Flyet kansellert, neste går på tirsdag.

baselutvann

ScanFlyer Gold
Flyet kansellert, neste går på tirsdag.

Da har 2 familiemedlemmer havnet i en liten knipe, da deres flight fra Vilnius med DY1083 er innstilt. Hvilke rettigheter har man? De ringer fra Lituaen og vet ikke helt hva de skal gjøre.

Noen som kan hjelpe?

Re: Flyet kansellert, neste går på tirsdag.

De fleste reiseforsikringer dekker "innhenting av reiserute" i tilfeller som dette.

Hvis det ikke er "forhold utenfor selskapets kontroll" som er årsaken har de rett til 250 euro i kompensasjon samt hotell og mat og drikke frem til de komme seg hjem. I praksis er det vel heller regelen enn unntaket at flyselskapet mener det er slike forhold som er grunnen. Men det lønner seg å spørre, noen ganger får man mer enn det man formelt sett har krav på. Uansett årsak har man rett til å få refundert billettene.

Hvis de har betalt dyrt for DYs fleksible billetter, kan de nok bookes om til neste avgang :lol:

Reiseforsikring er mitt tips.

"Innhenting av reiserute" høres ut som det beste. Forsikringsselskaper forutsetter ofte mer enn 24 timers forsinkelse for at det skal være mulig å innhente og velge en ny reiserute, men i dette tilfellet innebærer jo tilbudet fra flyselskapet en forsinkelse på mer enn 24 timer. Anbefaler at du finner en ny reiserute (f.eks. SAS via København), ringer reisebyåret og oppretter sak, bestiller billettene og sender inn skademelding for refusjon.

De er ehmm veldig hjelpsomme på facebook gett:

Kunde:Vaart fly fra Vilnius til Oslo er kansellert, og vi maa hjem i dag. Hvilke alternativer finnes det?
Norwegian Hei xxxx,

Norwegian har dessverre ingen avganger ikveld fra Vilnius, så det blir alternativt å sjekke om andre selskap har avgang tilbake til Norge.
Anbefaler deg å ta kontakt med vårt kontaktsenter på 0047 21 49 00 15 for ombooking/refusjon av flybillett. /P

Booker de virkelig ikke om folk til andre selskap altså? Det høres helt absurd ut...

Har vært borti BA flighter som har blitt kansellert pga værforhold, og da har de ringt meg på forhånd og satt meg på en SAS flight eller noe.

I det minste kunne de vært behjelpelig med ei alternativ flyrute.
Slett kundeservice rett og slett !

Booker de virkelig ikke om folk til andre selskap altså? Det høres helt absurd ut...

Har vært borti BA flighter som har blitt kansellert pga værforhold, og da har de ringt meg på forhånd og satt meg på en SAS flight eller noe.

DY kan ikke. Ingen interlineavtaler, ingen ombooking. Alternativet er at stasjonssjefen blar opp kredittkortet ... vent litt, sa jeg stasjonssjef? Nei, de har visst ikke det heller ....

DY kan ikke. Ingen interlineavtaler, ingen ombooking. Alternativet er at stasjonssjefen blar opp kredittkortet ... vent litt, sa jeg stasjonssjef? Nei, de har visst ikke det heller ....

Har man stasjonssjefer på mindre destinasjoner i det store og hele? Jeg tenker ikke bare på DY, men på andre selskaper.

Forøvrig så er vel dette en av ulempene med å fly selskaper som DY.

Forøvrig så er vel dette en av ulempene med å fly selskaper som DY.

Ja, det må man kunne si da. Det er vel ganske lite kjent også.

Alt kan organiseres, og det kan sikkert DY gjøre også. Men uten en mann på stedet blir det ofte slik at en kommer sist i køen hos handlingsselskapet og at innsatsen hos disse blir mindre fordi ingen passer på. Selv om vedkommende ikke er på stedet ved hver flight, vet man av han vil stå på kontoret ditt neste dag.
Noen må også betale for eventuell rerouting og expenses, og dette kan selvfølgelig også organiseres via HQ, men da blir ting straks vanskelig.

Ingen kritikk mot DY egentlig - de har bare valgt en annen måte å gjøre ting på.

Ja, det må man kunne si da. Det er vel ganske lite kjent også.

Jeg trodde dette var relativt kjent? Jeg har iallefall inkorporert dette i mine beslutninger om hvilket selskap jeg flyr med. DY er ikke noe problem om det er til destinasjoner de har mer enn 3-4 flygninger i uken.

Back