Det er desverre mange som starter opp en eller annen for for utdannelse, for å tjene penger og lure uskyldige, uten at det er store muligheter for jobb i andre enden. Etter som flaskehalsen i flygeleder utdanningen er kapasiteten til å ha "lærlinger" ute på de opperative enhetene så er vel dette en utdannelse som stopper når man må ha praksisplass i et tårn eller kontrollsentral. Der blit vel Avinor sine elever prioritert.
At man i tilegg skal ha den et avsidesliggende sted uten ruteflyvninger virker også merkelig.
UND er ved en by og en internasjonal flyplass. Det eneste det er god tilgang på på Lista er vel forlatte lokaler. Reisevei for elever er nok et lite problem i forhold til hvor kvalifiserte instruktører vil ta seg jobb.
http://www.gfkairport.com/Grand Forks en internasjonal flyplass? Det er vel å strekke begrepet temmelig langt?
Farsunds Avis skriver i dag at noen vil starte privat flygeleder utdannelse på Lista. Ser forseg ca 70-80 elevplasser.
Er dette realistisk?
Link
Det beste salgsargumentet ville vel være å fremfor alt satse på tårnsimulator som de leier ut til Avinor og PFO (årlig simulatortrening for alle flygeledere), og heller supplere med grunnutdanning.. Men da bør den nok ligge på et annet sted enn en nedlagt flyplassTeorien er kun en liten del. Mesteparten av undervisningen skjer i radar og tårsimulatorer. Og ja, de koster mye. Pr. Dags dato finnes det ingen fullverdige tårnsimulatorer i Norge.
Det er riktig at det er enhetstreningen som er problemet, så nei flere elever ut i systemet vil nok ikke hjelpe, da kapasiteten til masseopplæring ikke finnes.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.