Flygeleder

girlg

Newcomer
Jeg er ei jente på 19, som har fått lyst til å bli flygeleder:)
I den forbindelse lurer jeg på om det er noen av dere som har vært igjennom opptaksprøvene og kanskje har den utdannelsen, som kan fortelle meg litt om hvordan det er?
Jeg skjønner at det bare er noen få som får denne muligheten, men jeg vil prøve likevel. Har sett på opptakskravene på hjemmesidene til avinor, og de har jeg ikke noen problemer med:)
Har også fått med meg at utdanningen nå er flyttet til USA, det er kanskje noen som vet noe om utdanningen der? For på nett så finner jeg for det meste bare info om skolen i Sverige:p

Håper noen kan svare:)

Hei, og velkommen hit!

Det er noen flygeledere som er med her, ja. De vil nok gi deg tilbakemeldinger etter hvert.

Ja, utdannelsen foregår i USA, University of North Dakota, her er noen sider hos dem om ATC utdannelsen.

Mvh,

Jeg tok opptaksprøvene i april i år, og besto dem. Dessverre besto jeg ikke intervjuet, som jeg ikke kan si var en hyggelig opplevelse. For det første var de to flygelederne jeg ble intervjuet av, svært lite imøtekommende, følte meg slett ikke velkommen i det hele tatt. For det andre synes jeg fokuset på at jeg ikke har avtjent verneplikt, ble altfor stort, og jeg opplevde at de (særlig den ene herremannen) nærmest så ned på meg fordi jeg ikke hadde avtjent verneplikt. Han begynte å prate om "men hva med å forsvare konge og fedreland, da?", gud bedre! Det er i mine øyne bare tull å bruke så mye tid på dette, da det ikke engang er krav om avtjent verneplikt for å bli flyveleder. Spørsmål om verneplikt skal være avklart, noe det var i mitt tilfelle. Den type grilling i forhold til et spørsmål som ifølge Avinor ikke er særlig relevant, er tøvete, etter min mening. De burde heller brukt tid på mer viktige spørsmål. Jeg lurer på om det hadde vært like stort fokus på dette om jeg hadde vært jente...? Etter intervjuet mistet jeg rett og slett litt lysten på å bli flygeleder, i og med at mottakelsen og opplevelsen ikke var mye god. Dessverre. Men, kanskje hadde jeg uflaks.. Håper hvertfall du - om du består fase 1 og 2 av opptaksprøvene - får en bedre opplevelse av intervjuet enn det jeg fikk.

Ellers kan jeg bare ønske deg lykke til, opptaksprøvene er litt vanskelige, det skal jeg ikke legge skjul på, men vær fokusert og konsentrert, så går det bra! :) På opptaksprøvene føler man seg velkommen, også!

Last edited:
Jeg tok opptaksprøvene i april i år, og besto dem. Dessverre besto jeg ikke intervjuet, som jeg ikke kan si var en hyggelig opplevelse. For det første var de to flygelederne jeg ble intervjuet av, svært lite imøtekommende, følte meg slett ikke velkommen i det hele tatt. For det andre synes jeg fokuset på at jeg ikke har avtjent verneplikt, ble altfor stort, og jeg opplevde at de (særlig den ene herremannen) nærmest så ned på meg fordi jeg ikke hadde avtjent verneplikt. Han begynte å prate om "men hva med å forsvare konge og fedreland, da?", gud bedre! Det er i mine øyne bare tull å bruke så mye tid på dette, da det ikke engang er krav om avtjent verneplikt for å bli flyveleder. Spørsmål om verneplikt skal være avklart, noe det var i mitt tilfelle. Den type grilling i forhold til et spørsmål som ifølge Avinor ikke er særlig relevant, er tøvete, etter min mening. De burde heller brukt tid på mer viktige spørsmål. Jeg lurer på om det hadde vært like stort fokus på dette om jeg hadde vært jente...? Etter intervjuet mistet jeg rett og slett litt lysten på å bli flygeleder, i og med at mottakelsen og opplevelsen ikke var mye god. Dessverre. Men, kanskje hadde jeg uflaks.. Håper hvertfall du - om du består fase 1 og 2 av opptaksprøvene - får en bedre opplevelse av intervjuet enn det jeg fikk.

Ellers kan jeg bare ønske deg lykke til, opptaksprøvene er litt vanskelige, det skal jeg ikke legge skjul på, men vær fokusert og konsentrert, så går det bra! :) På opptaksprøvene føler man seg velkommen, også!
Synd at det ikke gikk så bra på intervjuet da. De hadde sikkert ikke hatt like stort fokus på det om du hadde vært jente, håper jeg da. Jeg skjønner at du mistet lysten på å bli flygeleder etter dette ja, men jeg får håpe at ikke alle opplever intervjuet slik.

Jeg har lest en del om disse opptaksprøvene og det virker som det ikke er så mye man kan øve på i forkant. Er det virkelig ingen ting å forberede seg på?

Jeg er nettopp ferdig med utdannelsen i Sverige, om en uke er det ut på enhet i Norge for praksisen!

Opptaksprøvene kan du vel egentlig ikke forberede deg på, eneste som gjelder er og være utvilt og opplagt.. Jeg ble intervjuet av to veldig hyggelige flygeledere, så tror ikke intervjuet er noe og bekymre seg så mye over
Åssen utdannelsen er i USA kan jeg ikke si noe om. Men jeg synes i allefall utdannelsen har vært veldig innteresant og morsom hele veien.. Veldig mye teori og lære i starten, men så blir det mer og mer simulator, og da er det veldig gøy!

