Northrider
FlyKirurg
Som 19-åring er jeg egentlig straks klar for å sette i gang med ATPL-utdanningen min og fullføre den største drømmen jeg har hatt hele livet. Nemlig å bli en pilot på et passasjerfly. Leve av å kunne fly.
Og det var vel nesten ikke vært noe jeg har tenkt på før nå, dette med levevilkår, lønn og akseptable arbeidsbetingelser.
For meg virker det som at flygerbransjen blir mer og mer som skipsbransjen. Det finnes vel knapt en eneste nordmann igjen på norske skip. Og alt handler om å få ned utgiftene. Hvorvidt Ola Nordmann bidrar til dette, eller om Piotr Polakk gjør jobben for oss, er rivende likegyldig.
Jeg ser mange på dette forumet som viser en fryktelig negativitet for hva som skjer med lønningene i luftfarten. Det å ikke tjene over millionen på topp lenger, virker som at mange ser veldig sterkt på.
Jeg har for lengst skjønt at flyger-bransjen ikke er et yrke med masse fri og meget gode lønninger. Dette er ikke jeg så veldig opptatt av. Jeg er opptatt av at jeg får en levedyktig lønning i Norge. Blir fast ansatt og ikke tilbringer de neste 20-30 årene på å jobbe på 6 måneders kontrakter hvor jeg må bli ansvarlig for min egen pensjon og mine egne feriepenger. Passe på å aldri bli syk, slik at jeg får tjent mest mulig for å leve et anstendig liv med familie.
Jeg har lest mye om hva som skjer i Finland, med Norwegians nye satsing utenfor riksgrensa vår. Og jeg vil gjerne kjøre litt debatt og kanskje få noen analytiske svar på hva som kommer til å skje i fremtiden.
Vil flygeryrket bare bli verre og verre. Vil dette ingen ende ta?
Vil det til slutt bare bli østblokk-land som kan gjøre disse jobbene, fordi alle andre land har for dyre utgifter. Vil man i det hele tat ha en mulighet som norsk å leve av flygeryrket. Få normale betingelser som pensjonsparing, feriepenger, i det hele tatt en fast ansettelseskontrakt fremfor å jobbe 6 og 6 måneder om gangen?
Og det var vel nesten ikke vært noe jeg har tenkt på før nå, dette med levevilkår, lønn og akseptable arbeidsbetingelser.
For meg virker det som at flygerbransjen blir mer og mer som skipsbransjen. Det finnes vel knapt en eneste nordmann igjen på norske skip. Og alt handler om å få ned utgiftene. Hvorvidt Ola Nordmann bidrar til dette, eller om Piotr Polakk gjør jobben for oss, er rivende likegyldig.
Jeg ser mange på dette forumet som viser en fryktelig negativitet for hva som skjer med lønningene i luftfarten. Det å ikke tjene over millionen på topp lenger, virker som at mange ser veldig sterkt på.
Jeg har for lengst skjønt at flyger-bransjen ikke er et yrke med masse fri og meget gode lønninger. Dette er ikke jeg så veldig opptatt av. Jeg er opptatt av at jeg får en levedyktig lønning i Norge. Blir fast ansatt og ikke tilbringer de neste 20-30 årene på å jobbe på 6 måneders kontrakter hvor jeg må bli ansvarlig for min egen pensjon og mine egne feriepenger. Passe på å aldri bli syk, slik at jeg får tjent mest mulig for å leve et anstendig liv med familie.
Jeg har lest mye om hva som skjer i Finland, med Norwegians nye satsing utenfor riksgrensa vår. Og jeg vil gjerne kjøre litt debatt og kanskje få noen analytiske svar på hva som kommer til å skje i fremtiden.
Vil flygeryrket bare bli verre og verre. Vil dette ingen ende ta?
Vil det til slutt bare bli østblokk-land som kan gjøre disse jobbene, fordi alle andre land har for dyre utgifter. Vil man i det hele tat ha en mulighet som norsk å leve av flygeryrket. Få normale betingelser som pensjonsparing, feriepenger, i det hele tatt en fast ansettelseskontrakt fremfor å jobbe 6 og 6 måneder om gangen?