Flygelederskole på Lista

Piper

ScanFlyer Gold
Medlem
Flygelederskole på Lista

Farsunds Avis skriver i dag at noen vil starte privat flygeleder utdannelse på Lista. Ser forseg ca 70-80 elevplasser.
Er dette realistisk?

Link
 
Re: Flygelederskole på Lista

Tror ikke det er realstisk, men langt i fra umulig selvsagt.

Det fremgår ikke av artikkelen om de skal være en privat skole som "alle" kan søke seg til, eller om de skal basere seg på kontrakter - men det naturlige vil være det siste.
I såfall vil de måtte konkurrere med bl.a. Entry Point North i Malmø, og for Avinor sin del - mot universitetet i Nord-Dakota.

Det skal nevnes at Avinor har valgt UND til sin utdanning fordi de leverer god kvalitet, og ikke minst - de er betraktelig billigere å utdanne elever der enn i Malmø.

(Og det er vel ikke usannsynlig at prisnivået på en norsk modell vil være mer likt Malmø - sannsynligvis over - enn USA..)
 
Re: Flygelederskole på Lista

For ikke å snakke om plassering. Et slik skole vil generere mye reising, og da er det upraktisk å legge den på Lista
 
Re: Flygelederskole på Lista

Det er desverre mange som starter opp en eller annen for for utdannelse, for å tjene penger og lure uskyldige, uten at det er store muligheter for jobb i andre enden. Etter som flaskehalsen i flygeleder utdanningen er kapasiteten til å ha "lærlinger" ute på de opperative enhetene så er vel dette en utdannelse som stopper når man må ha praksisplass i et tårn eller kontrollsentral. Der blit vel Avinor sine elever prioritert.

At man i tilegg skal ha den et avsidesliggende sted uten ruteflyvninger virker også merkelig.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Men spiller det noen rolle hvor skolen ligger? Det er vel kun teori og evt simulator på skolen. Lista som flyplass har vel ingen misjon opp i dette? Grunnen til at de vil ha det til Lista er at det nok ligger planer om en flyskole og mekaniker utdannelse også.

Hvem som står bak dette vil Bernt Erik Spinnangr i Farsund Næringsselskap ikke si. Men det er en kjent sak at Ola Rustenberg, Agderfly, er sterkt engasjert. Han har tidligere prøvd å få til noe av samme både i den nedlagte militærleiren på Evje og på Gullknapp. Da sammen med det som nå er Universitetet i Agder.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Det er desverre mange som starter opp en eller annen for for utdannelse, for å tjene penger og lure uskyldige, uten at det er store muligheter for jobb i andre enden. Etter som flaskehalsen i flygeleder utdanningen er kapasiteten til å ha "lærlinger" ute på de opperative enhetene så er vel dette en utdannelse som stopper når man må ha praksisplass i et tårn eller kontrollsentral. Der blit vel Avinor sine elever prioritert.

At man i tilegg skal ha den et avsidesliggende sted uten ruteflyvninger virker også merkelig.

Nå er man vel ikke bundet opp til å ha praksisplass i Norge med en slik utdannelse?
Men tror vel også at dette kan bli litt usentralt. antar dette er et utspill som kommer i etterkant av de problemene som har vært med aviklingen av sommertrafikken i år.



Vidar
 
Re: Flygelederskole på Lista

Lista er vel mer sentralt enn Nord-Dakota reisetidsmessig sett....?
 
Re: Flygelederskole på Lista

UND er ved en by og en internasjonal flyplass. Det eneste det er god tilgang på på Lista er vel forlatte lokaler. Reisevei for elever er nok et lite problem i forhold til hvor kvalifiserte instruktører vil ta seg jobb.
 
Last edited:
Re: Flygelederskole på Lista

UND er ved en by og en internasjonal flyplass. Det eneste det er god tilgang på på Lista er vel forlatte lokaler. Reisevei for elever er nok et lite problem i forhold til hvor kvalifiserte instruktører vil ta seg jobb.

Grand Forks en internasjonal flyplass? Det er vel å strekke begrepet temmelig langt?
 
Re: Flygelederskole på Lista

...men antageligvis flere flybevegelser, enn noen norsk flyplass. De har en latterlig stor flyskole der.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Farsunds Avis skriver i dag at noen vil starte privat flygeleder utdannelse på Lista. Ser forseg ca 70-80 elevplasser.
Er dette realistisk?

