Flyforbindelse videre mistet pga teknisk feil på fly

Re: Flyforbindelse videre mistet pga teknisk feil på fly

SAS ombooket ham ikke til Oslo i direkte forstand. Han fikk refundert billetten til ARN, som man har krav på ved kanselleringer, og stakk deretter bort på billettkontoret og kjøpte en billett CPH-OSL for pengene. Han har altså ikke fått annet enn det han har krav på.
Han skriver selv:

Der fikk jeg, etter mye om og men, ombooket billett direkte til Oslo i stedet og det uten noen ekstra kostnad. Det takket jeg jo ja til. Men jeg fikk ikke refundert for den ubrukte billetten Stockholm-Oslo.

Han skriver også:
Det jeg fikk tilbud om, var å enten bli ombooket på neste fly til Arlanda kl 16.15 og miste flyet mitt videre, eller få pengene refundert for denne enkeltstrekningen. Uten å ha noe særlig valg, ble sistnevnte alternativ valgt, og da var det bare å stille seg i kø hos billettkontoret til SAS på Kastrup.

Mulig OP bør presisere litt nærmere om det skal ha noe for seg å diskutere rettigheter i dette tilfellet.

Ser at førsteinnlegget kan ha skapt noen misforståelser. Jeg fikk ikke refundert billetten. Jeg fikk tilbud om det på transfersenteret, men da måtte jeg ned på SAS's billettkontor for å få pengene refundert. Det var her det åpnet seg en mulighet for at jeg kunne bli ombooket til et direktefly til Gardermoen i stedet. Så jeg takket jo pent ja til det. Da ville jeg ikke få noen penger refundert. Har siden sendt en skriftlig henvendelse til SAS der jeg forklarer denne episoden, så får jeg se hvor det bærer hen.

Kan hende jeg tar feil her, men virker som om enkelte her mener jeg bare har meg selv og takke. Vel, jeg har kanskje lært en lekse til neste gang, men likevel: Med to timers mellomlanding burde jo være god margin for å rekke fly videre, tenkte jeg. Tydeligvis ikke. Ekkel opplevelse, rett og slett.

Last edited:

Med to timers mellomlanding burde jo være god margin for å rekke fly videre, tenkte jeg. Tydeligvis ikke. Ekkel opplevelse, rett og slett.

Du vil aldri være 100% garantert med to separate billetter. Men, SAS hjalp deg denne gangen. Du betalte for CPH-ARN-OSL og de fikk deg CPH-OSL så jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter.

Men med to timers transfer så kan det hende forsikringsselskapet kan hjelpe deg med saken. Du skulle reise CPH-OSL og du kom deg frem CPH-OSL. Du får dokumentere "ekstrautgifter" for dem, men så vidt jeg kan se er det hvertfall ikke opplagt at du har noen sak.

OK; så du mener at i tillegg til at SAS strakk seg beyond sitt ansvar overfor deg, skal du ha en økonomisk kompensasjon??

I forhold til å kreve forsikringsselskapet ditt for noe som helst, må det jo ha oppstått et tap. Jeg tror ikke du får en vanlig reiseforsikring til å dekke det emosjonelle tapet du må ha opplevd ved å ikke få fløyet noen gamle flytyper, altså.

Jeg skjønner ikke helt hva du krever. Du vil ha penger tilbake i tillegg??

Tydeligvis ikke. Ekkel opplevelse, rett og slett.

Hvis du presenterte saken din like rotete på Kastrup som på denne tråden her, så kan jeg skjønne at du sannsyligvis har gjort det vanskelig både for deg og for SAS.

Hva var den egentlige hensikten med reisen? Å komme deg fra CPH til OSL, eller til ARN? (For ordens skyld så selger SAS ikke normalt billetter for å prøve ut ulike flytyper, så om det var hensikten så har det helt og holdent vært ditt eget prosjekt, og ikke noe SAS planlegger med eller garanterer)

Hvor seint ankom du til ditt endelige bestemmelsessted i forhold til opprinnelig plan? Har du hatt noe økonomisk tap i forhold til opprinnelig plan?

Slik jeg ser det så kjøpte du to billetter i hensikt å komme deg til OSL, hvor smart det er og om du sparte penger på det vet jeg ikke, men siden du har kommet deg til OSL så har SAS fullført det som var planen.

Det kan hende at kundeservice kommer til å refundere ARN-OSL av goodwill. Men den billetten er jo egentlig en del av reisen din, siden du påberoper deg at du bestilte de i hensikt av å reise til OSL.

Et lite råd for framtiden er at en del selskaper tilbyr multicity-billetter via nettsidene sine. Det kan jo være å anbefale om du vil prøve noe lignende igjen med andre selskap enn SAS.

Forutsatt at du unngår å legge prosjektet til de verste vintermånedene er så store forsinkelser uvanlige. Så lenge økonomien tåler det potensielle tapet ville jeg ikke latt 1 slik hendelse skremme meg ;) Har hatt god tid de gangene jeg har lagt inn gode 2 timer connection på OSL med separate billetter.

Back