Braathens SAFE intoduserte et populært tilbud gjennom sine «Sommerfly» som ble første gang presentert i 1988 med noen få blomster, de gjentok med det samme samme i 1990. I 1989 var det ikke noen Sommerfly, men de fikk nye fly.
Etter at 767-eventyret var ute høsten 1986, leide BU inn tre 732 for å holde tritt med trafikk veksten, hhv LN-BRL, N197AL og N197JQ.
Og det var med N197JQ det første sommerflyet ble presentert.
Flyet var en B737-217 som hadde first flight 19.mars 1969 og ble levert 5 dager seinere(!) som CF-CPV til CP Air med navnet «Empress of Vancouver»
I 1979 omregistrert til C-FPCV, og var i flåten til den gikk inn i flåten til Canadian Pacific Airlines i Januar 1986, og fra april 1987 het det Canadian International Airlines.
7.mai 1988 kom den til BU som N197JQ og malt som det første Sommerflyet:
Her er den på FBU 19.mai 1988, den niende dagen in service:
Braathens SAFE B737-217 N197JQ at ENFB/FBU 16-05-1988 by
Ole Johan Beck, on Flickr
Ca August 1988, etter at skoeln begytne giej, ble N197JQ malom om til standard BU skjema, og fikk navnet «Olav den Hellige». Den var i BU til April 1992, da den fløy viidere for Air Service Nantes som F-WGTP og F-GGTP. I Juli 1996 TC-RAF for Holiday Airlines med navnet «Berk», og fra September 1997 fløy den for Wurofly som F-GTCA. 18.februar 1998 gikk den tilabek til canada som C-FGWJ for Westjet. I September 2002 WFU, parkert og tatt vare på i Calgary.
Den andre B737-505 til BU, ble levert til BU 13 dager etter first flgiht på Renton 6.april, og levert i det samme Sommerfly skjemaet som de brukte i 1988. Bildet her er tatt 8.mai 1990 da den var rimelig ny, og venter på ny avgang fra bane 24:
Braathens SAFE B737-505 LN-BRD at ENFB /FBU 08-05-1990 by
Ole Johan Beck, on Flickr
I September 1999 forsvant blomstene etter hvert fra LN-BRD, og den fikk standard BU farger med navnet «Harald Gille». 23.mars 1998 ble «Harald Gille» med over i det nye Braathens ASA, men den fikk ikke det blå nordlys skjemaet før i 1999.
Vinteren 2002/ 2003 ble LN-BRD malt om til den siste BU-skjemaet. Den fløy både for SAS Braathens og for SAS Norge en drøy måned i BU farger.
24.juli 2007 ble den solgt som VP-BRP for Aeroflot Nord, og fra Desember 2009 for Nordavia.
WFU i mars 2019, likevel et halvår som BP-BRP for Smartavia. Oktober 2020 WFU, og i desember Fløyet over til USA, Staunton Shenandoah Valley Regional Airport.
Omregistret N735T for Dynamic Aviation, som testbed. Juni 2023 parkert på Wichita NcConnell Air Force Base, men i april 2024 ble den brukt som testbed igjen.
Lille julaften er det alltid mye som må ordnes… Ha en god en