Flybe konkurs

Re: FlyBe konkurs

Hva skjer med flyene? Kan noen av Q400 maskinene være aktuelle for for eksempel Widerøe?
 
Re: FlyBe konkurs

Loganair har allerede bekreftet at de stepper inn på flere av rutene, det er nok mange lønnsomme sektorer som kan snappes opp nå gitt ledig flåtekapasitet. Har hørt at MAN-ABZ var en av de mest lønnsomme Flybe-rutene fra Manchester. Det ryktes også at Tui og Jet2 har mer eller mindre fylt alle sommerslots T. Cook hadde her på MAN, så det ser ut til at sommeren kan bli travel for oss i tårnet tross alt.

Ser ut som Loganair tar over mange av det skottske rutene, samt fra Newcastle, med en miks av ERJ og ATR

https://www.loganair.co.uk/our-stor...-safeguard-uk-air-routes-after-flybe-collapse

Aberdeen to Belfast City, Birmingham, Manchester and Jersey
Edinburgh to Cardiff, Exeter, Manchester, Newquay and Southampton.
Glasgow to Exeter and Southampton.
Inverness to Belfast City, Birmingham and Jersey.
Newcastle to Exeter and Southampton.

Forstår det også slik at Eastern både tar over sine egne ruter de fløy på franschise for FlyBe, og også starter flere nye ruter, blant annet i konkurranse med Loganair på et par av rutene?
 
Re: FlyBe konkurs

Forstår det også slik at Eastern både tar over sine egne ruter de fløy på franschise for FlyBe, og også starter flere nye ruter, blant annet i konkurranse med Loganair på et par av rutene?

Samme med Blue Islands, de skal begynne å selge billetter selv og operere for seg selv igjen.
 
Re: FlyBe konkurs

Hva skjer med flyene? Kan noen av Q400 maskinene være aktuelle for for eksempel Widerøe?

WF lånte Q400 fra FlyBe en gang i tiden. De hadde et leamikk-system for aft airstair door og ble ellers omtalt som "Rema 1000"-maskiner. Husker at cockpitsetene var harde som fy. DHC8 har riktignok aldri hatt sjeselong foran, men disse var grusomme.
 
Re: FlyBe konkurs

FlyBe hadde vel endel feed og codeshare til Air France-KLM, så er vel ikke umulig det vil delvis bli erstattet på et eller annet vis?
 
Re: FlyBe konkurs

British Airways har da fått tilbake til 12 daglige slotene som FlyBe hadde på LHR. Dog så er det vel noen begrensninger i bruken av disse, og BA kan risikere å måtte låne de ut hvis det dukker opp en aktør som vil fly innenriks

https://twitter.com/SeanM1997/status/1236979466599096321?s=20

168 weekly slots (12 daily flights) at London Heathrow have been returned from Flybe to British Airways. It is currently unclear what BA will use these slots for as yet
 
Ser ut som Connect Airways også er dratt med i dragsuget. Det blir spennende å se hva som skjer med Stobart air (Aer Lingus sitt regionalselskap), hvor 49% er eid av Connect.

https://www.independent.ie/business/world/stobart-air-holding-company-falls-into-administration-39055641.html


Stobart Air holding company falls into administration
Dublin-based Stobart Air operates Aer Lingus Regional service

Connect Airways, the holding company behind Dublin-based Stobart Air, which operates the Aer Lingus Regional service, has fallen into administration in the UK, the Irish Independent has learned.

The move is linked to the recent collapse of Flybe. UK-based Flybe was also part of Connect Airways.

The administration means that accountancy firm EY now controls Connect and 49pc of Stobart Air. The other 51pc of Stobart Air is owned by its more than 400 staff.
 
En av de tidligere FlyBe maskinene ble tydeligvis ferget fra Manchester til Torp i går. Bekreftes også av playback på FR24

Dash 8 -402 4224 G-ECOI Donegal Q400 Leasing ferried 19may20 MAN-TRF
 
En av de tidligere FlyBe maskinene ble tydeligvis ferget fra Manchester til Torp i går. Bekreftes også av playback på FR24

Inne på ei Facebook-gruppe, fant en kar flight plan, og at den skulle til «WIDEROE MAINTENANCE» for en kunde.
 
Da er G-ECOF sendt for lagring og litt lett pleie av Widerøe på Torp

Dash 8 -402 4216 G-ECOF WTCT ferried 04jun20 MAN-TRF ex LN-WDW

Gammel kjenning, da den gikk et år i tjeneste for WF som LN-WDW 2008-2009
 
AerLingus er neste selskap som tar over endel av FlyBe sine gamle ruter når de leier inn ATR maskiner fra Stobart og baserer disse på Belfast City. Da starter de opp ruter derfra til Birmingham, Edinburgh, Exeter, East Midland, Leeds/Bradford og Manchester


https://www.routesonline.com/news/3...ew-belfast-city-routes-from-late-august-2020/

AerLingus yesterday (23JUL20) announced new routes launch from Belfast City, operated by Stobart ATR72-600 aircraft. These new routes were previously served by flyBe
 
https://simpleflying.com/flybe-2-0-first-aircraft-registrationflybe-2-0-becoming-a-reality-with-first-aircraft-registration/


The ‘new Flybe’ is edging closer to becoming a reality after its first aircraft was spotted to have been registered by Thyme Opco earlier this week. A Dash 8 has been transferred to a UK registration number, indicating the airline’s owners are serious about a restart. But there’s still a long way to go before Flybe 2 is ready to fly.

Just before Christmas, it was noted that the new owner of former regional carrier Flybe had applied for an Air Operators Certificate (AOC). Thyme Opco, a holding company created by Cyrus Capital last year, made an application to the UK’s CAA on behalf of Flybe, signaling that the rumors of a resurrection of the popular purple airline were becoming a reality.

Now, it seems that the new airline is a step further along the road to flying again, as a single Dash 8 has been registered in its name. According to the database held by Skyliner Aviation News, a Dash 8-400, previously registered as OE-LGA, was re-registered by Thyme Opco on January 20th as G-CLXC. The database further notes that the aircraft is currently parked at Zagreb Airport (ZAG) and is ‘for new Flybe.’
 
Back
Top