Flygelederforeningen hadde rett!!

Hurum

ScanFlyer Gold
Flygelederforeningen hadde rett
- Flygelederne hadde rett i sin vurdering av bemanningssituasjonen i kontrolltårnene, sier styreleder Anders Talleraas i Avinor.
Avinors administrerende direktør Randi Flesland (bak) gikk av i desember. Nå sier styreformann Anders Talleraas (foran) at Flygelederne hadde rett i sin vurdering av bemanningssituasjonen i kontrolltårnene. bildet er fra 2004.

Han innrømmer samtidig at flysikringsdivisjonen, ledelsen og styret i Avinor tok feil.

Talleraas sier styret i Avinor i desember ble klar over at ledelsen i Avinor hadde feilvurdert situasjonen, og at man sto i en situasjon hvor selskapet kunne være underbemannet med mellom 60 og 80 flygeledere.

- Vi oppdaget dette i desember, omtrent på det tidspunkt administrerende direktør Randi Flesland i Avinor gikk av, sier Talleraas.

Talleraas sier Avinor orienterte Samferdselsministeren om feilvurderingen i desember, før Flesland gikk av.

Han sier opplysningen om feilvurderingen også framkommer i Avinors såkalte paragraf 10-plan, som er Avinors rapport til departementet. Paragraf 10-planen ble oversendt departementet før påske og danner utgangspunkt for en stortingsmelding som Samferdselsdepartementet annethvert år utarbeider om Avinor.

Talleraas sier den forrige Avinor-administrasjonens feilvurdering av bemanningssituasjonen blant flygelederne skyldes tallmateriale fra 2003.

- Styret tar naturligvis sin del av ansvaret for denne feilvurderingen; selv om det er klart at det er lettere for administrasjonen å ha innsikt i detaljer om forutsetningene for tallberegninger, sier styreleder Anders Talleraas til NTB

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) sier til NTB at hun ikke kan huske om hun ble informert av styreleder Talleraas om Avinors feilvurdering før eller etter at Avinors daværende administrerende direktør Randi Flesland gikk av.

- Dette må jeg undersøke nærmere før jeg kan svare på, sier Navarsete til NTB fredag kveld.
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1288518.ece

Replying to Topic 'Flygelederforeningen hadde rett!!'

Hva VAR det jeg sa?

Flygelederne vet best hvor skoen trykker i ATC, og har i årevis prøvd å fortelle Avinor om behovet. Men neida.

What else is new? Arghhhh.

Kamelene går ned i rikt monn om dagen hos Avinor....men frykt ei....vi har folk på tur til gulfen, som kan sende hjem flere....

:mol

Kanskje et tankekors om hvordan man får frem budskapet? Jeg innrømmer at jeg stolte mest på Avinor og Randi Flesland - men kanskje på grunn av diskusjonsmetoden og det typiske språket for fagforeninger...

Originally posted by EB

Kanskje et tankekors om hvordan man får frem budskapet? Jeg innrømmer at jeg stolte mest på Avinor og Randi Flesland - men kanskje på grunn av diskusjonsmetoden og det typiske språket for fagforeninger...

Var det noe av det vi flygeledere informerte om her på Scanair som var typisk fagforeningsprat?

Hvis man skal snakke om tankekors så kan det kanskje være en ide å reflektere litt over medias makt og folkets forutinntatthet. Man kan for eksempel lese Dagbladets artikkel om denne saken og se hva slags holdninger vedkommende prøver å overføre til sine lesere. Makan til uetterettelig artikkel skal man lete lenge etter:
Dagbladet beskriver situasjonen

Som fagpersonell informerte vi om situasjonen, og mange av dere valgte å tro på det som stod i avisene. Your loss.

Uansett: Det nytter ikke å gråte over sanden som rant ut av timeglasset under brua i fjor. Nå må vi se opp og fram. Vi har fått en kompetent leder som nok skal få oss back on track. Men det medfører nok en del backtrack. :spin:

Ja du sier det så pent - my loss!

