Flyr konkurs

Ble litt vemodig når "Flyr går inn for landing" mailen tikket inn.

De skal ha for forsøket selv om det raskt ble klart at dette var lite bærekraftig.
Folkelige, profesjonelle og enkle å ha med å gjøre er mitt inntrykk etter to flighter der den ene ble mitt første bekjentskap med MAX.

Vi får håpe at de ansatte får seg nye jobber med det aller første.

500? Da er det 98% ikke din egen feil.

fe654354352b7d6f45294c6e02b6efd9.jpg

Som Aftenposten skriver; Flyr ble favoritten som ingen fløy (nok) med. Tror også det var særdeles dumt å ikke benytte salgskanalen til de store bedriftene i landet…nemlig reisebyråene fra start.

Tsja, hva hadde vært poenget med å ringe?

Leit med Flyr-konkurs, men veldig, veldig forutsigbart. Dette så både jeg og antagelig de fleste her komme i det de satte igang. Har tro på at det er plass til en annerledes aktør på norsk innenriks -- men å fly Norwegian/SAS-fly på Norwegian/SAS-vis med mindre frekvens og uten å kunne bærekraftig tilby lavere priser ville alltid gå galt.

Heier på Widerøe nå -- mindre fly og økt frekvens fungerer, det har de vist der de konkurrerer med SAS -- så venter vi på fortsettelsen.

Stusser over at noen synes det er leit eller overraskende at Flyr er konkurs, det var jo dødsdømt fra første dag. Om du fikk jobb der måtte du jo regne med konkurs.

Priser til under 1000kr pr vei er også for billig i mine øyne.

Stusser over at noen synes det er leit eller overraskende at Flyr er konkurs, det var jo dødsdømt fra første dag. Om du fikk jobb der måtte du jo regne med konkurs.

Overraskende er en ting -- men leit er det uansett når folk mister jobbene sine. Man skal ha litt respekt for de som er rammet av dette.

Selv om du (og jeg) synes dette har virker tvilsomt fra dag 1 betyr det ikke at de som jobber der tenker likedan. Jeg vil på mange måter håpe de ikke gjorde det -- er jo litt leit å jobbe for et selskap man ikke tror på.

Det finnes folk der ute som jobber for Flyr med huslån, med familie, med behov for å få lønning hver måned. Viktig i midten av det hele å ikke trivialisere det.

Selvfølgelig er det leit at folk mister jobben.. Også veldig lett for mann78 å sitte og si at folk burde skjønt dette da de tok jobb der med fasit i hånd. Ting kunne utviklet seg helt forskjellig fra første flight i juni 2021, men det er like meningsløst å spekulere i hvisomattedersomatte som det er å subtilt kalle folk for lite smarte som tok jobb i et selskap som etter din påstand var dødsdømt før fødsel.

De går dit det passer best for leasor,
kanskje er andre 737 MAX-fly andre steder i verden «bedre» for Norwegian ut fra deres kriterier. Så har ikke noe å si at disse maskinene er i Norge nå.
Tviler boet har noe med leasing kontraktene å gjøre.
om ikke eiendelene er nedbetaling på 737 max, om da noen vil ha boet med det.

I følge DN skal Flyrs tentative avtale om wetlease av 6 maskiner vært med SAS, som mangler kapasitet til sommeren
Kunne mistenke at sas hadde kjøpt boet for å slippe unna de eldste flyene dems. men det er bare en tanke. Boet er bare noen hundre millioner unna

Av kjennelsen til Oslo tingrett går det frem at den samlede gjelden til Flyr er på 2,44 milliarder kroner.
Selskapets aktiva, altså eiendeler, er på 2,17 milliarder kroner, ifølge opplysninger selskapet har gitt til tingretten.

Per nå er det statusen for nettsiden.
3c618a7ed3871981ce4ea3aa5f94202c.jpg

Last edited:
Tviler boet har noe med leasing kontraktene å gjøre.
om ikke eiendelene er nedbetaling på 737 max, om da noen vil ha boet med det.

Kunne mistenke at sas hadde kjøpt boet for å slippe unna de eldste flyene dems. men det er bare en tanke. Boet er bare noen hundre millioner unna

Per nå er det statusen for nettsiden.
3c618a7ed3871981ce4ea3aa5f94202c.jpg

Rotete kommentarer , selvfølgelig har det oppnevnte bostyret alt ansvar for bobehandling inklusive leieavtaler for fly.
Å antyde at SAS skulle ha noen interesser i boet er bare tøv.

Aktiva/eiendeler i selskapet skal være 2,17 milliarder. Hva består dette av dersom flyene er leaset?

Aktiva/eiendeler i selskapet skal være 2,17 milliarder. Hva består dette av dersom flyene er leaset?

Leasingrettighetene, pluss eventuelt da de har igjen av småpenger på konto

Dette blir litt teoretisk og regnskapsteknisk, men på samme måte som leasingforpliktelsene synes på balansen på gjeldssiden, så kommer en tilsvarende "right to use" del på eiendelssiden av balanse.

I Flyr sitt tilfelle så fremstår da både gjeld og eiendeler litt kunstig høye. Så når flyet da hentes tilbake, så "forsvinner" jo da både gjeld og eiendel

Størsteparten av aktivaene er nok knyttet til bruksrett for x-antall 737-maskiner. Det har en verdi å ha tilgang til disse maskinene.

Back