• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flygradar.se - når fly ikke synes ?

JetBlue

ScanFlyer Gold
Flygradar.se - når fly ikke synes ?

For en times tid siden fulgte jeg med på Gøteborgområdet av Flyradar.se, der ser man jo fly inn/ut fra OSL sørfra.

Men, både OS335 og LH3132 landet på OSL uten at flyene var synlige på flygrader.se.

Noen som kan fortelle hva som er årsaken?
 
Re: Flygradar.se - når fly ikke synes ?

Det opplevde jeg og da jeg satt med VNC og flygradar.se og det funket kun i vnc på gardemoen i går ca kl 20:00
 
Re: Flygradar.se - når fly ikke synes ?

Det kommer sannsynligvis av at flyene ikke er utrustet med ADS-B sender, det er disse signalene som gir informasjon om posisjon, høyde, fart og identitet til disse "radarene".

http://www.ads-b.com/home.htm

Flere av de "gamle" BU 737 ene mangler også dette utstyret og vises dermed ikke på "radaren".
 
Re: Flygradar.se - når fly ikke synes ?

Eg tror svensken hadde litt teknisk trøbbel også igår
men nå ser det bedre ut
 
Re: Flygradar.se - når fly ikke synes ?

For å omformulere det ENKB sier: Dette er ikke radarer i den forstand, det er signalmottagere. Det eneste sbs-systemet gjør er å ta imot signaler fra såkalte S-transpondere, som så godt som alle nyere fly (og en del aktive eldre også) har installert. S-transponderen er mer avansert enn tradisjonelle A- og C-transpondere, og sender ut mer informasjon fra flyet. Disse signalen tar sbs-"radarene" imot, bruker informasjonen den mottar til å plotte flyene inn på et kart (som her, google maps), et liksom-radar scope, eller noe i den duren. Man kan også bare bruke informasjonen mottatt, uten å projektere flyene på noe kart :) Mer info om transponder: http://en.wikipedia.org/wiki/Transponder_(aviation)#Mode_A_and_Mode_C
 
Back
Top