Kan bekrefte at det ikke er noe særlig man kan gjøre for å forberede seg. Bare møt opp frisk og rask, klar for noen timer med høy konsentrasjon :)

Jeg er nettopp ferdig med utdannelsen i Sverige, om en uke er det ut på enhet i Norge for praksisen!

Opptaksprøvene kan du vel egentlig ikke forberede deg på, eneste som gjelder er og være utvilt og opplagt.. Jeg ble intervjuet av to veldig hyggelige flygeledere, så tror ikke intervjuet er noe og bekymre seg så mye over
Åssen utdannelsen er i USA kan jeg ikke si noe om. Men jeg synes i allefall utdannelsen har vært veldig innteresant og morsom hele veien.. Veldig mye teori og lære i starten, men så blir det mer og mer simulator, og da er det veldig gøy!
Det høres bra ut :)
Jeg har hørt at det er Avinor som bestemmer hvor man skal være på praksisen og de 3 pliktårene, har man ingen mulighet til å påvirke dette og komme med ønsker for hvor man vil være? Jeg vil veldig gjerne jobbe på Værnes, da jeg bor ganske nærme, men man må vel være forberedt på å bli sendt over hele landet?

Praksisen kan du ikke påvirke noe.. I de 3 pliktårene søker man plasser, men man skal nok ikke håpe for mye på de største enhetene med det aller første

Praksisen kan du ikke påvirke noe.. I de 3 pliktårene søker man plasser, men man skal nok ikke håpe for mye på de største enhetene med det aller første
Ok. Jaja, jeg må vel først og fremst komme meg igjennom opptaksprøvene da:p
Takk for hjelpa:)

Muligheten for å forbli på Værnes, etter endt utdannelse, er lik null.
Jeg har selv gått på UND i sin tid. Det er en bra skole.

Følgene tårn kan du komme i praksis på: Gardermoen, Torp, Rygge, Kjevik, Sola, Flesland, Kvernberget, vigra, Værnes, Bodø, Evenes, Bardufoss og Alta.
Alle tre kontrollsentralene tar også i mot elever.

Hei girlg!
Jeg jobber som flygeleder på Sola TWR/APP, og har også i en periode jobbet ved Bodø kontrollsentral. Jeg har jobbet som flygeleder i 5 år, og begynte på utdanningen i 2003, og tok utdanningen ved UND i USA. Dette er en helt super skole, men vi ble den siste klassen der da vi ble ferdige i 2004. Så har det vært noen år i Sverige, før det nå altså er tilbake i Grand Forks i Nord-Dakota.
Det nye programmet er helt supert, og alle som kommer gjennom nåløyet på opptakene er sikret en god utdannelse en skole som er state-of-the-art. I forbindelse med en samling jeg har vært på de siste dagene, har jeg fått gleden av å møte senest i dag formiddag med hovedinstruktøren og sjefen for programmet ved UND.

Når det gjelder ditt spesifikk spørsmål om å jobbe på Værnes, så vil du nok gjøre det en gang. Nå er det sånn at Værnes faktisk er Norges mest ettertraktede enhet for tiden, så du stiller nok et stykke bak i køen (blant annet bak undertegnede..:) ) for å få jobbe der. Dette har sammenheng med Avinors nedleggelse av Trondheim kontrollsentral i 2004, sånn at det er mange trøndere rundt omkring i Norge som venter på stilling der for å "komme tilbake". Det er likevel sånn at Værnes er opplæringsenhet, sånn at å gjøre sin enhetstrening der (etter skolen), er sannsynlig, og du kan til en viss grad påvirke dette selv. Men husk at det er Avinors behov som bestemmer både hvor du får opplæring, og hvor du så må jobbe etterpå. Erfaringsmessig kan det ta alt fra 4 uker til flere år fra du sertifiseres til du (kanskje) blir flyttet på, men dette kan man til en viss grad påvirke selv også. Når det er sagt, noen år på et sted som kanskje ikke er ditt førstevalg på du nok påregne.

Til OleSR; det var synd at intervjuet ikke gikk så bra. Men du skal ikke nødvendigvis tro at spørsmålene du ble stilt ikke hadde relevans. Jeg er klar over at det per i dag er to flygeledere som tar intervjuet, i min tid var det også en psykolog med på intervjuet. Det er ikke nødvendigvis svarene dine man er interessert i, men hvordan du ter deg, om du blir stresset, og om du kan "vippes av pinnen".

Hvis du lurer på noe mer, spesifikke ting må du gjerne sende en PM, så svarer jeg på det meste :)

Yepp det kan man. Vet ikke helt hvor store sjansene er. I alle fall mye bedre enn Værnes. Men om hovedflystasjonen på ørland legges ned, minker nok sjansene betraktelig.

Kan man komme i praksis på Ørland også? :)
Har du noe peiling på hvor store/små sjansene er for å få jobbe der etter endt utdanning eller?

I utgangspunktet helt greie sjanser for å jobbe på Ørland, men som Cato sier, det vil jo være svært avhengig av flystasjonens eksistens.
Per idag er både Ørland og Røros litt "venteenheter" for Værnes, ref posten min tidligere, men etterhvert som folk får jobb på Værnes åpner det seg opp. Mange trønderske flygeledere som "vil heim, shø".

Dette har ingen direkte innvirkning på om man går sin opplæringsperiode der eller ikke, men det påvirker jobb etterpå naturligvis.

Back