Flyruter Norge - USA

Re: Norge-USA

TWA B767 i 1988 må ha vært fra FBU. Det året så jeg også TWA med L1011 på FBU, trolig som reservemaskin for B767 med snag.

Espen

Hadde TW L1011-100 GEN-STO-JFK 10.02.89 ( videre LGA-STL-HNL snere )

Hjem TW L1011-100 JFK-GEN 26.02.89

TWA flyttet til FBU da de skiftet fra 747 til 767/L-1011. Tror de fløy en periode med Tristar før det ble 767 fast.

De fløy jo også med 727 til London en periode. Tror det var siste året før de la ned.

Jeg observerte kun B727-100 med TWA på FBU. Var det også B727-200 innom med dette selskapet?

Espen

Jeg observerte kun B727-100 med TWA på FBU. Var det også B727-200 innom med dette selskapet?

Espen

Nei.
TWA startet vel ruta til GEN med B767-200 i 1988.
Så da Gardermoen ble stengt pga aslfaltering og oppgradering av rullebanen fra 1.mai 1989, flyttet TWA til FBU og satte inn L-1011 TriStar (noen få uker midt på sommeren i 1989 kom de med B767-200 i stedet) . De fikk lov til å fortsette på FBU da GEN åpnet igjen, og fløy også med TriStar sommeren 1990.
Det var vinter-sesongen 1989/1990 at de brukte B7327-100 til og fra London.
De la ned ruten til Oslo når sommerrutene sluttet i 1990, og i april 1991 var jo Pan Am på plass med nonstop rute med A310. Den ble overtatt av Delta, som fløy til de la ned ruta ca 15.september 1994

Vi landa på FBU med en Tower Air 747-100 i 1992 pga. tåke på GEN (fra Miami via Alanda), noen andre som har en 747-opplevelse på Fornebu?
Var det andre selkaper enn Tower som var nede med Jumbo?

Vi landa på FBU med en Tower Air 747-100 i 1992 pga. tåke på GEN (fra Miami via Alanda), noen andre som har en 747-opplevelse på Fornebu?
Var det andre selkaper enn Tower som var nede med Jumbo?

Tower Air brukte 747 ca en gang i uka fra mai til juli i 1989. Eneste andre selskap som har vært nede med 747 på Fornebu er Cargolux med en 747-200F.

SAS fløy lowpass med sin nyleverte 747 i 1971, men nedom var den aldri.

Teknisk sett var det tre. Orion Air fløy subcharter for Tower.

N751PA.jpg

Det er korrekt. Husker ikke om det var Miami- eller NYC-maskinen, men de var på bakken samtidig.

tower.jpg

Fint bilde, Andreas! :)
Tror det var tre helger på rad at det kom to, Miami-ruta sluttet vel i slutten av mai, og JFK ruta fortsatte på torsdager til uti juli en gang.

31/5-63 landet første direkte ordinære rutefly med jet fra New York til Norge på BGO. Det var OY-KTA en DC8-33 fra SAS. I begynnelsen var denne ruten en sommerrute, men på slutten av 60- og 70-tallet økte det til en helårsrute begge veier. Det ble brukt alle varianter av DC8 som SAS hadde. Fra 70 tallet ble det satt inn 747 og senere DC10. Rundt 1980? ble mer og mer av trafikken overført til GEN og fra 1988/89 ble ruten nedlagt.I tillegg ble det på begynnelsen av 70-tallet fløyet en ukentlig sommerrute CPH-BGO-Ord via Montreal og CPH-BGO-SEA-LAX.

Det var i de tider det var moro å være spotter på Flesland:D

Attachments

• OY-KTAredigert.jpg
    OY-KTAredigert.jpg
    102.4 KB · Views: 216
I tillegg ble det på begynnelsen av 70-tallet fløyet en ukentlig sommerrute CPH-BGO-Ord via Montreal.

Jeg tok den ruten et par ganger, og jeg husker at en gang under nedstigingen til YUL, var det en kunngjøring fra "kontoret" foran om at det ville bli "noe risting" i et par minutter.
Og det ble det -alt som ikke var sikret danset rundt ganske høylytt og da jeg kikket ut av vinduene, så jeg at motor #2 og #3 hadde utløst reverseringsklaffene.
Senere har jeg funnet ut at dette var en ganske vanlig prosedyre under en bratt nedstiging med DC-8.

Scooter01

Last edited:
...så jeg at motor #2 og #3 hadde utløst reverseringsklaffene.
Senere har jeg funnet ut at dette var en ganske vanlig prosedyre under en bratt nedstiging med DC-8.

Scooter01

Såvidt jeg vet var det bare DC-8 og IL-62 som var sertifisert for reversering i luften. Jeg har også vært med på det med DC-8 et par ganger.

Såvidt jeg vet var det bare DC-8 og IL-62 som var sertifisert for reversering i luften. Jeg har også vært med på det med DC-8 et par ganger.

Jeg har også lest på et annet forum (Airliners.net) at Concorde kunne, men er ikke sikker...

Scooter01

Artig tråd, jeg vet at mine foreldre fløy med NW/SKGEN-JFK noen ganger. Selv har jeg fløyet med Tower Air, jeg tror i 1989. Ruten var FBU-ARN-JFK-FBU. Det var alt annet enn luksus i de 747, men det artig med Jumbo på FBU.

SAS fløy direkte fra GEN til USA med Jumbo: https://www.tu.no/artikler/i-dag-er-det-50-ar-siden-boeing-747-floy-for-forste-gang/456744

Hvor lenge hadde SAS Amerika-trafikk på GEN?

Det ble også fløyet DC-10 fra SAS fra FBU, i det mindre ifølge denne artikkelen (ARN-FBU-JFK): https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19840228-0

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:
Jeg var også med på noen av disse turene... denne gang fra JFK til GEN rett før påsken '83.

En kort stund etter Grieg's "Morgenstund" begynte vi nedstigingen til GEN. Vi kom inn i skyene og var der ganske lenge... Plutselig kunne jeg se trær under oss gjennom vinduet samtidig som jeg følte at det ble gitt full gass og at flyet trakk opp. Da vi endelig kom opp over skylaget, var det en kunngjøring fra kapteinen om at tåken på GEN var for tykk til en trygg landing og at han ville prøve FBU -ellers måtte vi fortsette til ARN.

-Heldigvis kom vi oss ned på FBU og jeg var vel hjemme på Sollerud med kaffen klar til mine foreldre som forgjeves hadde reist til Gardermoen for å møte meg.

Scooter01

1. mai 1989 var SK901 fra GEN historie og SK907 begynte å fly fra FBU. Dette var også sammenfallende med oppstarten av 767-operasjonen til SAS og flytting av fra JFK til EWR som ankomstflyplass. FBU var først ute, så fulgte ARN og CPH over til EWR etterhvert som flere 767-maskiner ble faset inn

Back