Flyavgift i statsbudsjettet 2016

Status
Not open for further replies.

SQ321

ScanFlyer Gold
Last edited by a moderator:
Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

Forkastelig at et lite nisseparti som V skal ha så mye makt!!:headbang
På tide med 10% sperregrense!

Re: MDG - en potensiell trussel mot norsk luftfart?

TV2 prøvde seg med et direkteinnslag på TV2 21-nyhetene i dag, uten at det kom så mye ut av det...:D

DIREKTE fra Flesland kl 21:03:40 - reporter Trond Solvang

Det er primært businessfolk som er på Flesland på denne tiden av døgnet, orienterer reporter. Han forteller at de fleste har sagt til TV2 at jobben betaler og at det ikke er så viktig for dem.

Men et intervju må til, på direkte, med reisende Finn Skjennum, som har stilt seg opp klar for intervju.

Reporter: - Hva tenker du om at regjeringen øker billettprisene nå?

Reisende: Ja...... Eg har egentlig ikke tenkt så mye på det da eg hørte om det i dag, da , så - eg tror billettprisene varierer så mye uansett at vi sannsynligvis ikke vil merke det noe særlig.

Reporter: Men de billigste billettene blir sannsynligvis dyrere, tror du ikke det ??! - og det er kanskje ikke noe som på en måte påvirker dine reisevaner?

Reisende: Nei... Eg tror ikkje det - det - det - den avgiften der vil ikke gjøre noe forskjell på det, så det - stort sett - du er nesten avhengig av en viss avgangstid, stadig vekk, så jeg har ikke noe gode formeninger om det der. Man trenger kanskje litt mer, kanskje, til staten.

Reporter, oppsummerer: - De fleste passasjererene, altså, her på Flesland, er - har forsåvidt ikke sterke meninger om den økte flyavgiften.

Jeg er litt usikker på hvor stor effekt det faktisk kommer til og ha. Det blir nok enda færre "399-billetter", og de vil heller bli "499-billetter". Litt vil nok etterspørselen falle med og litt kommer det til og gå utover inntjeningen til flyselskapene, men i det siste har jo selskapene visst seg litt mer dyktige til og tilpasse kapasiteten til etterspørselen enn tidligere

Ser man analytikeren så forventer de en negativ effekt, men ikke spesielt stor når man leser hele artikkelen
http://www.dn.no/nyheter/finans/2015/11/24/0925/SAS/venter-negativ-effekt-av-ny-flyavgift
Pareto Securities venter at flyselskapene vil overføre den økte skatten til sine kunder, og meglerhuset venter at dette vil påvirke flyreiseetterspørselen noe.

Problemet her er vel at dette kanskje er feil tidspunkt og innføre en slik avgift slik den økonomiske situasjonen er nå, og være politikere heller burde slutte og kaste skattepenger ut av vinduet og hente inn kostnadsmellen de selv har påført oss der, men det er en helt annen diskusjon

På innenlandsreiser har det i mange år vært 8%mva, denne øker til 10% fra nyttår. På utenlandsreise er det ingeting. Jeg ser ikke noe problem i å betale 2x80kr for en tur t/r OSL-BKK når jeg betaler 150kr i mva for å fly T/R Tromsø.

Mener personlig det burde vært en differensiering på nye og gamle fly. Om man vil redusere utslippene så burde man premiere nye fly

Det eneste som man kan kalle 'gamle' fly i denne sammenheng er BY's 737-300'er - og de er omtrent utryddet de også .. Så den effekten ville vært omtrent null.

Ser SAS og WF er ute i media og varsler kutt i frekvens og destinasjoner. Det kommer ikke veldig tydelig frem at avgiften kun gjelder utenlandsruter.

De snakket også om mva på avgiftsdelen???

Ser SAS og WF er ute i media og varsler kutt i frekvens og destinasjoner. Det kommer ikke veldig tydelig frem at avgiften kun gjelder utenlandsruter.

De snakket også om mva på avgiftsdelen???

Står det noe om kun utenlandsreiser da? Mva satsen øker fra 8 til 10% så fly i Norge blir dyrere uansett.

På innenlandsreiser har det i mange år vært 8%mva, denne øker til 10% fra nyttår. På utenlandsreise er det ingeting. Jeg ser ikke noe problem i å betale 2x80kr for en tur t/r OSL-BKK når jeg betaler 150kr i mva for å fly T/R Tromsø.

Det som er problemet er ikkje 2x80,- når ein reiser ein leg åleine. Det som begynner å bli problemet er om du til dømes skal på ei reise med mor og barn og ungar. Då blir det fort 8x80,- eller med to leg 16x80,-. Noko som er betydeleg med peng. Slike avgifter skalerar utruleg godt/dårleg alt etter som kva side av bordet ein er på.

Det som er problemet er ikkje 2x80,- når ein reiser ein leg åleine. Det som begynner å bli problemet er om du til dømes skal på ei reise med mor og barn og ungar. Då blir det fort 8x80,- eller med to leg 16x80,-. Noko som er betydeleg med peng. Slike avgifter skalerar utruleg godt/dårleg alt etter som kva side av bordet ein er på.
Er det ikke så at dersom du f.eks kjøper en gjennomgående bilett AES-OSL-CPH-ORY så er hele reisen utenlandsreise og dermed 0%mva, men det (vil i 16) tilkommer 80kr i avgift på utenlandsdelen? For en familie på fem blir det totalt 800kr T/R for en langhelg til Paris. Det mener jeg er levelig når totalbudsjettet for en slik helg lett ender på 20.000,-

Og der kom kuttene på Torp pga denne avgiften

Det ungarske flyselskapet Wizzair, som er en stor aktør på Torp, har som følge av den nye flyskatten meddelt flyplassen at det legger ned ruten mellom Torp og Tuzla i Bosnia-Hercegovia, og kutter antall avganger til Gdansk i Polen. Dessuten har Widerøe meldt at de fjerner helt sin sommerrute fra Torp til Bodø og Evenes.

- I tillegg har både Wizzair, Widerøe, Norwegian og Ryanair meddelt flyplassen at det løpende gjøres konsekvensvurderinger av denne avgiften, og at det kan forventes ytterligere reduksjoner i trafikken hvis avgiften opprettholdes. Fra Torps side må vi, basert på de meddelte tiltak fra flyselskap, erfart at dette ikke er tomme trusler. Dette er reelle tiltak som rammer mange i regionen, opplyser Kleive- Mathisen.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Flere-ruter-kuttet-pa-Torp_-avgift-kan-stenge-Rygge-8261115.html

Status
Not open for further replies.
Back