flygeledere fra utlandet

Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Ja kom igjen. Hvis hun klarer å hente inn noen dansker så er de mer enn velkommen. Sannsynligheten for at du får en 58 år gammel danske til å flytte til Norge for å jobbe er vel heller liten, ikke sant?

K
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Tiltredes!!!

Øh - flygeledermangelen er meg bekjent størst i nord. Slik jeg kjenner dansker synes de Oslo er arktisk område mht klima, og bare spør dem om ølpriser. Den minister som tror han/hun skal lokke dansker opp til Ultima Thule etter at de har oppnådd pensjon og kan drikke øl hele dagen i varmere strøk, er på fatal bærtur!

De eneste som kunne tenkes å flytte til Nord-Norge måtte være Nord-Svensker, men det er neppe for mange overtallige flygeledere der (svensker er åpenbart bedre på planlegging enn sine naboer over Kjølen). Dream on.

Hva f... betaler vi politikere og byråkrater for? De lever jo i en annen verden! :pissed
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Å hente inn flygeledere fra andre land enn de nordiske blir vel litt upraktisk mtp. på språk vel?

...og det begynner å bli noen år siden Luftfartsverket ble Avinor...
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Nei. Hvorfor det? Like enkelt å forstå engelsk som dansk.
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Originally posted by Arrow


Nei. Hvorfor det? Like enkelt å forstå engelsk som dansk.

Flygeledere i Norge må kunne flytende norsk:mol
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Jeg tipper at den regelen om å kunne snakke nork er på vei ut. Etter hendelser i diverse land på grunn av to-språk-kontroll (jfr SAS vs AF på CDG omtalt på dette forum) så ligger det an til at vi går over til kun engelsk i løpet av kort tid. Og koordinering innad i ATC må da kunne foregå på engelsk, spesielt hvis det etter hvert blir det eneste språket som brukes utad.
Så det er ingen reell hindring om kort tid.

Som nevnt allerede er vel det største problemet at vi ikke har regelverk som tillater utlendinger, vi har ikke rutiner som tillater utlendinger. Og dette må forandres. Og det tar tid. Og hvem må eventuelt sette seg ned og forandre rutinene? Jo, flygeledere (aktivisert av tilsynet, som ikke akkurat har flust med folk de heller). Og hvor er det at flygeledere forventes å befinne seg i de neste ti årene? Jo, i hotseat i et tårn eller kontrollsentral, siden vi ikke har folk til å drive med utvalgsarbeid.
Det kunne gått an å sette avdanka sekstiåringer til å gjøre jobben men det spørs hvor effektivt det blir hvis man setter folk som i 40 år har snakket med fly til å gjøre dyptpløyende endringer i et nasjonalt regelverk... Det blir vel som å sette en 60 år gammel trailersjåfør til å jobbe med nasjonal transportplan... :)

Reell løsning?
Kutte i tjenestetilbud der man kan. Nattestenge flyplasser, sende av gårde de flygelederne som er villig til å jobbe på kontrollsentral fort som fy, så får vi kontrollsentralene opp og gå om et halvt års tid. Etter hvert som nye aspiranter kommer til blir de sendt ut på små enheter, slik at eldre, erfarne flygeledere kan reise til kontrollsentraler igjen. På den måten blir alle fornøyde og lufttrafikken vil være oppe og gå i løpet av 5-10 års tid...
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

jeg vet ikke helt det du atck. Da må i så fall samtlige piloter i dette landet bli så flinke i engelsk, at de også snakker det i en nødsituasjon. Du kan jo selv tenke deg mr. VFR fra en eller annen plass oppe i Finmark. Trukkje han gidder snakke engelsk om det går "åt skogen". Skulle likt å se trynet på polakken som sitter der i tårnet sitt, og ikke aner hva han gjøre da.:nor
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Det er slik det fungerer i hele midtøsten (våre flygeledere som reiser til Abu Dhabi får ikke beskjed om å lære seg arabisk) så jeg er ganske sikker på at det går den veien.