Nors luftfart er jo bare rør. Synes hele styret i Avinor bør trekke seg. Talleraas burde tatt sin hatt for lenge siden. Hvem ved sine fulle fem vil ansatte Flesland nå?
Få luftarten opp å gå igjen....

Og framtiden ser ikke lyst ut....for passasjerene

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=113729

Nok en gang må vi belage oss på at andre skal "redde" oss...denne gangen er det svenskene....

Heia Norge :nor

I VG artikkelen skrives det : "Et sted mellom 80 og 90 flygeledere mangler, det er Norsk flygelederforening og Avinor nå endelig enige om "

Hvor lang tid vil det i beste fall ta for å få så mange nye på plass ?
Kan det gjøres noen grep slik at man behøver færre, eller er det det som er gjort med de sammenslåinger og endringer som allerede er gjort?

Beste fall? Gitt den utdanningstakten de snakker om vil det ta 4-5 år, da er ikke pensjonsavgang og folk som slutter regnet med. Mitt stalltips er at det vil komme seg slik at det mest prekære er løst i kanskje 2009.

Originally posted by M609

Beste fall? Gitt den utdanningstakten de snakker om vil det ta 4-5 år, da er ikke pensjonsavgang og folk som slutter regnet med. Mitt stalltips er at det vil komme seg slik at det mest prekære er løst i kanskje 2009.

Eller at en klarer å lokke utenlandske flygeledere til Norge. Når norske flygeledere kan flytte til utlandet og jobb, så skulle en tro det motsatte også lar seg gjøre. Selvsagt med nødvendig opplæring. På den måten kan en kanskje redde situasjonen. Kanskje svenske og danske flygeledere er interessert? Og med den nylig avklarende runden med hvor mange vi mangle ri Norge...så ligger alt til rette for et kraftig lønnsløft til våren vil jeg anta :nor

La oss si det slik: Du skal kaste MYE penger etter en danske for at han skal ta jobb på Banak! Det er ikke Oslo, Gardermoen etc som er vanskelig å skaffe folk til, men skitplassene.

Originally posted by M609

La oss si det slik: Du skal kaste MYE penger etter en danske for at han skal ta jobb på Banak! Det er ikke Oslo, Gardermoen etc som er vanskelig å skaffe folk til, men skitplassene.

I følge media er det Bodø kontrollsentral som gjør at flyene blir sluset gjennom Sverige lengst mulig. Bodø er vel ikke akkurat noen "skitplass"...

Dessuten hører en jo jevnlig at det er redusert trafikk pga manglende kapasitet ved Røyken kontrollsentral.....har vel ennå tilgode å høre at det er redusert trafikk pga lite flygeledere i Banak.;)

Oslo Gardermoen har vel vanligvis redusert trafikk av andre årsaker enn manglende flyveledere har jeg inntrykket av.

Originally posted by Hurum
I følge media er det Bodø kontrollsentral som gjør at flyene blir sluset gjennom Sverige lengst mulig. Bodø er vel ikke akkurat noen "skitplass"...
(...)
har vel ennå tilgode å høre at det er redusert trafikk pga lite flygeledere i Banak.
Siden når ble media en pålitelig kilde? Så langt har riksdekkende media driti ganske mye i hva som skjer ved de såkalte skitplassene.

M609s "hjemflyplass", Bardufoss (:p), har for eksempel restriksjoner.

NOTAM og NOTAM.

Jeg tror kanskje at også flere av disse skitplassene burde gjort det samme, istedet for å drive (ulovlig?) rovdrift av de ansatte.

Originally posted by LN-ATC

Originally posted by Hurum
(...)
har vel ennå tilgode å høre at det er redusert trafikk pga lite flygeledere i Banak.
Siden når ble media en pålitelig kilde? Så langt har riksdekkende media driti ganske mye i hva som skjer ved de såkalte skitplassene.

M609s "hjemflyplass", Bardufoss (:p), har for eksempel restriksjoner.

NOTAM og NOTAM.

Jeg tror kanskje at også flere av disse skitplassene burde gjort det samme, istedet for å drive (ulovlig?) rovdrift av de ansatte.

