• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyrute Stavanger - Nord-Norge?

Vet bare at Statoil skal ekspandere i Harstad. Mener Nord splittes ut fra Stjørdal og det blir egen ledelse der oppe. Sandnessjøen har vel endel BP aktivitet?
 
WF flyr allerede OSL-BNN og BGO-BNN. Kan jo kanskje komme er rute til SVG også?
 
Kan en Q400 lande på BNN? Tenker på at WF får jo 3 "nye" maskiner fra SAS neste høst....
 
Kan en Q400 lande på BNN? Tenker på at WF får jo 3 "nye" maskiner fra SAS neste høst....

Du får nok ikke med så mange passasjerer og bagasje om den skal brukes på BNN. I tillegg må vel flyplassen oppgraderes enda en brann/havarikategori om jeg ikke husker feil.
 
Lokale politikere har latt seg rive med å sponse et firma i Stavanger for å drive lobbyvirksomhet for en slik rute. Kan virke ut i fra artikkel at dette da vil virke mot sin hensikt. Politikerene vil vel at folk skal bosette seg her?!
 
Last edited:
Mener å huske at Aftenbladet hadde en reportasje for en tid tilbake hvor det var snakk om (les: ønsker om) direkterute til Hammerfest.
 
Vet at BP tidligere har signalisert ønsker om at ei rute SVG - BNN - SSJ skal bli realisert. I Nordland/Troms er det hovedsaklig Harstad og Sandnessjøen som har arbeidsplasser knyttet opp mot oljeindustrien, mens BNN har helikopter-trafikk :)
 
PS: Aker ansetter folk, og skal i følge seg selv ende opp med 300 ingeniører med base i Tromsø, i denne omgang. Statoil er i Harstad og Hammerfest, mens nyetableringer og potensiale i bransjen i Nordnorge ser ut til å være i Tromsø og Kirkenes.
 
Det hele avhenger på hvor neste store funn gjøres, og hvor operasjonene skal utføres ut fra. Statoil Harstad har f.eks ansvaret for Statoils ops i Norne, selv om selve produksjonen flys ut fra BNN. I og med at feltene utenfor Troms, Lofoten og Vesterålen er såpass "hete temaer" tviler jeg på at de åpnes helt med det første, ergo anser jeg oddsen for at en direkterute i så tilfelle ville bli til Finnmark. Barentshavet er såpass modent rent letemessig at her vil nok funnene komme som perler på en snor etterhvert nå. (Gitt at det er de store forekomstene som er antatt, men det blir en annen diskusjon).

Et annet alternativ kan være at Tromsø blir havn for ombygging/service på oljeriggene i Barentshavet, da kan det nok bli behov for direkterute hit.

Men behovet *akkurat nå* ser jeg ikke utover Stavanger-Hammerfest.
 
Jeg ser ikke for meg nok traffikk til en destinasjon enda det er for spredt.
Det er sikkert mange personer som reiser norover fra SVG men hjelper lite med rute til BNN om du skal til finnmark.
Dessuten tror jeg BNN og SSJ dekkes greit via TRD.
 
Hammerfest har vel 800m, og er således uaktuell for alt annet enn DH8A (-100). Det blir nok litt langt fra Sola. Her må det nok et hopp fra/til..

Stavanger-Tromsø, evt Stavanger-Evenes-Tromsø med noe med turbofan/evt Q400 tror jeg hadde hatt mest potensiale - begge veier. Folk i nord kunne gjøre connection på Sola til "Europa", og oljefolk kunne reiser til Troms uten å stikke innom tåkeheimen på Østlandet.

Alle ruter burde jo være 2x daglige, men det er vel muligens litt optimistisk... I tillegg må man vel regne med at 60-80% av de potensielt reisende allerede i dag enten reiser via Værnes eller Gardermoen, og ei ny rute vil tappe eksisterende grunnlag..

(For et Widerøe solgt ut av SAS ville det derimot kun gå utover de "nye" konkurrentene...;) )
 
Last edited:
Det er et aspekt her som jeg ikke ser at har dukket opp.
Vil folk reise så langt i en turboprop?

Folk flest liker å fly med større fly på et slikt strekk, det er tross alt noen timer i lufta.

SVG-HFT er nok uaktuelt, før en eventuell utbygging av rullebanen.
Men TOS og så videre til HFT er nok mer aktuelt i såfall.

Det beste alternativet, slik jeg ser det, er SVG-TOS-HFT med 737 og Dash 8. Men så spørs det om det er nok pax til å dekke en SVG-TOS rute med 737.
 
BGO-TOS med Q400 er i lengste laget, og er nok omtrent smertegrensen. Å fly Q400 SVG-Finmark ser jeg på som uaktuelt. Å fly større fly det samme, siden det blir for stort (med mindre vi snakker 1-2 ukentlige). Jeg holder derfor fortsatt en knapp på Helgelandskysten som mål.
 
Kan vel også ha i bakhodet at det ikke bare er Stavanger som har olje-kontorer og olje-ansatte. Jeg har mer tro på en direkterute mellom OSL og f.eks. Hammerfest (på sikt), slik at folk fra Vestlandet har mulighet til å reise 1-stop i stedet for 2-stop.
 
Statoil fløy ofte Stord-Alta med Avro ved utbyggingen av Snøhvit. Dersom målet er å komme seg fort fra Stavanger til Hammerfest er kanskje det det greieste? ENZV-ENAT to ganger i uka for ukependling.. Bil/buss videre fra Alta.

Flyplassen i Hammerfest er ikke egnet til så mye, trangt og uten plass til utbygging..

Alternativt ENZV-ENTC. Her får man trolig endel passasjerer som ikke er oljerelaterte også.. Har mer tro på det..
 
Last edited:
I welcome Stavanger-Tromsø! Hadde vært perfekt for meg da jeg pendler mellom disse stedene.
 
Back
Top