Flypassasjerer på vent hele dagen

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Flypassasjerer på vent hele dagen

- Informasjonen har vært elendig, sier frustrert flypassasjer på Evenes.

Femti-seksti flypassasjerer har måttet vente hele dagen på at morgenflyet til Norwegian skulle klare å restarte instrumentene om bord.

http://www.ht.no/incoming/article262184.ece

Synes dette var litt interessant:


- Er det ikke en selvsagt sak å samarbeide med SAS når uhellet er ute?

- Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid om å utnytte ledig kapasitet når det oppstår spesielle situasjoner. Det har vært diskutert. Noen passasjerer har sikkert booket om på eget initiativ i dag, og de får naturligvis refundert billetten, det skulle bare mangle. Hvis noen trenger hotell i Oslo som følge av forsinkelsen, ordner vi det også, sier Skånevik.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

SAS og DY har intet interlinesamarbeid, så det eneste som kan gjøres er at DY gir SAS et kredittkort. Helt normal prosedyre når man jobber i et selskap uten interline. Been there, done that, cashed out! ;)
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Fair enough, men synes kommentaren - Såvidt jeg har forstått ønsker ikke SAS noe samarbeid var passelig interessant. Hadde DY villet kunne de interlinet up the wazoo
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.
 
Last edited:
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Nå var jeg tilfeldigvis i terminalen hele dagen. Informasjonen kom den, men det er klart når folk ikke får den informasjonen de ønsker og høre, blir det raskt "kaos og elendig informasjon". Det samme ser man på Gardermoen hver eneste vinter. "Elendig informasjon, kaos, skulle tro de kunne bedre enn dette!"
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Hvem har handling for Norwegian på Evenes....? Er det ikke SGS......
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Hvordan når situasjonen er - har SK sendt pax med DY i slike situasjoner?
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Proffe? Jeg vil kalle det uproft å legge delvis skyld over på SAS i en situasjon som DY helt og holdent har ansvaret for. Hadde DY kjøpt billetter hos SAS, så hadde pax selvfølgelig kommet seg til Oslo. Man trenger ikke noe samarbeid for å få til det.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Vet ikke hvordan det er med dere, men går det mer enn 5 timer uten noe særlig utvikling så hadde jeg nok tatt saken i egne hender og booket en billett med SAS. Regningen sendes selvfølgelig til DY i etterkant og jeg ville nok følt at jeg hadde hatt en god sak. Kjedelig for de som ble rammet og dårlig/uheldig håndtert av DY.

Tror ikke du kommer så veldig langt med det. Men etter 5 timer kan du annulere reisen og få billetten refundert. Om du velger å reise med et annet selskap er en frivillig sak ;)

Når det gjelder informasjon så må jeg si meg enig med catocontrol. Du kan gi informasjon 100 ganger til alle og enhver personlig og fremdeles få høre at det er elendig informasjon, rett og slett fordi du ikke kan si "nå er det fikset".

Et IRR-samarbeid med SAS er selvfølgelig fornuftig men det er jo ikke sikkert det alltid er like fornuftig der og da. Slike feil som i går lar seg gjerne løse forholdsvis raskt. Ingen grunn til å sende pax til konkurenten med andre ord. Men så begynner ting å balle på seg og da kommer etterpåklokskappen. Samtidig så kan det jo også tenkes at SAS ikke hadde ledig plass f.eks.?
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Dette viser hvor proffe DY er på mediahåndtering. I en sak hvor DY er forsinket legger man elegant utfordringen over til SAS og sier at det er SAS som ikke ønsker å hjelpe...

Nå på NRK P1 klokken 06:30 gikk Norwegian langt i og si at de måtte se på et samarbeid med SAS i slike tilfeller i fremtiden...hvordan de følger opp dette blir spennende å se.

EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Som jcnorway skriver, etter 5 timer hadde jeg også tatt saken i egne hender, det får da være måte på tafatthet. En annen sak er jo hvor mange alternativer pax egentlig har fra Evenes, det vet jeg ikke noe om.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.

En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle :) Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

EB, dette er da ikke profft av DY? Jeg skjønner faktisk ikke hva du mener.

Hørt om ironi? :p

En fartsmåler er da et instrument. Står nok verre til med din kunnskap enn med medias kunnskap i dette tilfelle :) Og media har nok bare fått beskjed av DY/SGS at det var instrumentfeil...som da også var korrekt.

Fartsmålern er da minst 50 gang mer spesifikt enn "instrumenter" - og iallefall ikke det samme som at "instrumenter sviktet" i tjukk, uthevet skrift...... Media har i dette tilfelle ikke fått beskjed av DY, ut i fra teksten har de sitert en fyr som har sitti på Evenes og surka en hel dag. I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, evt kontaktet DY? Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Akk, du media du media. Sist jeg hørte det (mulig det var distriktsnyhetene, tekst-tv eller lokale kilder) så var det en fartsmåler på flyet som var feil. Nå har det altså blitt instrumentfeil i det hele og store. Neste er vel hull i flyet, sløs under service eller noe mer juicy forsidestoff.

Er det ikke du som skal ha flyskrekk her, og la deg skremme av slikt?
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

I stedet kunne jo avisa brukt litt mer tid på å finne den faktiske feilen, ..

Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Man forventer seg litt mer substans i det man leser, og ikke noe halvveis løsaktig noe...

Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum? :colgate:
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Jøss, har avisa egne flyteknikere? Tøft!

Og hva er det "man" forventer da, om man tør spørre? Tekniske håndbøker i populariserte utgaver, tilrettelagt for det avislesende publikum? :colgate:

Så, så...;) Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Da jeg jobbet for Norwegian på Flesland overførte vi passasjerer til SAS når vi selv fikk problemer (i et visst omfang).

Men da var det, som MOW sier, på basis av et kredittkort - og ikke noen interline-avtale...(DY skrev neppe ut FIMs og annet kos... - med mindre DY hadde avtale med SK - noe jeg i grunnen tviler på)...
 
Re: Flypassasjerer på vent hele dagen

Så, så...;) Vi skjønner jo at det for journalistene er snakk om å litt mer detaljert informasjon om faktisk feil - ikke at journalistene skal finne feilen... For de fleste vil jeg likevel anta at informasjon som tilsier en instrumentfeil er greit nok detaljeringsgrad på informasjonen.

Jeg vil ha all informasjon, de skulle gitt en grundig redegjørelse for symptomene, hva de feilsøkte, hva feilen var, hvordan de utbedret den og eventuellt hva de skal gjøre for å unngå liknende i fremmtiden. Det hadde vært utrolig gøy å lese (for meg), men dessverre så ser det ikke ut til at noe flysellskap jeg vet om har så god informasjon.

Eventuellt kunne de hatt et kamerateam som fulgte mekanikeren, og vist det live inne på TV, da hadde jo alle sett at de faktisk jobbet med problemet, og jeg hadde antagelig sittet med notatblokk og skrevet detaljer;-)
 
Back
Top