Men nå har vel flygelederne selv gått ut i media og bekreftet at Bodø er et av de største problemene. Og som reisende så er vel restriksjoner i Røyken/Bodø langt verre enn at det blir restriksjoner rundt Bardufoss lufthavn vil jeg tro.
Oppfatter jeg deg slik at om flyglederne i Bardufoss og banak får tilført ressusrser så vil flytrafikken i Norge gå bedre? Spør av uvitenhet...for en som ikke er inne i dette vil det resonnementet høres svært merkelig ut når en sitter i Bergen, Trondheim og Stavanger og får beskjed om at flyene blir forsinket nok en gang pga manglende kapasitet ved Røyken.

Synes forøvrig det ble nok skit og drit her...

Dette er bare noe Talleraas kommer med for å få en litt mer behagelig hverdag i forholdet til den nye samferdselsministeren. Noe måtte han gjøre etter at styret lot seg påvirke av opptøyene på Røyken og ga etter for alle av flygeledernes krav, noe som blir dyrt for oss skattebetalere ;)

Du sa du ikke hadde hørt om redusert trafikk ved for eksempel Banak pga mangel på flygeledere. Jeg kom med en opplysning om at ved Bardufoss har de restriksjoner, som en slags sammenligning.

Men så lenge trafikken i Sør-Norge går greit, er det ikke så mange som bryr seg om hva som skjer i distriktene. :nor

Originally posted by LN-ATC

Du sa du ikke hadde hørt om redusert trafikk ved for eksempel Banak pga mangel på flygeledere. Jeg kom med en opplysning om at ved Bardufoss har de restriksjoner, som en slags sammenligning.

Men så lenge trafikken i Sør-Norge går greit, er det ikke så mange som bryr seg om hva som skjer i distriktene. :nor

Vi har jo en regjering med såkalla sterk distriktspolitikk...så om ingen bryr seg om distriktene nå så kommer det nok ikke til å skje :nor

"What if this is as good as it gets?"

"oss skattebetalere" er tull og tøys. Avinor er selvfinansierende, og har vært det siden 1993, da Luftfartsverket ble forvaltningsbedrift.

Originally posted by Airwolf

Dette er bare noe Talleraas kommer med for å få en litt mer behagelig hverdag i forholdet til den nye samferdselsministeren. Noe måtte han gjøre etter at styret lot seg påvirke av opptøyene på Røyken og ga etter for alle av flygeledernes krav, noe som blir dyrt for oss skattebetalere ;)

Største P*** pratet jeg har hørt på lenge.....

Hvis det er noe styret har demonstrert så er det i alle fall at de IKKE skulle høre på innvendinger fra flygelederene m.h.t take-off 05. Det har blitt advart om mangt og meget de siste årene, dette gjelder både bemanning, sektorisering, utdanning, "raseringen" av flynavigasjonstjenesten etc. uten at det ble tatt til følge.

Resultatet ser vi i dag:
-kritisk bemannings situasjon
-flygelederene som er dritt lei hele firmaet, og drar utenlands
-masse tjenester må kjøpes (fra b.l.a Sverige) for å klare eks den sårt trengte oppgraderingen til NATCON i Bodø (husk...vi hadde ALLE disse folkene, men de sluttet i protest) garantert dyrere enn om vi gjorde det selv

Hvis det er noen som bruker "skattebetalernes/passasjerenes" penger så er det da FAEN meg Avinor selv.....

Airwolf: Prøv for engangs skyld å svare på et spørsmål om et av dine tøvete inlegg:

Hvilke "alle flygelederenes krav" er det du sikter til?

Tenker du på slike ting som SOL/NORSIM? Eller det at det blir en stor-approach?
Faktum er at hvis det var noen interesse for å spare penger, så burde man ikke bygge noe på GM i det hele tatt. Believe me.....her snakker man om å bruke noen hundre millioner, for å legge ned et anlegg som har kostet nær en milliard og fungerer utmerket, bare for å gjøre akkurat samme jobben, og dette angivelig for å spare 10 mill i året i driftsutgifter....
Forventer en liste fra deg med alle de kravene vi flygeledere på Røyken har stilt...

Sander Johansen
Flygeleder Oslo APP

Back