Flyplassen i Istanbul stengt - statskupp -> Etterfølgene for tyrkisk luftfart

Re: Flyplassen i Istanbul stengt - statskupp

SAS sender tomme fly til Tyrkia for å hente hjem passasjerer. Norwegian sender fulle fly til Tyrkia, i strid med Utenriksdepartementets råd om ikke å gjennomføre unødvendige reiser til Tyrkia.

https://www.nrk.no/nyheter/kuppforsok-i-tyrkia-1.13045244

Det kunne vært interessant å vite mer om hva som ligger bak de vidt forskjellige vurderingene til disse to selskapene? (PS: Dette er ikke et forsøk på å starte nok en SAS vs. Norwegian-krigføring, men jeg mener det er veldig relevant og interessant å diskutere dette.)

SAS sender tomme fly til Tyrkia for å hente hjem passasjerer.

Norwegian sender fulle fly til Tyrkia, i strid med Utenriksdepartementets råd om ikke å gjennomføre unødvendige reiser til Tyrkia.

https://www.nrk.no/nyheter/kuppforsok-i-tyrkia-1.13045244

Det kunne vært interessant å vite mer om hva som ligger bak de vidt forskjellige vurderingene til disse to selskapene?

Men er det ikke den reisende og ikke flyselskapet som avgjør hvor pax ønsker å reise?

Vel, rådet går til de reisende. Norwegian gir de som har billett til Tyrkia mulighet til å få refundert billettene om de ikke ønsker å reise. Jeg synes det er bedre enn SAS' opplegg med å nekte folk å reise. Det kan jo være reisende med SAS som har strengt nødvendige reiser til Tyrkia, som får kansellert sine reiser mens tomme fly flyr nedover.

Tilbud fra Turkish på OSL–IST én vei under 800 NOK via tredjepart.

TK_OSL-IST_08.jpg

Did I mention one-way…? Kanskje ikke det beste forslaget i disse dager.

Dyre returer og ingen spesielle tilbud for Business fra Norge.

Tilbud fra Turkish på OSL–IST én vei under 800 NOK via tredjepart.

TK_OSL-IST_08.jpg

Did I mention one-way…? Kanskje ikke det beste forslaget i disse dager.

Dyre returer og ingen spesielle tilbud for Business fra Norge.

Det tilbudet har vært der noen uker. Det er ikke spesielt bra heller, tidligere i sommer var det tilbud på rundt 1450 NOK tur/retur OSL-IST

Men er det ikke den reisende og ikke flyselskapet som avgjør hvor pax ønsker å reise?

Vel, rådet går til de reisende. Norwegian gir de som har billett til Tyrkia mulighet til å få refundert billettene om de ikke ønsker å reise. Jeg synes det er bedre enn SAS' opplegg med å nekte folk å reise. Det kan jo være reisende med SAS som har strengt nødvendige reiser til Tyrkia, som får kansellert sine reiser mens tomme fly flyr nedover.

Jo, i utgangspunktet tenker jeg at valgfrihet er bra, men det er ikke alltid den jevne nordmann på årets tur vet sitt eget beste, og dette kan fort være en av de gangene. Det er ikke uten grunn at Utenriksdepartementet gir et faglig råd. ;)

Jo, i utgangspunktet tenker jeg at valgfrihet er bra, men det er ikke alltid den jevne nordmann på årets tur vet sitt eget beste, og dette kan fort være en av de gangene. Det er ikke uten grunn at Utenriksdepartementet gir et faglig råd. ;)

For eksempel har vel de fleste reiseforsikringer vilkår som sier at de ikke gjelder i områder der Utenriksdepartementet fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige. Det er, i seg selv, et ganske klart hint om at dette er noe mer enn et forsiktig hint om å holde seg hjemme.

Ser det er en del fly som går nå, men også mange kanselleringer. Mange operatører som også holder seg unna, bl.a. LH og Alitalia.

IST og Turkish er viktig for Erdrogan, så derfor vil man nok se at en del saboterer ved f.eks. ikke å møte på jobb. Kunne også være interessant å vite hvor steril den sikre sonen er nå. Vi så jo på TV-blldene at folk gikk inn og ut gjennom sjekkpunktene uten kontroll.

. Kunne også være interessant å vite hvor steril den sikre sonen er nå. Vi så jo på TV-blldene at folk gikk inn og ut gjennom sjekkpunktene uten kontroll.

USA har innført flyforbud for alle flyselskaper mellom Tyrkia og USA pga sikkerhetssituasjonen ved flyplassen. Så de er nok bekymret for det samme.

Per the Federal Aviation Administration’s notice to airmen (NOTAM) dated July 15, 2016, U.S. airline carriers are prohibited from flying to or from Istanbul and Ankara airports.

All airline carriers, regardless of country of registry, are prohibited from flying into the United States from Turkey either directly or via third country.

