Flyplassen i BKK steng - pga demonstranter

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Et lite sidesprang: Folk som i utgangspunktet skulle har reist til/fra Asia/Australia via BKK blir vel booka om for harde livet. Hvordan takler diverse flyselskaper dette?

Et lite sidesprang: Folk som i utgangspunktet skulle har reist til/fra Asia/Australia via BKK blir vel booka om for harde livet. Hvordan takler diverse flyselskaper dette?

QANTAS og BA har til dels latt LHR-BKK-SYD rutene deres gå via SIN istedet for. Og man finner som oftest en løsning, om så det innbærer å sende eventuelle pax en omvei

Dette her må være en gave til våre "venner" i KAIR ??
http://www.krabi-airline.com:D
De bør begynne å fy i morgen !! Don Muang er ikke stengt og de ville ha vært garantert fulle fly i lang tid femmover !!:o

På .com siden står det fortsatt 3 desember men på .no 13 desember som oppstartdato!!

Jeg har värt i kontakt med SAS Internationals folk i BKK, og de har gjort alt de kan for å komme i kontakt med pax innenfor security. De sier at det ikke skal väre noe problem å komme seg ut av immigration om man önsker det. Spörsmålet er om det er tryggere der inne enn utenfor. SAS' holdning er at det må väre opp til passasjerene selv om de önsker å forlate flyplassen. Det er også svärt vanskelig å få transport fra flyplassen i den situasjonen som nå råder. SAS i BKK har opprettet et egen nummer +66 2661 6111 som våre passasjerer kan ringe. Ring dette nummeret for å få videre instruksjoner

En passasjer var direkte med på Dagsrevyen (på link fra BKK):
"En sjef fra SAS kom ut til flyplassen og hjalp oss ut, og tok oss med til et hotell i Bankgkok. SAS har tatt godt vare på oss, og gitt oss veldig veldig god informasjon hele veien"

Virker som de har gjort en ok jobb der nede.

Med evakueringer og bevæpnede demonstranter og tilnærmet en unntakstilstand så gjør selskapet langt mer enn man kan forvente av dem. Bra jobbet!

Da har jeg hatt kontakt med SAS, og de har rådet med til å bli på det hotelet jeg er på nå, da det hotellet SAS bruker skal være fullt.

Et problem, dóg; jeg får beskjed om at jeg selv må dekke videre opphold på hotel siden det er en situasjon utenfor SAS sin kontrol (force majure). Men når jeg på lovdata.no ser gjennom
"Forskrift om gjennomføring av Europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 261/2004 av 11. februar 2004 om fastsettelse av felles regler for erstatning og assistanse til passasjerer ved nektet ombordstigning og ved innstilt eller vesentlig forsinket flyging samt om oppheving av forordning (EØF) nr. 295/91." (og vedlegg)
... finner jeg bare begrensninger med tanke på erstattninger for forsinkelser. Jeg ser ingen begrensninger med tanke på dekning av hotelopphold...

Noen som kan hjelpe her?

Fra SAS sine salgsbetingelser
http://www.sas.no/upload/SAS Norway/Help & Kontakt/795019_01M_NO.pdf

E. Dersom flygningen er kansellert på grunn av følgende
omstendigheter har du IKKE rett på godtgjørelse:
1) Dersom kanselleringen er forårsaket av ekstraordinære
omstendigheter. Dette kan være, men er ikke begrenset til:
- værforhold
- sikkerhetsrisikoer, f.eks. tekniske problemer som plutselig
oppstår, eller andre uforutsette mangler som påvirker
flysikkerheten.
- streiker som påvirker driften
- politisk uro
- avgjørelser foretatt av flygeledelsen
- andre typer sikkerhetsforhold

I en av sakene som dagbladet.no hadde så var det et innspill fra Rolf Forsdahl om at dette ikke var noe som selskapene ikke kunne komme unna med bruk av "force majure"-klausuler da dette ikke var krig. Det er verdt å finne den saken og ta kontakt med de, da de nok følger saken tett?

-A

Storebrand karakteriserer dette som 'krig og uro' i VG, og ingen andre enn Forsdahl synes å ha problemer med å karakterisere dette som force majeure, men ta vare på alle kvitteringer så er jeg sikker på at dette er åpent for diskusjon når du kommer hjem. Men forhåpendtligvis varer dette ikke så mye lenger. Spesielt med tanke på at demonstrantene nå mister førstesidene etter hendelsene i India.

Ojsann, det ser ut til at vi hadde flaks som dro fra Bangkok Suvarnabhumi med kveldsfly mandag 24. november! Er glad vi slapp å oppleve dette!

Juridisk sett er problemet er at "force majure"-begrepet slett ikke er entydig. Dets betydning varierer forholdsvis mye fra hvilken kontrakts-/obligasjonsrettslig forpliktelse det er snakk om. Dog tror jeg nok gjennom EU-direktiv el. annen sekundærlovgivning er fastlagt hva som kan regnes som "force majure" ihht flyreiser, og jeg tror nok flyselskapene kommer unna ansvar gjennom dette (men jeg har altså ikke sjekket).

Den beste sjansen til å refundert beløpet er nok gjennom reiseforsikringen din.

Det værste er at informasjonen er sprikende; det ene øyeblikket får jeg beskjed pr. e-post fra SAS om at SAS dekker hotell, men når jeg så sjekker pr. telefon må jeg betale det selv...

Back