Link

For å gå tilbake til det opprinnelige spørsmålet så vil jeg si at det er neppe naturlig å starte det der uten folk ;) eller høyskole eller ATC i nærheten. Men for alle som har skaffet utrangerte lokaler billig så er det jo fritt fram å prøve å skaffe hva som helst av aktivitet.
 
Re: Flygelederskole på Lista

For en flygeleder skole, hva trenges? Hvor lang er teori undervisningen og er det bare teori?
Brukes det noen form for tårn / kontroll sentral simulator og er det dyre ting?

Etter som jeg har lest i en annen tråd her, virker det som det er mest kapasitet på praksis plasser som er den store bøygen for Avinor. Vil det i det hele tatt hjelpe noe for Avinor at det kommer en skole på Lista?

Og uten en avtale med Avinor om praksis og utsjekk så, ja hva så?
 
Re: Flygelederskole på Lista

Teorien er kun en liten del. Mesteparten av undervisningen skjer i radar og tårsimulatorer. Og ja, de koster mye. Pr. Dags dato finnes det ingen fullverdige tårnsimulatorer i Norge.

Det er riktig at det er enhetstreningen som er problemet, så nei flere elever ut i systemet vil nok ikke hjelpe, da kapasiteten til masseopplæring ikke finnes.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Igjen ser vi at dette ikke nytter, det kan ikke på noen måte bli flere flygeledere i Norge.punktum.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Jo det kan det, men dette er ikke måten det skjer på :) Eneste måten å få flere inn i "systemet" på er å minske frafallet både ved sertifisering (førstgangs utsjekk for elever) og ved overføring fra en enhet til en annen. Dette tar tid, det er som nevnt mange ganger før ingen quick fix på problemet.

Ser ikke helt behovet for denne skolen, kan umulig være billigere enn det som allerede er? Stordriftsfordelene i Usa må da være mye bedre enn denne skolen? 70-80 elever er alt for mye for norge, antar de vil utdanne for andre land også, i såfall blir det temmelig tøff konkurranse mot Sverige, England og Usa.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Teorien er kun en liten del. Mesteparten av undervisningen skjer i radar og tårsimulatorer. Og ja, de koster mye. Pr. Dags dato finnes det ingen fullverdige tårnsimulatorer i Norge.

Det er riktig at det er enhetstreningen som er problemet, så nei flere elever ut i systemet vil nok ikke hjelpe, da kapasiteten til masseopplæring ikke finnes.
Det beste salgsargumentet ville vel være å fremfor alt satse på tårnsimulator som de leier ut til Avinor og PFO (årlig simulatortrening for alle flygeledere), og heller supplere med grunnutdanning.. Men da bør den nok ligge på et annet sted enn en nedlagt flyplass :)
 
Re: Flygelederskole på Lista

Det nytter, men det vil ta flere år med max innsats for å komme dithen at man klarer å øke opplæringskapasiteten på enhetene. Avinor klarer å levere så mange elever fra skolen som de ønsker. (Uavhengig av hvor den ligger, det er ikke tema, så lenge kvaliteten på de elevene som kommer ut er bra, er alt ok)

Det hjelper ikke Avinor å kjøpe 100 skoleplasser på UND / EPN/ Lista - stryk det som ikke passer, om opplærngskapasitenen på enhetene i Norge er 35 i året.

Man har forlengst kommet dit at man ikke har kapasitet til å ta et skippertak uten at det operative lider.

Newsflash: Opplæring var ett moment som gjorde at det ble tynt med folk ved Oslo ATCC i juli/aug, fordi man måtte sørge for å ha instruktører klare til å starte opplæring av 4 elever og 6 flygeledere på overføring 27 august. Med oppstart da er de kanskje ferdig før sommerferie 2013, med oppstart senere, garantert ikke.

Uansett ble fordelingen vel skjev, men det er ikke bekvemmelighet som gjør at det ble slik.
 
Re: Flygelederskole på Lista

Grunnen til lokalisering på Lista er at de også vil ha flyskole og mekaniker linje. Tidligere har han prøvd å få til et samarbeid med UiA uten å helt lykkes.

For å drive kommersiell flyskole trenges vel en kontrollert flyplass eller kan en AFIS plass bli godkjent?
 
Back
Top