Fly som sliter i kveldsmørket

Re: Fly som sliter i kveldsmørket

Dette gikk jo kjempebra! All skryt til flygeren som holdt hodet kaldt til tross for at situasjonen nok har blitt ubehagelig og ekkel, til flygeledere og til andre som hjalp til. Alle som har fløyet vet at selv med god planlegning og et godt nok værvarsel kan virkeligheten vise seg å bli annerledes enn forutsatt. Og for de som liker å ha minst mulig fuel med seg; her er en god grunn til at fuel i tankene istedetfor i fueltrucken, kan være en verdifull investering (-:
Well done, everyone involved.

Flyplassens beliggenhet og sjeldne tilløp til tåke ble påpekt allerede i 1948. Da general Dwight Eisehower landet på Gardermoen på sitt besøk til A-paktlandenes hovedsteder kom flyet hans så vidt seg ned på Gardermoen. Dakotaflyet med internasjonale journalister kom ikke ned på Gardermoen og måtte fly tilbake til København. Hadde rullebanen på Hamar på den tiden vært bygget ut ville dakotaflyet kunnet lande på Hamar; men den gang var ikke alle sikkerhetsmarginene på plass for dette. Det var ingen tvil om at flyplassen måtte bli utbygget dersom dette skulle vise seg å være mulig.

Under åpning eller gjenåpning av Hamar Flyplass etter utbyggingen i 19xx var det knallfint vær på Hamar, men et av flyshow-innslagene uteble fordi de stod på Gardermoen - i tåke.

Takket være at politikerne i Hamar har vært trege i saken om å legge ned flyplassen så fant karen seg en dugandes plass å lande i går! Håper det gav et signal om hva man er i ferd med å ta knekken på; en småflyplass hvor tåka ikke er så ofte å se som i tåkemoen-området...

Denne karen hadde heldigvis godt med fuel, og hadde enda en time fuel igjen da han kom ned på Hamar.

Legg forøvrig merke til hva AFIS-mannen på Hamar sier i interviewet på VG-TV. Flygeren var klok nok til å be ATC om hjelp i tide før det ble desperasjon i situasjonen. Det er en viktig og klok uttalelse.

Det hender faktisk oftere enn folk flest vet at ATC må hjelpe VFR-flygere å finne veien, selv om det lang fra er noen dagligdags foreteelse. Og ofte kommer anmodningen om hjelp så sent at det begynner å nærme seg en nødsituasjon. Kanskje flygeren innser at han har gjort noe dumt og prøver å komme seg ut av situasjonen på egen hånd heller enn å "innrømme" at man har driti seg ut.

Hvorvidt denne aktuelle flygeren har tatt avgårde i for dårlig vær, eller om han har blitt overrasket av dårlig vær, skal ikke jeg uttale meg om. Jeg har ikke klart å finne ut av avisartiklene hvor han kom fra, eller om været på Østlandet har blitt dårligere enn TAF'et. Men mange gode aktører bidro her til et lykkelig utfall, ikke minst fordi flygeren hadde vett til å be om hjelp i tide.

Ett spørsmål til dere med PPL: Inneholder opplæringen litt basic instrument-trening, slik at en flyger i lignenende situasjon kunne ha klart å fly en ILS hvis det var siste utvei?

Ett spørsmål til dere med PPL: Inneholder opplæringen litt basic instrument-trening, slik at en flyger i lignenende situasjon kunne ha klart å fly en ILS hvis det var siste utvei?

Under PPL opplæring skal studenten gjennomgå flyging etter instrumenter, uten bruk av utvendig referanse. Dette er på ingen måte en fullgod opplæring for å kunne fly i skyer eller tåke, og gir heller ingen opplæring i å lande et fly ved hjelp av ILS. Selv tror jeg at en som har PPL med litt flygeerfaring, og som er kjent med utstyr som brukes til ILS, kan lande uten bruk av mye utvendig referanse. Men som sagt, opplæringen er på ingen måte rettet mot slik flyging, og det avhenger mye av pilotens kunnskapsnivå og flygeerfaring.

Er ikke alle små-fly som er utstyrt for ILS-innflyging heller. Hvis ATC har deg på radar, og det er mørkt/skyer så er nok svingviser, kule og kompass viktigere enn en ILS-sak, finnes eksempler på folk som har gått i spinn og kontraspinn ved uttak når de har surret seg inn i skyer.

Avisa Østlendingen har mer komplette fakta.

Solnedgang 16:45. altså dagslys slutt 17:15. Han meldte fra om problemet kl 17:09 (sannsynligvis noen tid etter ETA), så det var ikke en planlagt mørkeflyging.

Meget godt gjort å holde hodet klart og roen i behold. La oss få beholde Hamar flyplass!