Beskjeden blir nok heller at hvis du er flyger og ikke kan snakke engelsk så har du intet i kontrollert luftrom å gjøre... synd men sånn er det.

Forøvrig vil det vel alltid være en flygeleder som kan norsk tilgjengelig på en kontrollsentral skulle driten treffe vifta.
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Sånn gikk det når Avinor valgte å legge ned kontrollsentralen i TRD......
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Man kan i alle fall observere at tårngutta har en stor motstand mot enhver foreslått endring som rikker De Norske Flygelederes posisjon.
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Tulling...

Vi ønsker utlendinger hjertelig velkommen! Problemet er bare at vi vanskelig kan se for oss en strøm i retning Norge, når det finnes så mange andre bedre markeder. Men slapp av, vi er vant til å få skylda for det meste. :)
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Jeg skal personlig ta på meg å lære opp alle utenlandske flygeledere som skulle ønske å jobbe på Bardufoss. Det ligger 0% prestisje i å holde dem vekk!

Nå er det engang sånn at det vil føre til en del kostnader om tårnflygeledere ikke skulle kunne engelsk i alle fall. Jeg kan bare snakke for Bardufoss, men av de vi har telefon og radiokontakt med i løpet av en dag, så er det ikke mange som er plagsomt flinke i engelsk. Så lenge det ikke er krav til engelsk R/T kunskaper for å jobbe i Plasstjenesten, Brann/Havari, flynavigasjonstjenesten, elektrikere, entrepenører, vakt og sikring, handlingselskaper, for å avtjene verneplikt, etc etc..... så vil man ha behov for Norsk i tårnene.

Siden jeg ikke har jobbet på kontrollsentral, så skal jeg ikke uttale meg alt for standhaftig, men jeg ser ikke så store problemer der, da de aldri er alene på jobb, og har supervisors, samt at de ikke har så mange kontakter utenfor LTT.

Men: Språk er faktisk det minste problemet! Som kollega'n fra sør-vest sikter til, så er ikke kalde Norge veldig attraktivt for utlendinger. Så lenge vi ligger helt i bånn av lønnskalaen i Europa (sett opp mot kjøpekraft) vil vi ikke kunne trekke til oss folk utenfra. (Noen få "tullinger" kan få, men ikke så mange at det hjelper på)
Desverre viser de siste 2 mnd at Avinor ikke er villig til å betale så mye at det blir interessant for utlendinger å komme hit. ( I alle fall ikke til de enhetene som sliter med rekrutering, Oslo ATCC kunne vi fylle opp i morgen, om vi ga f.... i Nordnorge!)


Nei, tilbake til rødvinflaska, den er snart tom! :mol
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Flygeledere er ikke forskjellige fra andre yrkesgrupper i Norge. Generelt sett kan man si at man er skeptisk til alle fra utlandet, uansett hvilket domene man tilhører, i Norge.

Og hvorfor er det så rart å tro at noen vil flytte til Norge? Det er da et flott land å bo og jobbe i. Og hvem sier at de som kommer fra utlandet ikke kan lære seg norsk. Det er et veldig enkelt språk å lære.
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Hver gang våre venner i tårn eller under bakken kommer med utmerkede forklaringer på en økende problemstilling så får de slengt tilbake at de lider av fremmedfrykt eller er redd for forandring.. makan.. :mol
Når flygeledere flykter landet i hopetall så er det vel rimelig greit å anta at gresset ikke er grønnest i Nord-Norge?
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Poenget er at man trenger ikke være NORSK for å gjøre jobben.
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Hør her, og denne er rettet til PA Viking og andre som til stadighet ikke gidder å lese innleggene fra oss flygeledere:

SEND FLYGELEDERNE TIL OSS! SAMMA F... HVOR DE KOMMER FRA!

