regs. forumet men tenkte det var mulig å spørre her siden det er relevant i forhold til tema, BA diskusjonen)

Da jeg jobbet på Sola i slutten av -80 tallet, var det vel mest B737-400 de brukte. Gikk de tilbake til -200 senere?

Ja, de gjorde det. Den siste tiden BA fløy mener jeg var ganske snodig, med varierende rutetid til/fra LGW alt etter hvilken dag det var, oftest med 737-200, men av og til med -400. Det var vel ex-Dan-Air crew som opererte denne.
I tillegg var det også en 757 som kom fra LHR på formiddagen og stod til utpå ettermiddagen før den returnerte. Den stod så lenge at det var vanlig å fjernparkere den.... :8:

Da jeg jobbet på Sola i slutten av -80 tallet, var det vel mest B737-400 de brukte. Gikk de tilbake til -200 senere?

saksopplysning: BA begynte ikke å fly 737-436 før i november 1991, og de fleste av flyene ble levert i 92.

Dan-Air var tidlig med 737-400, levert alt i 1989, omtrent samtidig med at BU fikk sine 2 første.

Mener jeg fløy BA 757 200 fra Stavanger til London i 95 eller 97. Men det er mulig at det var BA 737 400 til Aberdeen for så å skifte til BA 757 200 fra Aberdeen til London.

Last edited:
Back