Daglys slutt 1715 ? Hmm, den skjønte jeg ikke helt. Daglyset slutter vel ved solnedgang (?, jeg er ikke helt sikker faktisk).

Uansett så er det starten på civil twilight om morgenen, og slutten på civil twilight på kvelden man forholder seg etter hva gjelder dag / natt innen flyging.

Civil twilight sluttet igår 1731LT på OSL (blir omtrent det samme på Kjeller).

Det vil også komme ann på planen til vedkommende for når han måtte ha planlagt å senest lande på Kjeller. Dette er ikke noe vi ikke kan si noe om uten å vite hvilke planer vedkommende hadde.

Vi skal ikke lære opp ILS innflying. Basic instrumentflyging i PPL programmet inneholder følgende:
- Holde wings level, høyde og heading
- Rate-one-turns til nye headinger ved hjelp av stoppeklokke, climb/descent (også med konstant rate-of-descent/rate-of-climb)
- VOR/ADF tracking samt bruk av DF. Krysspeiling av stasjoner skal også kunnes
- Uttak fra unormale stillinger

Grunnen til at ILS innflyging ikke står på programmet kan selvfølgelig diskuteres. Noen mener at det åpner for at elever tror de faktisk er sertifisert til å fly ILS, og vil derfor utfordre minima for VFR-flyging. Selv om dette kan poengteres nøye under trening, kan det også lede personer som har mindre respekt for fastsatte regler til å gjøre det samme.
Det kan også diskuteres om en VFR-flyging noen gang får bruk for en ILS innflying som siste utvei om alle gjeldene minimaer blir overholdt og hvis flygeren bruker flygeskjønn og har respekt for sine begrensninger.

Jeg synes det er veldig bra at flygeren bruker all hjelp han kan få av ATC i denne situasjonen, og at han beholder roen. :)

Denne karen hadde heldigvis godt med fuel, og hadde enda en time fuel igjen da han kom ned på Hamar.

Legg forøvrig merke til hva AFIS-mannen på Hamar sier i interviewet på VG-TV. Flygeren var klok nok til å be ATC om hjelp i tide før det ble desperasjon i situasjonen. Det er en viktig og klok uttalelse.

Det hender faktisk oftere enn folk flest vet at ATC må hjelpe VFR-flygere å finne veien, selv om det lang fra er noen dagligdags foreteelse. Og ofte kommer anmodningen om hjelp så sent at det begynner å nærme seg en nødsituasjon. Kanskje flygeren innser at han har gjort noe dumt og prøver å komme seg ut av situasjonen på egen hånd heller enn å "innrømme" at man har driti seg ut.

Hvorvidt denne aktuelle flygeren har tatt avgårde i for dårlig vær, eller om han har blitt overrasket av dårlig vær, skal ikke jeg uttale meg om. Jeg har ikke klart å finne ut av avisartiklene hvor han kom fra, eller om været på Østlandet har blitt dårligere enn TAF'et. Men mange gode aktører bidro her til et lykkelig utfall, ikke minst fordi flygeren hadde vett til å be om hjelp i tide.

Desverre ingen AFIS på Hamar lenger :o . Interjuvobjektet er kun medlem av Flyplassen venner:cool:

Takket være at politikerne i Hamar har vært trege i saken om å legge ned flyplassen så fant karen seg en dugandes plass å lande i går! Håper det gav et signal om hva man er i ferd med å ta knekken på; en småflyplass hvor tåka ikke er så ofte å se som i tåkemoen-området...

Hvis det signalet er at flyplassen må opprettholdes fordi det en gang hvert 10. år kommer et småfly som ikke klarer å lande et annet sted så skal ha kraftig mottaker for å ta inn signalet. ;)
For noen år siden så var det en annen som mente at flyplassen var veldig viktig for rekrutering av nye piloter. :rolleyes:

Skal mann kjempe for å beholde flyplassen så får mann komme med skikkelige argumenter. Beklager avsporing.

Piloten gjorde riktig og ba om hjelp da han trengte det. Kan tenke meg at han må ha blitt stresset, det ville jeg være! Men han hadde en perfekt landing står det i avisen. Bra gjort.

Plassen er viktig også ut fra ett beredskap hensyn også! Ser det ofte er redningshelikopter nede på plassen for å fuele! Og for næringslivet er det også noe transporter! Luftsport er også en aktør som videre rekruterer folk!

Hør hørt, C172.

Det er vel ikke nødvendig å komme med noen hint til politikere lenger, for de har i grunn satt en politisk spiker i kista med arealplanen for området som er vedtatt...

Plassen brukes i nød flere ganger enn laurens foreslår... som c172 er inne på.

Back