Fly som sliter i kveldsmørket

Re: Fly som sliter i kveldsmørket

Røyken har den på radar, da bør de greie å guide han trygt ned, vi krysser fingre.

Jeg bor mellom Oslo og Gardermoen, var ute nå og hørte et småfly oppe i skyene...var nok det. Får håpe det går bra.

For de som har postet her, spørsmål om evt reg, andre spesifikke detaljer holder man på PM mellom de som utveksler dette, for nå.

-A

Iflg. Østlandssendingen og text-tv så vil de ha det ned på OSL, da de anser det for enklest. Flyet skal også ha godt med fuel.

Hvordan er været på TRF og RYG? Er det mulig for dem å lande på en av dem?

Ser på METAR at det er samma grauten på hele Østlandet.

Godt han klarte det på Hamar!

Er det noe mer info! Har ikke følt med på saken.

Godt å høre at det gikk bra!

En eldre pilot sa til meg en gang jeg satt på bakken i USA, og været var for dårlig til å fly VFR:
"Det er bedre å sitte på bakken og ønske at du er der oppe, enn å sitte der oppe og ønske at du er på bakken."

En eldre pilot sa til meg en gang jeg satt på bakken i USA, og været var for dårlig til å fly VFR:
"Det er bedre å sitte på bakken og ønske at du er der oppe, enn å sitte der oppe og ønske at du er på bakken."

Vil jeg tro. Men flyet skulle opprinnelig til Kjeller, som forøvrig er stengt når det er mørkt, eller dårlig vær. Snakker vi om dårlig planlegging her?

Foreløpig vet vi vel lite, siden det stort sett er mediene som kommer med litt drøv-tygd informasjon, som sikkert er dårlig kvalitetssikret. Det kommer vel for en dag gjennom media, rapporter eller ryktebørsen antagelig. Godt det gikk bra, så det stod at Politiet var ute som los.

Aftenposten;

Piloten skulle egentlig til Kjeller og måtte til slutt få hjelp av politihelikopter.
Et småfly som har flydd seg vill på Østlandet ble fulgt av politihelikopter for å finne frem til Hamar lufthavn, etter at det ble omdirigert fra Gardermoen.

Flyet landet trygt på Hamar lufthavn ved 19.20-tiden torsdag.

Bilde i artikkelen, fly og eier er identifisert.

Mvh,

Last edited:

Fint det gikk bra! Som nevnt tidligere lenger oppe er det ikke noe kjekt å komme i en sånn situasjon! Vet ikke hva slags tur dette var om det var en lokal runde rundt ENKJ eller en tur fra en annen plass! Selv små tåkeflak som dekker små områder og som en ser rett ned gjennom kan være meget skumle. En mister veldig mye eller alle referanser til bakken etter 2-3-6-7 sekunder, de sekundene er lange! På de sekundene er det mange tanker som raser rundt i hodet og det er like før en ikke stoler på flyets insrumenter. Når en kommer inn i en slik lav sky med kun grått teppe rundt deg kan det gå skikkelig gale!

Back