God onsdag, 15.desember
Luke 15 er et dypdykk i fotoarkivet til Fornebuhistorisk forening. Aer Lingus var et selskap jeg leste om og så bilder av i aviser eller blad, inntil jeg en dag antakelig vinteren 1970 så to stk Aer Lingus Viscount 800 parkert langs Oksenøyveien. Dagen etter var de borte.
Mange år seinere, etter at jeg var voksen og ble kjent med andre flyinteresserte, hørte jeg rykter om at EI også hadde vært inne med en One-Eleven en gang, uten at jeg fikk det nærmere forklart. Jeg så jo i SAS tabellen at de gikk på CPH, men nærmere kom de aldri.
Etter at jeg ble leder av nevnte forening, har vi funnet et fantastisk bilde i Dagbladets fotoarkiv, det er mer enn 50 år gammelt og derfor tillater jeg meg å dele det som en del av min bildekolleksjon.
EI-ANH fløy første gang 27.august 1965, og er en BAC 111-208AL. Bildet er tatt på Fornebu i oktober 1965, og saken er at BAC kom og demonstrerte flyet for Braathens SAFE, som da var i en prosess for å velge hvilke jetfly de skulle bestille.
Flyet ble utfra bilder jeg har sett malt om til det nye fargeskjemaet med grønn topp i 1975, og fløy for Aer Lingus helt til juli 1991. Det ble solgt til Hold Trade Air som 5N-HTB, og i 1997 var det slutt, og broken up. Det betyr jo at flyet kan ha vært i bruk i ca 30 år.
Her er luke 15:
Aer Lingus One-Eleven 208 EI-ANH at ENFB/FBU 10-1965 by Ole Johan Beck, on Flickr
Enjoy!
Luke 15 er et dypdykk i fotoarkivet til Fornebuhistorisk forening. Aer Lingus var et selskap jeg leste om og så bilder av i aviser eller blad, inntil jeg en dag antakelig vinteren 1970 så to stk Aer Lingus Viscount 800 parkert langs Oksenøyveien. Dagen etter var de borte.
Mange år seinere, etter at jeg var voksen og ble kjent med andre flyinteresserte, hørte jeg rykter om at EI også hadde vært inne med en One-Eleven en gang, uten at jeg fikk det nærmere forklart. Jeg så jo i SAS tabellen at de gikk på CPH, men nærmere kom de aldri.
Etter at jeg ble leder av nevnte forening, har vi funnet et fantastisk bilde i Dagbladets fotoarkiv, det er mer enn 50 år gammelt og derfor tillater jeg meg å dele det som en del av min bildekolleksjon.
EI-ANH fløy første gang 27.august 1965, og er en BAC 111-208AL. Bildet er tatt på Fornebu i oktober 1965, og saken er at BAC kom og demonstrerte flyet for Braathens SAFE, som da var i en prosess for å velge hvilke jetfly de skulle bestille.
Flyet ble utfra bilder jeg har sett malt om til det nye fargeskjemaet med grønn topp i 1975, og fløy for Aer Lingus helt til juli 1991. Det ble solgt til Hold Trade Air som 5N-HTB, og i 1997 var det slutt, og broken up. Det betyr jo at flyet kan ha vært i bruk i ca 30 år.
Her er luke 15:

Enjoy!

Last edited: