Fly-quiz på aftenposten.no

Re: Fly-quiz på aftenposten.no

...eller fra IPPC:

CAVOK (Clouds And Visibility OK) may be used in lieu of visibility and clouds if all of the following criteria are met:

* No clouds below 5000 feet or minimum sector altitude (MSA) if MSA is higher than 5000 feet.
* No CB or TCU
* No significant weather, either at the aerodrome or in the vicinity
* Visibility of 10 kilometers or more.
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Tåke er hvis den meteorologiske sikten er mindre enn 1000 meter. Som Kenneth har kopiert fra IPPC, så er siktkravet for å rapportere CAVOK mer enn 10 kilometer. Kan godt sjekke instruksverket for værobservasjon når jeg kommer på jobb i morgen, men teksten i IPPC er sjekket og godkjent av fagfolk i flygeværtjenesten.

Mvh,
Forfatteren.
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Vel fog er ikke clouds.


Tåke er vel uansett "significant weather". Clouds and visibility OK hadde kanskje vært mer logisk ettersom ceiling først defineres ved "broken" eller "overcast" (om jeg husker rett).
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

En feil, men det var fordi jeg tenkte sikkerhet,og ga 737'en et ekstra kvarter med fuel..

Forresten: Må man f.eks. vite hvilket selskap som mistet motorkraften på begge motorene for å bli pilot??
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Enig med BU9001/V2.0 - også her ble det 15 av 15 :cool:
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Mayday skal gjentas 3 ganger når det er nødsituasjon! (mayday-mayday-mayday)
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Hva sier denne vær rapporten; "METAR 021212Z VRB01KT CAVOK M03/M05 Q0989 NOSIG" som piloter bruker om været på Gardemoen ?

INGEN av svaralternativene imponerte akkurat her da:

a) Store skyer fra 3-5 m over flyplassen
b) Store skyer fra 3-5 miles over flyplassen
c) Ingen skyer over flyplassen

Her er jo ingen av svaralternativene rette da, for du KAN jo fint ha CAVOK og helt klar himmel, uten en eneste sky på himmelen, og du KAN jo ha litt skyer / masse skyer / og et heldekkende lag med skyer og fortsatt bruke CAVOK, men da er skybasen høyere enn 5000 ft.
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Her ble det 13/15. Bommet på fuel og autopiloten på 777. Trodde autopiloten I TEORIEN kunne både ta av og lande selv, men der tok jeg tydeligvis feil :confused:
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Fuelreservene skal da vitterlig være 45 min? Eller er dette endret de senere år?
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Clouds and visibility OK hadde kanskje vært mer logisk ettersom ceiling først defineres ved "broken" eller "overcast" (om jeg husker rett).

Jepp, dette har jeg også tenkt på før.. Blir litt som Avinor som kaller sine små flyplasser for lufthavner (noe de ikke er i følge definisjonen).

Får slå opp i Annexet på nattevakt i kveld for å være helt sikker på definisjonen av CAVOK, siden IPPC sier clouds (og det virker mer furnuftig...).
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

13/15 rette..

Bommet på fuel reserve - mente da det var 45min - er ihvertfall det for småfly??

Og strengt tatt kan vel autopiloten ta en av 777,
og du bruker jo autothrottle under takeoff også..
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Noen som har referanse til hvor i regelverket det står at det skal deklareres en emergency dersom man må bruke av finale reserve fuel? hadde en liten diskusjon med en kollega om det.. fant det ikke i JAR-OPS'en :(
 
Re: Fly-quiz på aftenposten.no

Fikk 13 av 15.

Bommet også på Autopiloten på 777 - trodde det var fullt mulig..
Alle værkodene osv. var fullstendig gresk for meg...
 
Back
Top