• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyr SAS bare små gamle griser på Værnes?

Flyr SAS bare små gamle griser på Værnes?

Ja var på Værnes ganske lenge på mandag, og så en drøssevis med fly fra SAS men alle så uten unntak ut til å være små eldre 737 maskiner. Kun 1 nødutgang over vingen og ingen winglets heller?

Til gjegjeld var alle Norwegian sine (med unntak av 1) 738 maskiner.

Re: Flyr SAS bare små gamle griser på Værnes?

Ja var på Værnes ganske lenge på mandag, og så en drøssevis med fly fra SAS men alle så uten unntak ut til å være små eldre 737 maskiner. Kun 1 nødutgang over vingen og ingen winglets heller?

Nå aner jeg ikke hva som var der på mandag, men i følge WF så brukte SAS følgene på TRD i går:

737-500: 6
737-600: 13
737-700: 8
737-800: 4
MD-80: 1
CRJ-900: 2
Saab2000: 1

Av disse er det vel bare MDen og -500 som er direkte gammel. -600 er jo smågris, og har heller ikke winglets. Det samme gjelder flere av SAS' -700 og -800

-500 ble bare brukt på "hopperutene" langs kysten som TRD-AES-BGO, TRD-BGO-SVG og TRD-BOO-TOS

Selv om flyene ikke har winglets eller bare har en nødutgang over vingene trenger det ikke bety at flyene er gamle.

Flåteplanleggernes veier er uransakelige!

Uansett er vel alder og flytype strengt tatt irrellevant, for min del er seter og innredning like så viktig. SK har jo noen 738 som er av gammel Air Europa (på tynn is her nå), som har noen forfedelige seter. Jeg gleder meg f.eks. til å prøve KLM sine Fokkere når de får nye seter, det vil jeg tro hever opplevelsen betraktelig.

Selv om flyene ikke har winglets eller bare har en nødutgang over vingene trenger det ikke bety at flyene er gamle.

At de bare har en nødutgang betyr jo ihvertfall at det er en av de mindre variantene. Var der mellom rundt 2 og 5.

Trodde forøvrig at alle fly nå ble levert med winglets.

Last edited:

Litt overrasket over at det er flest av 600 egentlig. Får nesten utelukkende 700 eller 800 på OSL-ruta synes jeg.

Litt overrasket over at det er flest av 600 egentlig. Får nesten utelukkende 700 eller 800 på OSL-ruta synes jeg.

Med unntak av én tur med 600, er det bare 700 som går når jeg reiser med SAS. (evt Airbus når jeg reiser til københavn)

Det er -700 og -800 som dominerer på TRD-OSL, såvidt jeg ser av WF sine sider var det 3 eller 4 avganger med -600, mens den dominerer på de andre rutene fra TRD

Det er -700 og -800 som dominerer på TRD-OSL, såvidt jeg ser av WF sine sider var det 3 eller 4 avganger med -600, mens den dominerer på de andre rutene fra TRD

Ser at 737-700 har kun 1 nødutgang over vingen så kan ha vært flere av dem. Men ble overrasket over at det ikke var en eneste 738 fra SAS der. Var der som sagt mellom 2 og 5 sånn ca.

Sen bör man tänka på att SAS har lite fler storleksvarianter att välja än vad DY har också. Hur många -300 är det kvar nu?

Det intressanta är, hur fulla var maskinerna?

Sen bör man tänka på att SAS har lite fler storleksvarianter att välja än vad DY har också. Hur många -300 är det kvar nu?

Det intressanta är, hur fulla var maskinerna?

Helt enig, Per....
Hilsen Ole

Back