NOTAM

USA har innført flyforbud for alle flyselskaper mellom Tyrkia og USA pga sikkerhetssituasjonen ved flyplassen. Så de er nok bekymret for det samme.

Så det, og det er ingen TK'er på vei til eller fra USA akkurat nå. Det selges fortsatt på morgendagens flighter, så regner med at dette raskt kan bli opphevet. Såvidt jeg kan se ingen andre land som har gjort det samme, men jeg mistenker at alle sjekkes ved ankomst, slik som er prosedyren ved ankomster fra 'urene' land.

Såvidt jeg kan se ingen andre land som har gjort det samme, men jeg mistenker at alle sjekkes ved ankomst, slik som er prosedyren ved ankomster fra 'urene' land.
Tyrkia er vel ikke "safe" uansett, så om man tidligere kom fra Tyrkia inn i Schengen havnet man ikke i sikker sone. Samme nå.

I dag ser det ut til at Turkish innstiller en rundtur IST-OSL-IST, og at mange av avgangene fra Antalya er forsinket, men går.

Det norske utenriksdepartementet fraråder fortsatt alle reiser til Tyrkia som ikke er strengt nødvendige. Svensk UD fraråder reise til Istanbul (untatt transfer på flyplassen), Ankara og grenseområder mot Syria. Det danske udenrigsministeriet sitt reiseråd er tilbake til normalen og fraråder ikke lenger reiser til Tyrkia.

I dag ser det ut til at Turkish innstiller en rundtur IST-OSL-IST, og at mange av avgangene fra Antalya er forsinket, men går.

Det norske utenriksdepartementet fraråder fortsatt alle reiser til Tyrkia som ikke er strengt nødvendige. Svensk UD fraråder reise til Istanbul (untatt transfer på flyplassen), Ankara og grenseområder mot Syria. Det danske udenrigsministeriet sitt reiseråd er tilbake til normalen og fraråder ikke lenger reiser til Tyrkia.

Så forskellige udmeldinger som disse viser vel, at man lige så godt kan stole på sin egen mave-fornemmelse, som på officielle råd, når man rejser til risiko-lande.

Det tilbudet har vært der noen uker. Det er ikke spesielt bra heller, tidligere i sommer var det tilbud på rundt 1450 NOK tur/retur OSL-IST

Det var bare en liten observasjon; poenget mitt var at Turkish promoterer én vei til Istanbul, og det er det eneste tilbudet som er oppe på hjemmesiden nå – alle de andre destinasjonene er tatt ned. (Jeg forstår at det kanskje er få tilstede på markedsavdelingen til TK denne helgen.)

Du kan fint finne returpriser i økonomi til Istanbul fra Oslo rundt den prisen du nevner.

Av nysgjerrighet, er det noen som vet hvordan Turkish/et flyselskap kan utnytte plutselig ledige, store fly?
Utover å ta vedlikehold, kan de generere noe revenue?

Legger ved en video fra byggingen av den nye flyplassen i Istanbul. Der går det unna, nesten Kina-fart. :)

https://www.youtube.com/watch?v=nP0MK8KlTvU

Last edited:

Så forskellige udmeldinger som disse viser vel, at man lige så godt kan stole på sin egen mave-fornemmelse, som på officielle råd, når man rejser til risiko-lande.

Ja, bortsett fra at det kan ha følger for reiseforsikringens dekning m.m.

Ja, bortsett fra at det kan ha følger for reiseforsikringens dekning m.m.

"Charterselskaber jubler over ændret rejsevejledning for Tyrkiet"

"Det glæder os ikke mindst på vegne af vores gæster. 20.000 danskeres ferie har været i fare, men nu kan de alligevel komme på den ferie, de har købt. Det er fantastisk."

http://www.dr.dk/nyheder/udland/charterselskaber-jubler-over-aendret-rejsevejledning-tyrkiet

Hmmm.. Aflyser man fortsat fly fra Norge? Jeg synes Danmarks råd om "alt er som vanligt" er lidt for slapt, mens Norges fuldstændige afvisning af ikke-nødvendige rejser til landet er for stramt. Sveriges vurdering af sikkerheden i landet er langt mere nuanceret.

Nå har Utenriksdepartementet endret på sitt reiseråd, og er på linje med den svenske.
Utenriksdepartementet fraråder alle reiser eller opphold som ikke er strengt nødvendig i Ankara og Istanbul, unntatt i transittområder på flyplassene.

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser eller opphold som ikke er strengt nødvendig i grenseområdene i Tyrkia nærmere enn ti km fra grensen til Syria.

Det oppfordres til å utvise aktsomhet ved reiser og opphold i resterende områder av de provinsene som grenser til Syria, samt øvrige provinser i sørøst.
https://www.regjeringen.no/no/tema/...sjon/velg-reiserad/tyrkia_reiserad/id2475584/

Back