Er det så vanskelig å forstå? Hvor mange måter vil dere vi skal forklare situasjonen på? Det er ALT FOR FÅ flygeledere i Norge, vi ØNSKER at flere utlendinger skal komme slik at vi slipper å jobbe ræva av oss på en enhet vi nødvendigvis ikke ønsker å være på.

Er det så forbanna vanskelig å lese det vi skriver?

Er det, ut fra UTALLIGE innlegg fra oss som jobber i bransjen, så forbanna vanskelig å forstå at vi IKKE FÅR TAK I flygeledere fra utlandet, uansett hvor mye vi ønsker det?
Er det så forbanna vanskelig å forstå at vi ikke har et regelverk som ikke er tilrettelagt for utlendinger?
Er det så forbanna vanskelig å forstå at noen må forandre regelverket slik at utlendinger kan jobbe i Norge. Og at dette tar tid. Og at noen må vedta at det skal være lov for utlendinger å komme til Norge? Og at de som vedtar dette IKKE er flygelederne, det er ikke Avinor. Det er Norge Nasjonen. Som ikke får ut fingern.
Er det så forbanna vanskelig å forstå at det ikke er VI som bestemmer om det skal komme utlendinger til Norge? Hvorfor er det da vi som får skylda?

Vi har et umiddelbart problem i Norge, og det er at det er alt for få flygeledere på enkelte enheter, sånn som Bodø og Stavanger kontrollsentral. Ble det vedtatt i dag at man kunne ta imot utenlandske flygeledere med kun engelsk som språk så ville det fremdeles tatt ihvertfall ett år for å sjekke ut disse på relevant sted...

Dette er søren tryte meg for dumt.

Edit: Alt for stygt språk. :p
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

.....

Hva om "noen" gjør noe med de faktorene som gjør at man antar at utlendinger
ikke ønsker å jobbe i norge.

I svært mange andre bransjer så ønsker (vestlige) utlendinger faktisk å jobbe i norge.

Merkelig ...

Regler og økonomi kan justeres....


/Geir
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Originally posted by P.A. VIKING


.....

Hva om "noen" gjør noe med de faktorene som gjør at man antar at utlendinger
ikke ønsker å jobbe i norge.

I svært mange andre bransjer så ønsker (vestlige) utlendinger faktisk å jobbe i norge.

Merkelig ...

Regler og økonomi kan justeres....


/Geir

Jepp. Men som sagt, noen må forandre de reglene. Og noen må forandre på økonomien. Og det er ikke flygelederne...

Det er fascinerende hvor sterke meninger folk har om oss flygeledere, basert på medias forståelse av hva som foregår. Med tanke på hvordan media slukte rått det som ble servert av våre tidligere ledelse er det kanskje på tide å revidere sin egen oppfatning av hvor onde, konspiratoriske og samfunnsfiendtlige vi flygeledere faktisk er?
Tro det eller ei, det eneste de fleste av oss har lyst til er å snakke med fly og gjøre en god jobb. Så det gjør vi.
 
Replying to Topic 'flygeledere fra utlandet'

Originally posted by P.A. VIKING



I svært mange andre bransjer så ønsker (vestlige) utlendinger faktisk å jobbe i norge.

/Geir



Nå er vel ikke flygeleder-yrket helt sammenlignbart med andre yrker? For det første, er det vel ikke så lett å bli flygeleder som det er å bli sykepleier, flyvertinner, snekker, rørlegger, eller elektriker?

Det er vel en statlig utdanning i de fleste land, og siden luftfarten er økende i de aller fleste landene, så vel de fleste rimelige villige på å holde på sine flygeledere?

Og hvor mange utlendinger har lyst til å flytte til Lakselv, når lønnen heller er ikke deretter....

Og hvis vi skal ha flygeledere som bare snakker engelsk, så må vel de har assistenter som tar seg av hendvenelser som kommer fra som snakker norsk. Og det er jo større sjanser for misforståelser, som igjen går løs på sikkerhetsmarginene...

Bare mine 3 cents hvertfall.
 
Back
Top