Flybransjen er i det kreative hjørnet.

k.s.

ScanFlyer Blue
Flybransjen er i det kreative hjørnet.

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/08/14/543569.html

hva blir det neste.

TILTAK FOR Å KUTTE DRIVSTOFF
• Norwegian reduserte grensen for håndbagasje med fem kilo.
• Norwegian øker effektiviteten på motorene ved å ha hyppigere motorvask.
• SAS Norge bytter til lettere flyseter.
• British Airways innfører lettere flymat.
• Noen selskap vil erstatte gratis papirbaserte flymagasin med elektroniske utgaver.
• Bare en motor brukes ved taksing. Kan spare 20 kilo drivstoff pr tur.
• Mindre drivstoff i tankene på korte flyturer.
• Vinflasker av glass byttes med kartongvin.
• Oksygenflasker i metall erstattes med kullfiberflasker.
• Serveringsvogner byttes ut med lettere typer.
• Unødvendig serviceutstyr reduseres
• Papirbaserte skjemaer ertsattes med elektroniske skjemaer.

Last edited:
Re: Flybransjen er i det kreative hjørnet.

Men forhåndsbestilling av taxfree som sendes som noen tonn cargo til syden for så å legges i setene og fraktes hjem igjen som håndbaggasje, det forsetter man nok med skulle jeg tro.

Er det mange som nå kun bruker en motor ved taxi?

Gjelder vel bare taxi til gate regner jeg med, siden man trenger en startleder ved motoroppstart. Ser ofte propellfly (F50, Saab 340, ATR) gjøre dette, men hender også at noen 737'er kutter en motor før det kommer helt frem til gate.

Last edited:

Men forhåndsbestilling av taxfree som sendes som noen tonn cargo til syden for så å legges i setene og fraktes hjem igjen som håndbaggasje, det forsetter man nok med skulle jeg tro.

Tja, dette burde vel la seg gjøre og droppe til fordel for utlevering ved ankomst gamlelandet igjen?
Bestille på flyet ned, og posen(e) med godsakene blir utlevert i en egen skranke på ankomstflyplass før man passerer tollen?

E!

Gjelder vel bare taxi til gate regner jeg med, siden man trenger en startleder ved motoroppstart. Ser ofte propellfly (F50, Saab 340, ATR) gjøre dette, men hender også at noen 737'er kutter en motor før det kommer helt frem til gate.

Har sett fly(ATR) takse ut med en motor også. Ellers fortalte en som fløy Learjet 25 for mange år siden at de alltid takset med en motor. De motorene brukte like mye i idle på bakken som i cruise i FL450.. Moderne motorer er vel litt mer fornuftige :p

Sist jeg fløy UA744 fra ORD-FRA, så kuttet de en motor på hver side mens vi ventet på et uvær skulle gi seg. Dette for å spare fuel. Er dette noe som alle flytyper kan gjøre?

ATR har vel også propellbrems så de kan la motoren gå og propellen stå (har jeg hørt).

Fløy ERJ135/145 med CO i vår. Når det var lang taxevei og mye venting så hørtes det ut som de fyrte opp en motor noen minutter før avgang. Virgin har vel også snakket om å taue helt til rwy før oppstart.

Alle i USA (som jeg flyr med) fyrer opp motor 2 rett foer man er klar til aa ta av. Det har de gjort i aarevis.

SAS kan jo finne frem Piasava kosten og spare seg en halv formue

Skal nok komme mye kjekke forslag fra agurkbingen. Og der er de første kreative forslagene er på plass "La flyvertinnene gå i bikini"

Denne var jo faktisk litt fornuftig:

Hvis kabinfaktor ligger på ca 80 prosent belegg kan man fjerne 10-15 prosent av setene som jo veier en del.

I tillegg blir det bedre benplass ^_^

Tja, dette burde vel la seg gjøre og droppe til fordel for utlevering ved ankomst gamlelandet igjen?
Bestille på flyet ned, og posen(e) med godsakene blir utlevert i en egen skranke på ankomstflyplass før man passerer tollen?

E!

Dette regnes vel som Cargo, og det finnes vel ikke det flyselskap som ser på inntektsbringende Cargo som en utgift?

Kom til CPH med charter fra syden en gang, da hadde ikke posene blitt med nedover, og alle måtte sitte om bord før de ble delt ut fordi de ikke hadde lov til å dele dem ut inne i terminalen. Det måtte gjøres på flyet, og det ble litt småkaotisk kan man si.

Tax-free er cargo ned, men håndbaggasje opp så vips så foirvinner noen tonn fra loadsheet uten at det fjernes fra flyet så vidt jeg har hørt.

Sparer man virkelig noe særlig med å bruke bare EN motor. Fysikkens lover endres jo ikke så veldig mye, og det er jo samme masse som skal forflyttes. Bruker man bare den ene motoren må jo den kjøres hardere enn om begge benyttes

Sparer man virkelig noe særlig med å bruke bare EN motor. Fysikkens lover endres jo ikke så veldig mye, og det er jo samme masse som skal forflyttes. Bruker man bare den ene motoren må jo den kjøres hardere enn om begge benyttes

Jo, men nå må man huske på at en flymotor en konstruert for å få et fly til å fly i 850kmt, ikke kjøre i 30kmt, og den derfor ikke går optimalt i slike hastigheter og mye energi blir sløst bort

I tillegg er det jo ofte mye tomgangsskjøring (holding) på de store flyplassene. Spørs om man sparer så mye å Mosjøen, men når man står i taxekø i en times tid på LHR eller EWR så går det vel med noe liter. Hørte en gang hva en 747 svidde av med fire motorer på tomgang og hva APUen brukte, men husker ikke tallet. Kanskje vår A340-kaptein eller Houston har noen tall for taxing/tomgang på store fly?

Kutte ut den ene rullebanen i AMS som ligger en 30 minutter unna terminalen - dette ville jo spare miljøet for en del utslipp...

"pussige sparetiltak" står det, men det er jo ikke akkurat pussig å fjerne ting som lager motstand/drag, selv om en del bilister som sikkert klager på høy bensinpris kjører runt med skiboks hele året.....

Vasking av vinger (forkant) og propell på småfly er jo ikke ukjent aktivitet, og det er faktisk merkbart i en del tilfeller.

--

Men tilbake til det jeg lurte på så har jeg sjekket litt selv - ser ut som APU ligger på rundt 300 kg i timen, og at de (747-gutta) beregner rundt 1 tonn for taxi ut

Har lest litt på noen fora og her er noen tall jeg fant for div 747-versjoner litt avhengig av vekter selvfølgelig. Tok med litt variasjoner

- ca 1 tonn taxi fuel for ground operations (fixed)
- taxi-in will be anywhere from 500 to 1000 kg (1,000 to 2,000 lbs)

- 300 kg pr hour for APU

- approximately 35 ton an hour through the take off roll
- some 15,000 kg (33,000 lbs) to initial cruise level FL290 or 310

- approximately 10 ton an hour during cruise
- for approximation purposes, we figure about 23,700Lbs/hour average
- first hours of cruise, expect some 13,000 kg (28,000 lbs) FF per hour
- at the end of cruise, maybe at FL370 or 390, the FF will decrease to under 10,000 kg (21,000 kg) per hour

Så noen mindre motorer:
- The GE CF34-3B1 used on the CRJ-200 burns around 400lb/hr/engine at idle
- PW120A burns 260 @ normal idle and around 160 when feathered

Alt er sikkert ikke korrrekt her siden det er fra div. diskusjonsfora, men eks. med 300 kg/time på en 747-APU så sier det seg jo at det nok er litt å spare ved å ikke la alle viftene gå på idle hvis man har lenge å vente før takeoff. Motorene trekker vel ikke mindre enn APUen?

Back